Jump to content

Hentetur - Sandnes/Stavanger til Øsfold i påsken

Patton

Recommended Posts

På større dieselmotorer regner vi som grovregel en delta på 0,5 bar over dieselfilterene, men der har man utstyr for å skifte om under drift. 0,3 bar som REM antyder er et fint utgangspunkt for en fritidsbåt uten denne muligheten. Finn ut hvor mye trykkdiff du har på normal belastning på motorene ved rene/nye filtere og legg til en diff på 0,3 bar så er du vel godt hjemme på skalaen.

Jeg har ikke montert difftrykksindikatorer på mine Separ-filtere da alarmen på VP-EVC systemet ser ut til å korrespondere greit med filterets innehold av ulumskheter ved bytte. Men dette forutsetter at man kjører opp til fullast jevnlig. Det er nemlig da alarmen går først. Får man alarmen på "lusekjøring" er filterene nærmest tette og følgelig har jeg en brukbar buffer igjen når den inntreffer hos meg som kjører mest på høyere belastning. Med nye filtere ombord til enhver tid er et bytte en kjapp sak når det gjelder Separfilterene.

Sparer mye på de påhengte originalfilterene ved å kjøre 10 mikrons forfiltere.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)

Mye interessant lesning her. Har bensin-installasjoner samme problemer/utfordringer med urene tanker og tette filter som diesel? Det er jo et mer høyverdig drivstoff med mindre avfallsstoffer innbiller jeg meg.

Ønsker ikke å spore av hentetråden, men dette spørsmålet dukker opp hver gang jeg leser slike hentetråder.

God tur videre til trådstarter.

Jeg vet heller ikke om det er kortterminal der. Men det er jo ikke sikkert det er folk der i morgen. Men du har jo utsalg i Grimstad og. Du rekker nok herfra til Østfold da. Legger seg is her nå.. men forsvinner nok fort i morgen. Kan henge litt igjen inne i Arendal. . Men der er jo og bunkring. .

Endelig ble det Bobåt

Dette må då vera den ultimate Påske-hentetur, ynskjer dikkån fortsatt god tur.

Kjenner det riv og slit i ein fjellskipper her.

Så no når skiløypene er kjøyrd opp i natt og fjøset tatt imorgotidleg, så bers det til Bømlo imorgo formiddag tvert.

Fekk ordna med avløysar eit par dagar...puh, må kjenne vatn under beina att no etter å ha lese auga vått om sjøsettingar og henteturar på kryss og tvers av dei 7 hav. Fruen såg det reiv og sleit i gubben her, så ho sa seg enig i at det var lurt. :giggle::seeya:

Redigert av M/B Øyfjell (see edit history)

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Hei alle som følger oss. Vi smiler fra øre til øre ombord, ufattelig heldig med været. Gikk innom Lyngør, herlig. Bunkret til 12 kr literen i Risør. Handlet reker og laks samme sted. Maten ble inntatt på Svenner. Der var det godt med plass. Er nå i gang med siste etappe i rett linje til Skjærhalden. Eta 1740. Eurobond II går veldig fint, ligger på ca 18 -19 knop og 3200 omdr. Skal få lagt ut noen flere bilder i kveld. Tenker at det blir en stor konjakk som ankerdram i kveld:-D

Takk Key Freak, nå dufter det fiskesuppe i båten og vi er veldig fornøyde. Både med turen og ikke minst med båten. Takk Kjetel, dette ser veldig bra ut! Cruiset så fint i dag over en særdeles stille ytre Oslofjord. Og her noen bilder :yesnod:

20130326_092720.jpg

Vinterstemning i Farsund

20130327_084756.jpg

Grimstad

20130327_111036.jpg

Lyngør, herlig. Ikke mange som feiret påsken her.... Seilmakerfruens kro var stengt :nonod:

20130327_145307.jpg

Svenner. Det var nå en gang det var lett å finne plass......

20130327_150259.jpg

Nydelig fiskemåltid i båten på Svenner. Måkene var blitt så sky etter forrige sesong at de ikke turte ikke komme inntil båten for å forsyne seg av rekeskall!

20130327_180820.jpg

Og endelig, godt fortøyd på brygga i Skjærhalden. Nå er det bare å vente på at isen går i Skjebergkilen. Greit å starte sesongen i mars med nesten 300 nm i loggen. Dette kan bli tidenes båtsesong for oss. I morgen må vi dessverre sette oss i bil hjem, madammen skal på jobb i helsevesenet fredag. Jeg har en bil og masse båtdeler å plukke opp i Rogaland før påsken er slutt. Takk så mye til ivrige båtplassvenner som har gitt oss gode råd, vink og hilsninger underveis. Ønsker dere alle en riktig god påske og godt med vann under kjølen i kommende sesong. Mvh madammen og Patton.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...