Jump to content

Bot hvis man har for stor motor på båt?


Four

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ute etter fakta på båtregler, ikke hva de som ikke vet troor.

Jeg lurer da på når f.eks. en Daycruiser Bayliner/Maxum er registrert for 140HK, får man da bot for å ha større motor i den? som f.eks. 250HK?

 

Er det forskjellige regler her på hvis det er utenbords og innenbords?

 

 

Takker for svar!

Link to post
Share on other sites

Min båt (skibsplast 15HT) er registrert både registrert i småbåtregisteret og forsikret med for stor motor.

Den har oppgitt max hk 65, registrert og forsikret med 90

Det kan nok skyldes at selskapene ønsker kunder og dermed ikke er så nøye på dette ved inngåelse av avtale. Du kan imidlertid være sikker på at hvis/når det kommer til erstatning ved en eventuell skade så vil de bruke en overmotorisering mot deg for det det er verdt for å redusere eller nekte erstatning. Det kan fort koste deg en million eller fler hvis det er en ulykke som innvolverer personskade eller dødsfall.

Link to post
Share on other sites

hva betyr registrert for 140 hk ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hva hvis båten er så gammel at den ikke er typegodkjent noen vei?

Hadde 90 hk på Halcoen, var aldri noen problem noen vei, den var vel egentlig beregnet for 35-40 hk.

Var aldri spørsmål om noe..

 

Så sånn jeg ser det er det ingen problem så lenge båten blir brukt fornuftig.. :smiley:

Redigert av Anders_K (see edit history)

Mvh

Anders_K

 

Prosjekt Halco

Link to post
Share on other sites

Så sånn jeg ser det er det ingen problem så lenge båten blir brukt fornuftig.. :smiley:

Ingen problem så lenge det ikke skjer noe, er min påstand. Forårsaker man en ulykke og skader mennesker eller materiell er det godt mulig forsikringsselskapet reagerer hvis de oppdager at båten var grovt overmotorisert eller hadde andre momenter som selskapet mener er uvettig eller i strid med deres regler. Dessverre er det ikke sikkert man oppdager det før man står til knes i problemer.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Siden du trolig skal forsikre båten (?) så ville jeg ha stilt dem det spørsmålet.

Lytt til Mouche, og om du kan få forsikringsselskapet til å garantere for at du ikke får trøbbel med en eventuell fremtidig dommer, eller motparts advokat, så kan det hende du kunne føle deg trygg. Jeg ville ikke gjort det!!!

Link to post
Share on other sites

Hvis båten er CE merket og har en samsvarserklæring (COC) som sier maks effekt, så er det dette båten er designet og testet etter.. Om du da skifter til en større motor, så har ikke båten leger en gyldig CE merking siden den ikke er i samsvar med designet og samsvarserklæringen som følger båten.

 

Hvorvidt dette har noen praktisk betydning er en annen, men så lenge du ikke komme ut for noen uhell så er det neppe noen som stiller spørmål... De kommer først når uhellet er ute... Da kan de bli ubehagelige også... og konsekvensen kan svi på pungen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det var bot du spurte om? Det gjelder bare motorkjøretøyer.

:nonod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hos flere (de fleste?) forsikringsselskapene må man oppgi makshastighet ved registrering. Så mulig eventuell overmotorisering fanges opp her. Men som nevnt vil nok man ikke få vite dette før noe eventuelt skjer... Det tryggeste er nok å ringe forsikringsselskapet og spørre dem, da slipper du å få synse-spørsmål :wink: Pass på å få svaret skriftlig om de ikke bryr seg...

Redigert av chrisrik (see edit history)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Hva er dette evindelige gnålet om forsikring. Ikkje var det spørsmålet heller så vidt eg kan sjå. Nuvel. De aller fleste som har forsikring hadde nok heller spart de pengene om en fikk vite hva en faktisk får igjen på gamle båter. I de fleste tilfeller er det så og si verdiløs

Link to post
Share on other sites

Til det jeg VET noe om:

En kamerat hadde en RIB som var lett overmotorisert. Limet gikk gradvis i oppløsning pga produksjonsfeil. Han fikk et to års mareritt med reklamasjon av feilen på tross av at båten IKKE var "kjørt i stykker" eller at vekten av motoren var særlig tyngre. Det faktum at båten var 20-30 Hk overmotorisert ift anbefalingene gjorde at hanmåttebruke en evighet av tid og penger (fagekspert) for å få saken gjennom. Jeg mener dette illustrerer det mange her på tråden sier: Det KAN bli et problem ift forsikringsskade. Ved en eventuell kollisjon med din egen båt i fart kan jeg se at overmotoriseringen ville være i din disfavør.

 

Men om det er straffbart? Vet ikke......

Link to post
Share on other sites

Hva er dette evindelige gnålet om forsikring. Ikkje var det spørsmålet heller så vidt eg kan sjå. Nuvel. De aller fleste som har forsikring hadde nok heller spart de pengene om en fikk vite hva en faktisk får igjen på gamle båter.

Nå tror jeg nok du har misforstått totalt om det er snakk om hva en får igjen for egen båt.... Håper virkelig at du skjønner mere om hva dette dreier seg om den gangen du forårsaker en annen død ved din fremferd... og ekvipasjen du bruker ikke er i henhold til reglene...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

regler ? hvilke regler. Flytevest og lanterner i mørket? Eg kan ha akkurat hvilken motor eg vil i båten min uten noen kan si et einaste ord på det. Det finnes ingen regler på slikt.

