sap_2000 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 God tur hjemover :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Patton Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Her et bilde rett før Tananger. Og ett i fra montering av plotter. Ikke helt fornøyd med plassering av plotteren, den kom for langt unna ift å knotte på den. Redigert 24.Mars.2013 av Patton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Skikkelig fin båt. God tur videre i morgen, ønsker dere får en fin tur! Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 25.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Her kommer en liten oppdatering fra Farsund. Ankom her ca kl 1700, litt skremt etter siste del av etappen fra Tananger. Rett før Lista begynte det å bli mye krapp sjø, så vi måtte ned i ca 7 knop. Så stoppet selvfølgelig den ene motoren, og vi var glade for at vi hadde to . Karret oss inn til Farsund og etter å ha sjekket litt rundt drivstoffledninger og motor, luftet vi finfilteret og da sveiv den grønne i gang igjen. Tappet av både grov og finfilter, ikke antydning til verken vann eller grums. Så vi tenker at det har vært en luftboble? Vi får se, den går pent nå, tester ut litt i morgen før vi går videre. Men Lista var tøff, ift hva vi har gått på før. I morgen satser vi på en lang etapper, kanskje Risør. Jæren var helt nydelig i dag . Ny oppdatering i morgen. Men hva med luftbobleteorien? Mbh Patton Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Flott at dere har kommet vel frem til Farsund. Litt skeptisk til luftbobleteorien. Du sier du har drenert filtrene, men er du sikker på at grums vil felle ut i utskiller? Det er endel filtre som er så sinnerikt laget at dieselen møter filteret først.... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Syns dette kan tyde på at dritt virvles opp i tankene når det blir en del sjøgang, og tetter til filtrene. Tror jeg ville byttet i hvertfall grovfiltrene og dessuten sikret meg reservefiltre for et par bytterunder til. Redigert 25.Mars.2013 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Typisk Lista! For nærme til land forbi Steinodden, og sjøen blir høyere enn lang! Langs Jæren er det som regel flott å gå nærme land hvor både bølger og strøm forsvinner, samme langs land sørover fra Egersund, men straffen ved å følge land kan du til gjengjeld få når du skal runde Lista! Jeg vil på det sterkeste anbefale å montere på vacummeter over filter for å følge med mottrykk. Jeg har det montert på broa sli at at jeg oppdager trykkheving øyeblikkelig og lenge før det blir problematisk. Har du dobbelt filtermontasje er det bare å koble over til nytt filter og vente med filterskifte til du er i havn. Rutinemessige filterbytte er nesten meningsløse. Det kan gro igjen etter nifst kort tid, eller det kan holde i flere år! Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Hva slags vacuummeter har du Regina som kan leses av oppe? Jeg har montert vanlige mekaniske, og må ned i motorrommet for å lese av. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Båttransport D5L Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 REM Hva med disse ? http://www.ebay.com/itm/Racor-Filters-Kit-Vacuum-Gauge-RK11233-/250964053352?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item3a6e9f8d68&vxp=mtr Kystfareren Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Ja, akkurat slik, helt mekanisk. Nylon rør, og en fornuftig detalj i tillegg, nemlig ventil ved filter slik at det er lett å stenge av om det skulle bli lekkasje og luft inn. Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Tar det litt med ro før vi prøver videre, må ordne diverse her i Farsund før turen går videre. Bla har en av lensepumpene tatt kvelden, så jeg skal se om de har noe oppi gata her. Tanke skal vi også gjøre, så vi kommer nok ikke avgårde før litt utpå dagen, men heldigvis er værmeldingen på vår side. Bildet viser morgenstemning fra Farsund. Det ligger to andre båter inne i gjestehavna, de kom hit søndag kveld. Snakket med skipperen i den ene, de hadde hente båt i Stavanger og han var nokså skjelven etter siste etappe forbi Lista. Det skjønner jeg godt, for det var mer vind søndag enn mandag. Han venter nå på kranbil, fikk skrekken og vil ikke gå forbi Lindesnes. Sprangereidkanalen er tilfrosset, fortalte han. Håper ikke episoden satte så mye skrekk, at han at mister troen på båtlivet. Men "han vart skræmt, ja". Her et bilde fra Farsund tatt nå i morges. Båthilsen fra Eurobond II Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 OK, det er makan til mine, bare at jeg har skrudd de direkte fast i toppdeksjet på Separ filterne. Du går vel med nylonslange fra filteret og plasserer instrumentet innen synsvidde oppe slik jeg forstår? Jeg ser at det er ett gult og rødt felt, men kan ikke lase hva som er alarmgrensene, eller når filteret bør byttes. Separ oppgir vel 300Mb som grense, hva med Racor? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bergen dørk Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det løyer jo e 12, dvs blir ca 3-5 m/s rundt Lindesnes i ettermiddag, så det går nok bra. Har selv opplevd Lista som lunefull; spesielt fra fyret og forbi Siragrunnen (nordover). Kan være en del bølger her. I det store og hele er det vel en sjarmøretappe du nå har igjen. Lykke til! Kan hende du må til Mandal før du får fatt i det båtutstyret du trenger, men det er jo ikke lange turen med den båten din. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
