HiMi Startet 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 18.Mars.2013 Hei, har en Saga 27 AC med et påklistret regnr fra småbåtreg. Denne står enda reg i registeret på en tidligere eier. Kan jeg via noen kanaler nå få informasjon om hva som er reg av info om båten i dette reg? Tenker da på hvor mange tidligere eiere, første gang reg, årsmodell, evt gammelt kallesign fra maritim radio osv? Mye styr å få denne omreg, da den må avreg av sist reg eier, samt at jeg også må dokumentere minimum 2 kjøpskontrakter tilbake osv.. Men ballen er i gang, ville bare vite om det går å ta noen snarveier for å finne ut hva som står av info i reg. Setter pris på om noen kan dele evt tips og triks ang dette :) Mvh. Mikals1 Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Du bør jo kunne få siste registrerte eier fra SBR, samt at du har kjøpekontrakt med selger. Da er det bare å begynne å nøste fremover fra siste registrerte samt bakover fra han du har kjøpt båten av. Gjorde dette selv på ei eldre snekke for fire år siden. Etter noen oppslag på 1881 og noen telefoner hadde jeg historikken klar. Var blant annet et dødsbo involvert, hvor båten var registrert på avdøde, og hvor arvingene hadde solgt båten videre. Sendte over kopier av kontrakter og full redegjørelse til SBR. De kontret med at de ville ha kopi av arveattest ovs. Helt på trynet. Ikke en sjanse i havet for at jeg fem-ti år senere ville bry slektningene med dette. Så jeg skrev til SBR og sa at jeg kunne rent juridisk og ovenfor enhver bevise at jeg var rettmessig eier av båten. Jeg kom ikke til å bidra med ytterligere dokumentasjon. Dersom SBR ville ha båten i sine oversikter, samt mine penger, fikk de godta dokumentasjonen. Hvis ikke det var bra nok var det greit for meg så lenge SBR er et privat og frivillig register. Fikk mail om at de godtok dokumentasjon samt faktura på omreg. Så hvis alt annen svikter, si at de dermed ikke får noen penger fra deg. Da løser det seg som vanlig.... Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
HiMi Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Ingen problemer med å dokumentere dette. Jeg Har jo kjøpskontrakt samt pratet med eier den er reg på. Bare 1 eier mellom som båten ikke var reg på 1 år, så det lar seg løse. Ville bare ha litt håndfast info om hva som er reg av informasjon på båten i registeret. Men mulig at jeg bare må vente på at reg skal ordne seg. Sitér dette innlegget Link to post
gjeldfri Svart 18.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2013 Da jeg solgte forrige båt, gjorde ikke kjøper noe med SBR. Så solgte han båten videre etter noen år. Ny eier kontaktet meg, og jeg sendte en epost til SBR om at hvem jeg hadde solgt båten til. Da ordna det seg mewd en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Om småbåtregisteret skal være et offentlig register og ha noen funksjon så må jo selvsagt hvem som helst ha tilgang til all offentlig informasjon, som ved alle andre offentlige registre. Er det ikke klinkende klare regler rundt dette i forhold til småbåtregisteret? ------------- Alle andre offentlige registre koblet til bil og bolig, eiendom osv er jo åpne for alle. Endog kostnadsfritt, med noen få og små unntak. --------------- Det ville være ille om forsikringselskapene tvang en til å stå registrert og så skulle registeret i ettertid begynne å begrense bruken av registeret, eller ta seg god pris for å gi opplysninger, særlig når det gjelder egen båt. Enhver som ser på boligannonser (selveiere) på Finn kan i dag få opp salgs/kjøpshistorikk med pris veldig mange år tilbake i tid på alle eiendommer, og det koster selvsagt ikke noe. All offentlig informasjon i småbåtregisteret bør selvsagt ligge åpent ute for søk på nett. Jeg er jaggu i tvil om en privat aktør uten videre har lov å holde et register hvis ikke alle har innsyn?? Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Jeg hadde ikke vært særlig fornøyd om jeg hadde oppdaget at noen andre hadde omregistrert båten min og så solgt den videre. Derfor synes jeg det er greit at SBR kan virke litt sære i å omregistrere en båt dersom tidligere eierforhold ikke er helt klart. Hvorfor ikke avklare dette før du kjøper båten. Ville du ha kjøpt en bil uten riktige papirer? Sitér dette innlegget Link to post
