Jump to content

Hentetur - Sandnes/Stavanger til Øsfold i påsken

Patton

Recommended Posts

Her kommer en liten oppdatering fra Farsund. Ankom her ca kl 1700, litt skremt etter siste del av etappen fra Tananger. Rett før Lista begynte det å bli mye krapp sjø, så vi måtte ned i ca 7 knop. Så stoppet selvfølgelig den ene motoren, og vi var glade for at vi hadde to :thumbsup: . Karret oss inn til Farsund og etter å ha sjekket litt rundt drivstoffledninger og motor, luftet vi finfilteret og da sveiv den grønne i gang igjen. Tappet av både grov og finfilter, ikke antydning til verken vann eller grums. Så vi tenker at det har vært en luftboble? Vi får se, den går pent nå, tester ut litt i morgen før vi går videre. Men Lista var tøff, ift hva vi har gått på før. I morgen satser vi på en lang etapper, kanskje Risør. Jæren var helt nydelig i dag :yesnod: . Ny oppdatering i morgen. Men hva med luftbobleteorien?

Mbh Patton

Typisk Lista!

For nærme til land forbi Steinodden, og sjøen blir høyere enn lang! Langs Jæren er det som regel flott å gå nærme land hvor både bølger og strøm forsvinner, samme langs land sørover fra Egersund, men straffen ved å følge land kan du til gjengjeld få når du skal runde Lista!

Jeg vil på det sterkeste anbefale å montere på vacummeter over filter for å følge med mottrykk. Jeg har det montert på broa sli at at jeg oppdager trykkheving øyeblikkelig og lenge før det blir problematisk. Har du dobbelt filtermontasje er det bare å koble over til nytt filter og vente med filterskifte til du er i havn. Rutinemessige filterbytte er nesten meningsløse. Det kan gro igjen etter nifst kort tid, eller det kan holde i flere år!

Hva slags vacuummeter har du Regina som kan leses av oppe? Jeg har montert vanlige mekaniske, og må ned i motorrommet for å lese av.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Tar det litt med ro før vi prøver videre, må ordne diverse her i Farsund før turen går videre. Bla har en av lensepumpene tatt kvelden, så jeg skal se om de har noe oppi gata her. Tanke skal vi også gjøre, så vi kommer nok ikke avgårde før litt utpå dagen, men heldigvis er værmeldingen på vår side.

Bildet viser morgenstemning fra Farsund. Det ligger to andre båter inne i gjestehavna, de kom hit søndag kveld. Snakket med skipperen i den ene, de hadde hente båt i Stavanger og han var nokså skjelven etter siste etappe forbi Lista. Det skjønner jeg godt, for det var mer vind søndag enn mandag. Han venter nå på kranbil, fikk skrekken og vil ikke gå forbi Lindesnes. Sprangereidkanalen er tilfrosset, fortalte han. Håper ikke episoden satte så mye skrekk, at han at mister troen på båtlivet. Men "han vart skræmt, ja".

Her et bilde fra Farsund tatt nå i morges. Båthilsen fra Eurobond II

20130326_072318.jpg

OK, det er makan til mine, bare at jeg har skrudd de direkte fast i toppdeksjet på Separ filterne. Du går vel med nylonslange fra filteret og plasserer instrumentet innen synsvidde oppe slik jeg forstår? Jeg ser at det er ett gult og rødt felt, men kan ikke lase hva som er alarmgrensene, eller når filteret bør byttes. Separ oppgir vel 300Mb som grense, hva med Racor?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

Det løyer jo e 12, dvs blir ca 3-5 m/s rundt Lindesnes i ettermiddag, så det går nok bra. Har selv opplevd Lista som lunefull; spesielt fra fyret og forbi Siragrunnen (nordover). Kan være en del bølger her. I det store og hele er det vel en sjarmøretappe du nå har igjen. Lykke til! Kan hende du må til Mandal før du får fatt i det båtutstyret du trenger, men det er jo ikke lange turen med den båten din.