LALUNA II Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Været rundt Lindesnes Fyr ser du her http://www.lindesnesfyr.no/?page=4301 Været på fyret tirsdag 26. 3 - 07:10 Lettskyet og sol -2,5 °C Lett bris 4,7 m/s Sikt: 100 % Temperatur sjø: 1,9 °C Bølgehøyde: 0,4 m - Smul sjø Fin dag med for det meste sol. Av Kjell Olsen , 26.03.2013 07:09:28 Det er fortsatt en nordøst bris, minkende utover dagen. Sol og fint vær og etterhvert temperaturer opp i et par plussgrader. Nok en fin, solrik dag. Temperaturen rundt null grader, fra mogenen litt under og et par grader over utpå dagen. Det er fortsatt litt vind, en nordøst lett bris vil minke ytterligere utover dagen. Det blir en bølgehøyde under en halv meter. Redigert 26.Mars.2013 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Ikke antydning til sjø på utsiden av Arenda nå. Lett bris fra nordøst. Ca 4 ms Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bergen dørk Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det ligger to andre båter inne i gjestehavna, de kom hit søndag kveld. Snakket med skipperen i den ene, de hadde hente båt i Stavanger og han var nokså skjelven etter siste etappe forbi Lista. Det skjønner jeg godt, for det var mer vind søndag enn mandag. Han venter nå på kranbil, fikk skrekken og vil ikke gå forbi Lindesnes. Synd dette! Han går jo glipp av den gode båtopplevelsen nå; den som bekrefter båtkjøpet. For turen videre blir fin, spør du meg! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
navid Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Tette dieselfilter er et alvorlig problem når uværet drar seg til. Har noen av dere prøvd med switch på filteret og warninglys på instrumentpanelet? http://separfilter.com/spare-parts/filter-accessories/vacuum-switch-kit isteden for instrumenter? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Enig i anbefalingene om å skifte grovfilter. Når mitt gikk tett i fjor var det ikke noe å tappe ut - alt satt i filteret. Jeg har også slikt måleinstrument, mekanisk. Hva er grensene for når det begynner å bli ugreit? Måles ved tomgang eller turtall? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Monter nytt filter, start opp motoren og sett en svart strek der pila står. Deretter legger du til 300Mbar (0,3BAR) og setter en rød strek der. Når pila når rød strek på WOT er det på tide å skifte filter. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
ebonita Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 OK, det er makan til mine, bare at jeg har skrudd de direkte fast i toppdeksjet på Separ filterne. Du går vel med nylonslange fra filteret og plasserer instrumentet innen synsvidde oppe slik jeg forstår? Jeg ser at det er ett gult og rødt felt, men kan ikke lase hva som er alarmgrensene, eller når filteret bør byttes. Separ oppgir vel 300Mb som grense, hva med Racor? Mätarens höjdläge kommer väl att påverka det indikerade trycket? Åtminstone om det är vätska i röret... Kanske Regina vet? Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Ja, du som er flyger bør vel vite alt om dette, men i denne sammenheng er det vel neglisjerbart? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Hvordan går det med Eurobond tro? Nå er vannet så rolig at det fryser langt ute ved Merdø. . Det er ikke ofte i slutten av mars. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Patton Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Da er vi ankommet Grimstad for en time siden. Flott tur fra Farsund. Begge maskinene gikk pent hele veien, uten at vi skift et filter. Lå stort sett på 3000 omdreininger. Da kan det vel ikke ha vært filteret? Tror det ble presset luft fra en halvfulll tank i krappsjøen ved Lista... I dag var det litt sjø til Søgne, deretter roligere, siste etappe fra Kristiansand og mot Grimstad var nydelig med lav sol aktenfra og fløyel på sjøen.... Kom ikke avgårde før kl 1340 og var i Grimstad kl 1900. Begynner nå å bli litt mer kjent med båten, ikke minst er det enklere å manøvrere inn til brygger med to motorer i kombinasjon med baugpropell:-D Dersom det er flatt i morgen skal vi prøve å krysse over til Østfold, går via Risør for bunkring. Noen som vet om det er kortautomat ved fiskemottaket/utsalget? Forøvrig lå det en Sandvik 945 i Farsund, ble intervjuet i Sørlandssendingen. Han var på vei til Middelhavet via kanalsystemet i Europa, fantastisk. Vår reise hjem blir nokså triviell i forhold.. Men nå er det deilig fiskesuppe på bordet, madammen liker den nye byssa:-) Redigert 26.Mars.2013 av Patton (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Mener at der ikke er kortautomat ved Risør Fiskemottak, men du får jo diesel på dagtid så lenge der er folk på mottaket. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Ja, du som er flyger bør vel vite alt om dette, men i denne sammenheng er det vel neglisjerbart? Jag tror nog att det indikerade trycket kommer att bli märkbart lägre om mätaren sitter en eller två meter över filtren. Borde kunna röra sig om 100 mb per meternivåskillnad om röret är vätskefyllt. Men med den relativa mätmetoden som Du beskriver plus lite erfarenhet så kan det nog bli brukbara indikationer ändå. Undrar vad Regina har gjort för erfarenheter? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.