Jump to content

Hvordan sjekke om turboene virker?


Faxen

Recommended Posts

Hvordan sjekker jeg turboene mine. Jeg hører ikke den typiske "plystringen", som er så vanlig på de store grønne svenskene (VP). :confused:

Motorene er TAMD 60A, ca. 2500 gangtimer.

 

Tror ikke de plystrer. Det er i alle fall ingen slike (u)lyder fra mine 60C maskiner, kultiverte og forfinete som de er. Man at turboene lader, er det ingen tvil om ... kjenner det godt når det tar tak. Det går an å koble på ladetrykksmåler, men det er nok litt jobb. mener det står noe om dette i manualen til 60C som jeg har sendt til Andreas i håp om at det havner i dok. arkivet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Om turboen din ikke virker kan jeg love deg at du oppdager det. Du får knapt effekt fra motoren i det hele tatt. Turtallet er vanskelig å få opp til halvparten av topp turtall under belastning, og du får mye røyk.

 

Turbotrykkmåler kan jeg anbefale, det gir deg en fin indikasjon på feil på motoren på et tidligere tidspunkt enn du har mulighet til å oppdage selv.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hvordan sjekker jeg turboene mine. Jeg hører ikke den typiske "plystringen", som er så vanlig på de store grønne svenskene (VP). :confused:

Motorene er TAMD 60A, ca. 2500 gangtimer.

 

Faxen :headbang:

<{POST_SNAPBACK}>

Lite lyd uten belastning, f.eks ved rusing på tomgang.

Ganske mye lyd fra turboer på de SRC 31 jeg har kjørt, mener fra ca.10knop, da med 40 og 41 motorer.

Den dagen turboene uler, istedet for høyfrekvent ttzzz lyd - er det på tide med overhaling.

Flott kvalitetsbåt med uslitlige svensker:)

 

Mvh Børre

Link to post
Share on other sites

Om turboen din ikke virker kan jeg love deg at du oppdager det.  Du får knapt effekt fra motoren i det hele tatt. Turtallet er vanskelig å få opp til halvparten av topp turtall under belastning, og du får mye røyk.

 

Turbotrykkmåler kan jeg anbefale, det gir deg en fin indikasjon på feil på motoren på et tidligere tidspunkt enn du har mulighet til å oppdage selv.

<{POST_SNAPBACK}>

Angående å se tidlige feil på motoren ser du bedre med et Pyrometer. Altså eksos temperatur føler. At turboene svikter skaper oftest bare at motor blir lat og ikke orker å dra..

Begge deler er et must hos meg. Har allerede innstallert dette.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Om turboen din ikke virker kan jeg love deg at du oppdager det.  Du får knapt effekt fra motoren i det hele tatt. Turtallet er vanskelig å få opp til halvparten av topp turtall under belastning, og du får mye røyk.

 

Turbotrykkmåler kan jeg anbefale, det gir deg en fin indikasjon på feil på motoren på et tidligere tidspunkt enn du har mulighet til å oppdage selv.

<{POST_SNAPBACK}>

Takk for alle svar. Nå vet jeg at turboene virker, for jeg har ikke problem med toppturtall. :cheers:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Er det uttak til turbotrykkmålere på alle motorer da Pirus ? I mitt tilfelle en TAMD 31.

<{POST_SNAPBACK}>

Det vet jeg ikke Thor. På mine motorer er det satt inn en føler i innsugningsmanifolden som måler trykket der.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...