Chiefengineer Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) På større dieselmotorer regner vi som grovregel en delta på 0,5 bar over dieselfilterene, men der har man utstyr for å skifte om under drift. 0,3 bar som REM antyder er et fint utgangspunkt for en fritidsbåt uten denne muligheten. Finn ut hvor mye trykkdiff du har på normal belastning på motorene ved rene/nye filtere og legg til en diff på 0,3 bar så er du vel godt hjemme på skalaen. Jeg har ikke montert difftrykksindikatorer på mine Separ-filtere da alarmen på VP-EVC systemet ser ut til å korrespondere greit med filterets innehold av ulumskheter ved bytte. Men dette forutsetter at man kjører opp til fullast jevnlig. Det er nemlig da alarmen går først. Får man alarmen på "lusekjøring" er filterene nærmest tette og følgelig har jeg en brukbar buffer igjen når den inntreffer hos meg som kjører mest på høyere belastning. Med nye filtere ombord til enhver tid er et bytte en kjapp sak når det gjelder Separfilterene. Sparer mye på de påhengte originalfilterene ved å kjøre 10 mikrons forfiltere. Redigert 26.Mars.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Det stemmer at dieselfylt rør påvirker måleresultat. Men det er bare nederste del som blir veskefylt og hvis en passer på at denne delen er med liten stigning så merkes ikke forskjellen. Sitér dette innlegget Link to post
Permagne Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Mye interessant lesning her. Har bensin-installasjoner samme problemer/utfordringer med urene tanker og tette filter som diesel? Det er jo et mer høyverdig drivstoff med mindre avfallsstoffer innbiller jeg meg. Ønsker ikke å spore av hentetråden, men dette spørsmålet dukker opp hver gang jeg leser slike hentetråder. God tur videre til trådstarter. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Jeg vet heller ikke om det er kortterminal der. Men det er jo ikke sikkert det er folk der i morgen. Men du har jo utsalg i Grimstad og. Du rekker nok herfra til Østfold da. Legger seg is her nå.. men forsvinner nok fort i morgen. Kan henge litt igjen inne i Arendal. . Men der er jo og bunkring. . Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
pipp Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Dra til Kragerø! Koseligere by og selvfølgelig kortautomat Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Frokost i båten i Grimstad, tegner til å bli en nydelig dag. Ca en time, så setter vi kursen mot Risør. Ha en fin dag. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Fortsatt litt flau vind fra nord i skjærgården utenfor Arendal. Ikke sjø i det hele tatt. Blir nok en flott tur i dag. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
navid Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Lykke til med frokosten! Ønsker dere en fin og problemfri seilas videre østover med Eurobond II. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Regner med jeg ser Eurobond II ute i havet nå.. havblikk langt på utsiden av Torungen. GOD TUR...:-) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Benji Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Frokost i båten i Grimstad, tegner til å bli en nydelig dag. Ca en time, så setter vi kursen mot Risør. Ha en fin dag. Kursen satt mot Risør skjønner vi - ref oppkall på VHF i stad. Gopd tur videre nordover, meldt godt vær hele tiden, og litt varmere også. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
M/B Nordheim Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 (redigert) Dette må då vera den ultimate Påske-hentetur, ynskjer dikkån fortsatt god tur. Kjenner det riv og slit i ein fjellskipper her. Så no når skiløypene er kjøyrd opp i natt og fjøset tatt imorgotidleg, så bers det til Bømlo imorgo formiddag tvert. Fekk ordna med avløysar eit par dagar...puh, må kjenne vatn under beina att no etter å ha lese auga vått om sjøsettingar og henteturar på kryss og tvers av dei 7 hav. Fruen såg det reiv og sleit i gubben her, så ho sa seg enig i at det var lurt. Redigert 27.Mars.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Patton Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Hei alle som følger oss. Vi smiler fra øre til øre ombord, ufattelig heldig med været. Gikk innom Lyngør, herlig. Bunkret til 12 kr literen i Risør. Handlet reker og laks samme sted. Maten ble inntatt på Svenner. Der var det godt med plass. Er nå i gang med siste etappe i rett linje til Skjærhalden. Eta 1740. Eurobond II går veldig fint, ligger på ca 18 -19 knop og 3200 omdr. Skal få lagt ut noen flere bilder i kveld. Tenker at det blir en stor konjakk som ankerdram i kveld:-D Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Herlig tråd og super fin båt. Ønsker meg en slik :) Go ankerdram og god påske i hjemmehavn. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Patton Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Takk Polarn, ligger godt fortøyd i Skjærhalden og godt nede i en god konjakk:-D God påske. Skal få lagt over bilder på pcen mens madammen lager mat:O Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Vel blåst ! Ankerdram Ha en sprudlende fin Påske! Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Vel overstått hentetur! Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Zitt Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Takk for en fin tur og gode nyheter! Om jeg må innrømme et snev av misunnelse, er gleden over at turen gikk såvidt smertefritt desto større. Ha en super påske og fremtidig båtliv!!! Sitér dette innlegget Link to post
Marida Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Kjenner misunnelsen stige på her ja, skulle gjerne vært i Skjærhalden å tatt dere imot, men får ikke båten sørover før om tre uker. den ligger i Tromsø. grattis, grattis Sitér dette innlegget Link to post
Janniz Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Takk for en flott hentetråd og gratulerer me ein flott båt......Go ankerdram å fortsatt God Påske! :-)) Mvh Janniz. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 En flott båt til en fantastisk penge patton! Nyt båten i påska, meldt knallvær nå! Gratulerer så mye... Sitér dette innlegget Link to post
Patton Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Takk Key Freak, nå dufter det fiskesuppe i båten og vi er veldig fornøyde. Både med turen og ikke minst med båten. Takk Kjetel, dette ser veldig bra ut! Cruiset så fint i dag over en særdeles stille ytre Oslofjord. Og her noen bilder Vinterstemning i Farsund Grimstad Lyngør, herlig. Ikke mange som feiret påsken her.... Seilmakerfruens kro var stengt Svenner. Det var nå en gang det var lett å finne plass...... Nydelig fiskemåltid i båten på Svenner. Måkene var blitt så sky etter forrige sesong at de ikke turte ikke komme inntil båten for å forsyne seg av rekeskall! Og endelig, godt fortøyd på brygga i Skjærhalden. Nå er det bare å vente på at isen går i Skjebergkilen. Greit å starte sesongen i mars med nesten 300 nm i loggen. Dette kan bli tidenes båtsesong for oss. I morgen må vi dessverre sette oss i bil hjem, madammen skal på jobb i helsevesenet fredag. Jeg har en bil og masse båtdeler å plukke opp i Rogaland før påsken er slutt. Takk så mye til ivrige båtplassvenner som har gitt oss gode råd, vink og hilsninger underveis. Ønsker dere alle en riktig god påske og godt med vann under kjølen i kommende sesong. Mvh madammen og Patton. Sitér dette innlegget Link to post
Nejo Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Mange takk for en flott hentetråd! Et godt plaster på såret da min egen hentetur ble forsinket pga isen. Gratulerer med vel gjennomført tur! Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Gratulerer med ny båt og en fin hentetur! Synd Seilmakeren var stengt, (de åpner kl.13) det er ett av våre høydepungt på sommerturen;) Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Takk for fin hentereportasje! Ha en fin sommer med flott skute! Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Vel i havn. Bygger opp til en fin sommer det her. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.