mvh Bergen Dørk

Været rundt Lindesnes Fyr ser du her http://www.lindesnesfyr.no/?page=4301

Været på fyret tirsdag 26. 3 - 07:10 wi_03.gif Lettskyet og sol small_wi_temp.gif -2,5 °C small_wind1_NE.gif Lett bris
4,7 m/s Sikt: 100 % Temperatur sjø: 1,9 °C Bølgehøyde: 0,4 m - Smul sjø

Fin dag med for det meste sol.
Solopp24.3.13.jpg
Av Kjell Olsen , 26.03.2013 07:09:28
Det er fortsatt en nordøst bris, minkende utover dagen. Sol og fint vær og etterhvert temperaturer opp i et par plussgrader.
Nok en fin, solrik dag.
Temperaturen rundt null grader, fra mogenen litt under og et par grader over utpå dagen.
Det er fortsatt litt vind, en nordøst lett bris vil minke ytterligere utover dagen.
Det blir en bølgehøyde under en halv meter.

Redigert av LALUNA II (see edit history)

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Det ligger to andre båter inne i gjestehavna, de kom hit søndag kveld. Snakket med skipperen i den ene, de hadde hente båt i Stavanger og han var nokså skjelven etter siste etappe forbi Lista. Det skjønner jeg godt, for det var mer vind søndag enn mandag. Han venter nå på kranbil, fikk skrekken og vil ikke gå forbi Lindesnes.

Synd dette! Han går jo glipp av den gode båtopplevelsen nå; den som bekrefter båtkjøpet. For turen videre blir fin, spør du meg! :yesnod:

mvh Bergen Dørk

Monter nytt filter, start opp motoren og sett en svart strek der pila står. Deretter legger du til 300Mbar (0,3BAR) og setter en rød strek der. Når pila når rød strek på WOT er det på tide å skifte filter.

ad. planlegging:

OK, det er makan til mine, bare at jeg har skrudd de direkte fast i toppdeksjet på Separ filterne. Du går vel med nylonslange fra filteret og plasserer instrumentet innen synsvidde oppe slik jeg forstår? Jeg ser at det er ett gult og rødt felt, men kan ikke lase hva som er alarmgrensene, eller når filteret bør byttes. Separ oppgir vel 300Mb som grense, hva med Racor?

Mätarens höjdläge kommer väl att påverka det indikerade trycket?

Åtminstone om det är vätska i röret...

Kanske Regina vet?

Ja, du som er flyger bør vel vite alt om dette, men i denne sammenheng er det vel neglisjerbart?

ad. planlegging:

Da er vi ankommet Grimstad for en time siden. Flott tur fra Farsund. Begge maskinene gikk pent hele veien, uten at vi skift et filter. Lå stort sett på 3000 omdreininger. Da kan det vel ikke ha vært filteret? Tror det ble presset luft fra en halvfulll tank i krappsjøen ved Lista... I dag var det litt sjø til Søgne, deretter roligere, siste etappe fra Kristiansand og mot Grimstad var nydelig med lav sol aktenfra og fløyel på sjøen.... Kom ikke avgårde før kl 1340 og var i Grimstad kl 1900. Begynner nå å bli litt mer kjent med båten, ikke minst er det enklere å manøvrere inn til brygger med to motorer i kombinasjon med baugpropell:-D

Dersom det er flatt i morgen skal vi prøve å krysse over til Østfold, går via Risør for bunkring. Noen som vet om det er kortautomat ved fiskemottaket/utsalget?

Forøvrig lå det en Sandvik 945 i Farsund, ble intervjuet i Sørlandssendingen. Han var på vei til Middelhavet via kanalsystemet i Europa, fantastisk. Vår reise hjem blir nokså triviell i forhold..

Men nå er det deilig fiskesuppe på bordet, madammen liker den nye byssa:-)

Redigert av Patton (see edit history)

Ja, du som er flyger bør vel vite alt om dette, men i denne sammenheng er det vel neglisjerbart?

Jag tror nog att det indikerade trycket kommer att bli märkbart lägre om mätaren sitter en eller två meter över filtren.

Borde kunna röra sig om 100 mb per meternivåskillnad om röret är vätskefyllt.

Men med den relativa mätmetoden som Du beskriver plus lite erfarenhet så kan det nog bli brukbara indikationer ändå.

Undrar vad Regina har gjort för erfarenheter?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...