I og med det var snakk om bot for motor så er det ikkje noe som finnes. Hva forsikringen dekker blir mellom selskap og forsikringstaker og har intet med noe annet å gjøre, og forsikring for det meste kan kjøpes

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

NEI du får ikke noen bot for dette.. hvem skulle i så fall gi deg dette?? en politimann med null nada teknisk innsikt og ei heller myndighet til og mene noe om dette? NOPE ingen bot..

 

At du kan få forkorting i forsikring osv er en annen sak.. men hvis du så har lyst til og bygge om båten din til tubindrift så vanker det ikke noen ting for dette.. fritt fram.. Om båten bryter med CE godkjenningen vil heller ikke være grunnlag for bøter da dette kun vil være til anvendelse for evt forsikrings oppgjør.. da den ikke ville oppfylle kravene den er bygd etter lengre.. er båten eldre enn 1998 ca så er ikke dette noe tema uansett..

 

Får man bot for denne??

 

eliminator-jet-boat_79143343.jpg

Nei self ikke..

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Jeg har av og til problemer med å forstå hvorfor folk er så redd for å få bot.

 

I mange tilfeller vil en bot dreie seg om noen 1000 lapper, mens det økonomiske kravet man kan få mot seg kan dreie seg om flere hundre tusen kr. Dette fordi ingen forsikring dekker skader når man ikke oppfyller forsikringsvilkårene.

 

 

 

 

.

Link to post
Share on other sites

Men hva har dette med motorstørrelsen å gjøre?? Er det sånn at en forsikring plutselig dekker mindre og mindre når man bikker en viss størrelse f.ks 97 hk og kutter totalt på 349 ? Man må jo sjølvsagt opplyse om hva man har og ikkje si man har optimistjolle når man egentlig kjører en diger cabincruiser.

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

regler ? hvilke regler

 

Alle nye båter skal være CE-merket. Testene for den godkjenningen utføres med en gitt motorstørrelse. Setter du større motor på båten er den ikke lenger i samsvar med CE-godkjenningen og er i teorien ikke lov å benytte i europeiske farvann. Men bot får du nok ikke. Men konsekvenser kan det få.

 

Men hva har dette med motorstørrelsen å gjøre??

 

De aller fleste forsikringsselskap krever at båten skal være lovlig å benytte. Nyere båter skal være CE-merket. Hvis konsekvenser av et uhell kan skyldes den ulovlige modifiseringen kan det påvirker selskapets utbetaling. (F.eks. ekstrem fart pga ekstra stor motor ga ekstra skader) Men blir båten stjålet har det ingen betydning. Litt som med et biltyveri eller en kollisjon med sommerdekk på snøføre.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Ulovlig modifisering. Der har vi det igjen. Noe sånt finnes ikkje. De aller fleste båter som har noen år på ræven er ikkje i samsvar med ce merkingen lenger likevel. Dette er heller ikkje ulovlig, det skulle tatt seg ut. De fleste har montert diverse andre tekninske installasjoner etter hvert og er da ikkje lenger i samsvar med dokumentet som følger båten. Hvorfor dette hysteri om motorstørrelse? en båt er vel så modifisert med ettermontert baugpropell. elr ny dass for den saks skyld

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om ikke en eventuell ulykke kan knyttes direkte mot motor som går utover CE merking, så er en trygg angående regress etc.

 

Finnes masse trimmede biler som har vært i ulykker. Der fart/motor ikke har vært en del av ulykken, og derfor heller ikke har gitt reduksjon i forsikring.

Noen av disse har måttet gått en runde og to mot forsikringselskapet, og vunnet.

De gangene de har tapt er det bevist at motorstørrelsen var en innvirkende årsak.

 

 

Om det er en oppegående fra Politi eller Toll som stopper deg. Kan du risikere bruksforbud på båten frem til den oppfyller CE godkjennningen igjen. Eller at du godkjenner den om igjen med den nye motoren. (Så fremt det er snakk om nyere båter)

Men noen bot får en nok ikke.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Skal man begynne slik så vil 99% av flåten bli lagt i havnearrest. Å være uaksom har ingenting med motorstørrelse å gjøre. Det er utelukkende et forsikringsspørsmål for den som har slikt. Så lenge man sier hva man har når forsikring tegnes så har jo begge parter godtatt vilkårene. Uaktsomhet vil alltid føre til en smekk på pengepungen åkke som. Forsikring gjelder nå bare egen skute likevel og ikkje andres. Forsikring mot uaktsomhet er vel heller vanskelig å tegne

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om det er en oppegående fra Politi eller Toll som stopper deg. Kan du risikere bruksforbud på båten frem til den oppfyller CE godkjennningen igjen. Eller at du godkjenner den om igjen med den nye motoren. (Så fremt det er snakk om nyere båter)

Men noen bot får en nok ikke.

Dette har hverken politi eller Toll noe som helst grunnlag og mene noe om... det ligger langt utenfor deres kompetanse og virke ellers.. skulle det hvert noen så måtte det hvert sjøfartsdirektoratet og disse er totalt uintresert i fritidsbåter. Her i norge virker det som om hvermannsen har en generell frykt for at man skal få bot for ditt og datt.. man får ikke hverken bruksforbud eller annet netopp fordi de overhodet ikke besitter kompetanse eller juridiksjon for og kunne gjøre noe slikt.. Ved import skal self alle papirer være ihht til gjeldene regelverk.. om selve båten er det har de ikke kompetanse til og mene noe om.. synes jeg ser de samme to tolltjeneste mennene som skulle lese av motornummer på en båt med to v8 bensin.. de leste av tenningsrekkefølge og var fornøyd med dette :giggle: de samme kan sikkert mene noe om riktig motorstørelse :lol::lol:

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...