Four Startet 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2013 Hei. Jeg er ute etter fakta på båtregler, ikke hva de som ikke vet troor.Jeg lurer da på når f.eks. en Daycruiser Bayliner/Maxum er registrert for 140HK, får man da bot for å ha større motor i den? som f.eks. 250HK? Er det forskjellige regler her på hvis det er utenbords og innenbords? Takker for svar! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Siden du trolig skal forsikre båten (?) så ville jeg ha stilt dem det spørsmålet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjordland Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Min båt (skibsplast 15HT) er registrert både registrert i småbåtregisteret og forsikret med for stor motor. Den har oppgitt max hk 65, registrert og forsikret med 90 Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Min båt (skibsplast 15HT) er registrert både registrert i småbåtregisteret og forsikret med for stor motor. Den har oppgitt max hk 65, registrert og forsikret med 90 Det kan nok skyldes at selskapene ønsker kunder og dermed ikke er så nøye på dette ved inngåelse av avtale. Du kan imidlertid være sikker på at hvis/når det kommer til erstatning ved en eventuell skade så vil de bruke en overmotorisering mot deg for det det er verdt for å redusere eller nekte erstatning. Det kan fort koste deg en million eller fler hvis det er en ulykke som innvolverer personskade eller dødsfall. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) hva betyr registrert for 140 hk ? Redigert 19.Mars.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Anders_K Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) Hva hvis båten er så gammel at den ikke er typegodkjent noen vei? Hadde 90 hk på Halcoen, var aldri noen problem noen vei, den var vel egentlig beregnet for 35-40 hk. Var aldri spørsmål om noe.. Så sånn jeg ser det er det ingen problem så lenge båten blir brukt fornuftig.. Redigert 19.Mars.2013 av Anders_K (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Anders_K Prosjekt Halco Link to post
Popeye70 Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Så sånn jeg ser det er det ingen problem så lenge båten blir brukt fornuftig.. Ingen problem så lenge det ikke skjer noe, er min påstand. Forårsaker man en ulykke og skader mennesker eller materiell er det godt mulig forsikringsselskapet reagerer hvis de oppdager at båten var grovt overmotorisert eller hadde andre momenter som selskapet mener er uvettig eller i strid med deres regler. Dessverre er det ikke sikkert man oppdager det før man står til knes i problemer. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Zitt Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Siden du trolig skal forsikre båten (?) så ville jeg ha stilt dem det spørsmålet. Lytt til Mouche, og om du kan få forsikringsselskapet til å garantere for at du ikke får trøbbel med en eventuell fremtidig dommer, eller motparts advokat, så kan det hende du kunne føle deg trygg. Jeg ville ikke gjort det!!! Sitér dette innlegget Link to post
Lady B Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Det var bot du spurte om? Det gjelder bare motorkjøretøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Hvis båten er CE merket og har en samsvarserklæring (COC) som sier maks effekt, så er det dette båten er designet og testet etter.. Om du da skifter til en større motor, så har ikke båten leger en gyldig CE merking siden den ikke er i samsvar med designet og samsvarserklæringen som følger båten. Hvorvidt dette har noen praktisk betydning er en annen, men så lenge du ikke komme ut for noen uhell så er det neppe noen som stiller spørmål... De kommer først når uhellet er ute... Da kan de bli ubehagelige også... og konsekvensen kan svi på pungen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sydvesten Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Det var bot du spurte om? Det gjelder bare motorkjøretøyer. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bearded Beast Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Svaret er klart og tydelig nei nix nada njet, på ingen måte Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) Hos flere (de fleste?) forsikringsselskapene må man oppgi makshastighet ved registrering. Så mulig eventuell overmotorisering fanges opp her. Men som nevnt vil nok man ikke få vite dette før noe eventuelt skjer... Det tryggeste er nok å ringe forsikringsselskapet og spørre dem, da slipper du å få synse-spørsmål Pass på å få svaret skriftlig om de ikke bryr seg... Redigert 19.Mars.2013 av chrisrik (see edit history) Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Bearded Beast Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Hva er dette evindelige gnålet om forsikring. Ikkje var det spørsmålet heller så vidt eg kan sjå. Nuvel. De aller fleste som har forsikring hadde nok heller spart de pengene om en fikk vite hva en faktisk får igjen på gamle båter. I de fleste tilfeller er det så og si verdiløs Sitér dette innlegget Link to post
forskern Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Til det jeg VET noe om: En kamerat hadde en RIB som var lett overmotorisert. Limet gikk gradvis i oppløsning pga produksjonsfeil. Han fikk et to års mareritt med reklamasjon av feilen på tross av at båten IKKE var "kjørt i stykker" eller at vekten av motoren var særlig tyngre. Det faktum at båten var 20-30 Hk overmotorisert ift anbefalingene gjorde at hanmåttebruke en evighet av tid og penger (fagekspert) for å få saken gjennom. Jeg mener dette illustrerer det mange her på tråden sier: Det KAN bli et problem ift forsikringsskade. Ved en eventuell kollisjon med din egen båt i fart kan jeg se at overmotoriseringen ville være i din disfavør. Men om det er straffbart? Vet ikke...... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) Hva er dette evindelige gnålet om forsikring. Ikkje var det spørsmålet heller så vidt eg kan sjå. Nuvel. De aller fleste som har forsikring hadde nok heller spart de pengene om en fikk vite hva en faktisk får igjen på gamle båter. Nå tror jeg nok du har misforstått totalt om det er snakk om hva en får igjen for egen båt.... Håper virkelig at du skjønner mere om hva dette dreier seg om den gangen du forårsaker en annen død ved din fremferd... og ekvipasjen du bruker ikke er i henhold til reglene... Redigert 19.Mars.2013 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Bearded Beast Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) regler ? hvilke regler. Flytevest og lanterner i mørket? Eg kan ha akkurat hvilken motor eg vil i båten min uten noen kan si et einaste ord på det. Det finnes ingen regler på slikt. I og med det var snakk om bot for motor så er det ikkje noe som finnes. Hva forsikringen dekker blir mellom selskap og forsikringstaker og har intet med noe annet å gjøre, og forsikring for det meste kan kjøpes Redigert 19.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 NEI du får ikke noen bot for dette.. hvem skulle i så fall gi deg dette?? en politimann med null nada teknisk innsikt og ei heller myndighet til og mene noe om dette? NOPE ingen bot.. At du kan få forkorting i forsikring osv er en annen sak.. men hvis du så har lyst til og bygge om båten din til tubindrift så vanker det ikke noen ting for dette.. fritt fram.. Om båten bryter med CE godkjenningen vil heller ikke være grunnlag for bøter da dette kun vil være til anvendelse for evt forsikrings oppgjør.. da den ikke ville oppfylle kravene den er bygd etter lengre.. er båten eldre enn 1998 ca så er ikke dette noe tema uansett.. Får man bot for denne?? Nei self ikke.. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Lett match Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Jeg har av og til problemer med å forstå hvorfor folk er så redd for å få bot. I mange tilfeller vil en bot dreie seg om noen 1000 lapper, mens det økonomiske kravet man kan få mot seg kan dreie seg om flere hundre tusen kr. Dette fordi ingen forsikring dekker skader når man ikke oppfyller forsikringsvilkårene. . Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) Men hva har dette med motorstørrelsen å gjøre?? Er det sånn at en forsikring plutselig dekker mindre og mindre når man bikker en viss størrelse f.ks 97 hk og kutter totalt på 349 ? Man må jo sjølvsagt opplyse om hva man har og ikkje si man har optimistjolle når man egentlig kjører en diger cabincruiser. Redigert 19.