HiMi Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Det er ikke omreg som er problemet. Lurer bare på om småbåtreg er undratt offentlighet, eller om jeg som privatperson kan hente ut info om båten, for å se hva som er reg av info :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) Har sjekket. Småbåtregisteret ligger på infotorget som veldig mange har tilgang til, ja selv NAV kan slå opp i småbåtregisteret. ------------------ 30.09.2011 09:26Småbåtregisteret er nå tilgjengelig på infotorg. Denne tjenesten er kun tilgjengelig for gitte bransjer og enheter/virksomheter.Småbåtregisteret inneholder kun opplysninger om fritids- og småbåter inntil 15 meter, motorer og eierforhold.Det er ca. 180 000 båter fordelt på 150 000 eiere i registrert i dag og oppdateres kontinuerlig.Det er flere gode søkemuligheter innenfor både eier-, båt- og motoropplysninger, som er avhenging av hvilken autorisasjon du har fått godkjent av Redningsselskapet.Registeret har også historikk og gir status aktiv, avregistrert eller stjålet.Småbåtregisteret er et frivillig register og er tilgjengelig for Offentlig myndighet, Kemnere, Inkasso, Advokater, Båtmarinaer, Falck, Forsikring, Bank.Ovennevnte grupper krever ikke tillatelse fra Redningsselskapet, kun avtale med EDB ErgoGroup.Andre brukere enn nevnt over må ha en tillatelse fra Redningsselskapet. Søknadsskjema fås ved å henvende seg til EDB ErgoGroup. --------------- Om noen med firma vil bli kunde: https://www.infotorg.no/cms/site/0/page?id=8 --------------- Og her er hva RS mener om saken: https://www.nssr.no/sbr/Informasjonssider/Behandling+av+personopplysninger Småbåtregisteret er underlagt Lov om behandling av personopplysninger.Myndighetene har inngått kontrakt med Redningsselskapet om driften av Småbåtregisteret, og krever at registeret skal inneholde: Eieropplysninger, båtopplysninger, motoropplysninger og historiske data (informasjon om tidligere eiere).Historiske data oppbevares av allmenne hensyn i arbeidet med å identifisere rette eier av småbåter som er kommet på avveie.Utlevering av opplysningerOffentlige etater som politi og lensmannskontorer, Tollvesenet, Hovedredningssentralen Nord og Sør, sjøfarts- og havnemyndigheter har tilgang til registeret døgnet rundt. Også forsikringsselskaper og redningsskøytene har døgnkontinuerlig tilgang.Kontrakten med myndighetene forutsetter at data fra Småbåtregisteret kan brukes i arbeid for sikkerheten til sjøs, forskning og samfunnsplanlegging, ivaretakelse av miljø- og beredskapsformål, forsikringsformål og forbruksundersøkelser.Private brukere får kun opplyst navn på hovedeier av en identifisert båt og eierens poststed. For slike opplysninger kan du ringe 815 44 055 i kontortiden, eller du kan sende e-post til sbr@nssr.no. Utenom kontortiden kan politiet eller redningsskøytene kontaktes.Dine rettigheterDu har innsynsrett på opplysninger som gjelder deg og dine eierforhold, i henhold til personopplysningsloven. Du kan kreve å få rettet opplysninger som er feil.SamtykkeRegistrering i Småbåtregisteret er frivillig. Gjennom registreringen i Småbåtregisteret samtykker du i at dine personopplysninger behandles og utleveres slik det går fram av det som er beskrevet ovenfor.Flere eiereDersom du ønsker å få registrert flere medeiere, må hver enkelt medeier gi sitt samtykke til at personopplysninger behandles som beskrevet her.Det er hovedeier som skal stå for henvendelser og bestillinger til registeret. ---------------------- Med andre ord kan må få ut navn og adresse på eier av hvilken som helst båt om man ringer. Men utover det har man ikke tilgang. Redigert 19.Mars.2013 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HiMi Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Tok en tlf, fikk all info jeg ønsket da :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Veldig bra at RS ikke bryr seg om eget regelverk når det gjelder dette syns jeg. Eller er det "skummelt" om de feks gir info om eierhistorikk? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.