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) regler ? hvilke regler Alle nye båter skal være CE-merket. Testene for den godkjenningen utføres med en gitt motorstørrelse. Setter du større motor på båten er den ikke lenger i samsvar med CE-godkjenningen og er i teorien ikke lov å benytte i europeiske farvann. Men bot får du nok ikke. Men konsekvenser kan det få. Men hva har dette med motorstørrelsen å gjøre?? De aller fleste forsikringsselskap krever at båten skal være lovlig å benytte. Nyere båter skal være CE-merket. Hvis konsekvenser av et uhell kan skyldes den ulovlige modifiseringen kan det påvirker selskapets utbetaling. (F.eks. ekstrem fart pga ekstra stor motor ga ekstra skader) Men blir båten stjålet har det ingen betydning. Litt som med et biltyveri eller en kollisjon med sommerdekk på snøføre. Redigert 19.Mars.2013 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bearded Beast Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) Ulovlig modifisering. Der har vi det igjen. Noe sånt finnes ikkje. De aller fleste båter som har noen år på ræven er ikkje i samsvar med ce merkingen lenger likevel. Dette er heller ikkje ulovlig, det skulle tatt seg ut. De fleste har montert diverse andre tekninske installasjoner etter hvert og er da ikkje lenger i samsvar med dokumentet som følger båten. Hvorfor dette hysteri om motorstørrelse? en båt er vel så modifisert med ettermontert baugpropell. elr ny dass for den saks skyld Redigert 19.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) Om ikke en eventuell ulykke kan knyttes direkte mot motor som går utover CE merking, så er en trygg angående regress etc. Finnes masse trimmede biler som har vært i ulykker. Der fart/motor ikke har vært en del av ulykken, og derfor heller ikke har gitt reduksjon i forsikring. Noen av disse har måttet gått en runde og to mot forsikringselskapet, og vunnet. De gangene de har tapt er det bevist at motorstørrelsen var en innvirkende årsak. Om det er en oppegående fra Politi eller Toll som stopper deg. Kan du risikere bruksforbud på båten frem til den oppfyller CE godkjennningen igjen. Eller at du godkjenner den om igjen med den nye motoren. (Så fremt det er snakk om nyere båter) Men noen bot får en nok ikke. Redigert 19.Mars.2013 av Jan E. (see edit history) Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Bearded Beast Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 (redigert) Skal man begynne slik så vil 99% av flåten bli lagt i havnearrest. Å være uaksom har ingenting med motorstørrelse å gjøre. Det er utelukkende et forsikringsspørsmål for den som har slikt. Så lenge man sier hva man har når forsikring tegnes så har jo begge parter godtatt vilkårene. Uaktsomhet vil alltid føre til en smekk på pengepungen åkke som. Forsikring gjelder nå bare egen skute likevel og ikkje andres. Forsikring mot uaktsomhet er vel heller vanskelig å tegne Redigert 19.Mars.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 19.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2013 Om det er en oppegående fra Politi eller Toll som stopper deg. Kan du risikere bruksforbud på båten frem til den oppfyller CE godkjennningen igjen. Eller at du godkjenner den om igjen med den nye motoren. (Så fremt det er snakk om nyere båter) Men noen bot får en nok ikke. Dette har hverken politi eller Toll noe som helst grunnlag og mene noe om... det ligger langt utenfor deres kompetanse og virke ellers.. skulle det hvert noen så måtte det hvert sjøfartsdirektoratet og disse er totalt uintresert i fritidsbåter. Her i norge virker det som om hvermannsen har en generell frykt for at man skal få bot for ditt og datt.. man får ikke hverken bruksforbud eller annet netopp fordi de overhodet ikke besitter kompetanse eller juridiksjon for og kunne gjøre noe slikt.. Ved import skal self alle papirer være ihht til gjeldene regelverk.. om selve båten er det har de ikke kompetanse til og mene noe om.. synes jeg ser de samme to tolltjeneste mennene som skulle lese av motornummer på en båt med to v8 bensin.. de leste av tenningsrekkefølge og var fornøyd med dette de samme kan sikkert mene noe om riktig motorstørelse Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.