Jump to content

Epoxy, glassfiber og finer - typer og styrke

roeren

Recommended Posts

1. Det sies at Axson Epoxy er giftfri - er den altså ikke alllergifremkallende?

2. Blir finer helt stivt når det smøres med epoxy innvendig og utvendig, eller er den fortsatt bøyelig?

3. Dersom man bruker tynn finer, bare 4 mm tykk, og ett lag glassfiber og epoxy på begge sider, blir dette sterkt nok til en moderat stor båt (4-5 m)? Hva med 2 lag glassfiber? 3 lag?

1. Kjenner ikke produsenten, men generelt sett er epoxy kun epoxy, og den blir aldri giftfri ettersom den er basert på petroleum, men det finnes epoxy som er basert på planter, og det er mulig den typen er giftfri.

2. Finer blir ikke stiv i det hele tatt ved å smøre den med epoxy, derimot hvis du legger glassfiber og bygger opp et laminat, blir den sikkert stiv, alt ettersom hvor god jobb du gjør?

3. 4mm finer er ikke sterkt nok til en båt, med mindre båten har spant, og da kommer styrken an på spantene, selv om huden bør ha en viss styrke også? Det brukes også ofte tynne finer striper lagt i kryss for å øke styrken.

Redigert av adeneo (see edit history)

Hei roeren,

hvis jeg har skjønt deg riktig tenker du å bygge en båt, og den vi du bygge med finerplater som du sentter inn med enten epoxy eller glassfiber. Jeg går ut fra at du da vil bygge den slik at du legger den over en mal, støper og så snur og legger inn spant og støper innvendig. Er det korrekt?

Gitt at det er slik du tenker, kan du få kanter mellom finerplatene, ala en klinkbygd båt, om du vil det. Det er vel særlig i de kantene jeg ser for meg at en epoxy med filler kan ha betydning.

Styrke får du ellers greitt med glassfiber, ved at du fukter/metter overflaten og så legger ned duk. For 30-40 år sioden hørte jeg at en skulle bruke 6 lag duk, uten at jeg vet hvor tjukk duk det var, du får endel styrke i fineren, si 3 lag lag med middels tjukk duk, og tjukkere rundt kjøl, stevner og steder der det blir mye slitasje.

Når du så snur båten din kommer spørsmålet om du skal smøre sidene før du legger ned spant etc. Der ville jeg vel gått for en kombinasjon, at du legger et lag eller to og så legger du ned spant mv og fortsetter å støpe. Problemet er neling at det er vrient å få støp til å sitte rundt alle hjørner etc, og at det derfor kan være greitt å ha isolert fineren fra innsida også.

Jeg har bygget en del 5 meter lange og 80 cm brede kanoer. Jeg bruker som regel ett lag gelcoat + to lag glassfiber (300 g/m2) som legges våt-i-vått med minst mulig polyester (for å spare vekt) + ett lag top coat (innvendig). Det blir sterkt nok, men for å avstive bunnen, som er ganske flat, forsterkes denne med ett lag polyester.

Dette gir en ganske lett kano (18 - 22 kg avhengig av garnityret) som er lett å bære alene. Bunnen er fremdeles litt elastisk og har tendens til å bule litt oppover, men det blir stort sett ikke noe problem når en legger inn litt bagasje. Disse kanoene bærer fint to mann med fullt turutstyr.

Jeg har også laget tilsvarende i kevlar og carbonfiber (bildet), men erfaringen tilsier at det ikke er noen stor fordel da problemet ikke er styrke, men stivhet.

img_1445.jpg

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hei!

Kaldbaking er en flott byggeform, og tykkelse på båtsidene bestemmes egentlig bare av hvor stor, tung og kraftig båt du skal bygge.

3,6mm finer er mer enn tilstrekkelig for en kajakk eller kano, en liten motorbåt også.

Du trenger ett lag med vevd duk på utsiden, det er som regel nok.

Her er linker: http://www.google.no/search?hl=no&q=kaldbaking+epoxy&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.44011176,d.bGE&biw=1280&bih=631&wrapid=tlif136377535840610&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=h49JUY3bFZDZsgaY0ICAAg

Jeg har bygget en på 23 fot med V8, og har to lag med 4mm finer + 3mm mahogny. KJempesterkt.. Jeg har faktisk ikke duk på utsiden, bortsett fra i bunnen der det er endel tykkere lag med finer.

..Du trenger ett lag med vevd duk på utsiden, det er som regel nok.

Det kan være en fordel å bruke duk også på innsiden, da en laminering er mest stabil når det er like krefter rundt senter. Med andre ord, lagene med finer bør være oddetall, altså 3, 5, 7 osv. Og med duk på kun en av sidene blir strekkstyrken på den siden såpass sterk at det kan medføre delaminering ved belastning - i verste fall. Med duk på begge sider er laminatet stabilisert med like strekkraftige lag på begge sider, dermed tåler det mer. Dette gjelder også ved glassfiberlegging på kryssfiner. Klart, det meste går greit, men spesielt der det er snakk om tynne dimmensjoner (slik som trådstarter snakker om) vil duk på begge sider av kryssfineren gi et langt sterkere og solid resultat som ikke vil slå seg så lett, verken på grunn av temperaturforandringer eller fuktighet.

Det er riktig det som blir sagt her, at strie på begge sider gir bedre styrke. Små båter UTEN spanter og lekter skal ha strie på begge sider, mens vi som bygger litt større båter med spant har det ikke. Det finnes flere tusen slike byggverk, og der er de fleste kun med utsiden belagt med stria. Les litt på Glen-l.com for mer hjelp.

Hei roeren,

hvis jeg har skjønt deg riktig tenker du å bygge en båt, og den vi du bygge med finerplater som du sentter inn med enten epoxy eller glassfiber. Jeg går ut fra at du da vil bygge den slik at du legger den over en mal, støper og så snur og legger inn spant og støper innvendig. Er det korrekt?

Jo, det er om lag slik. Andre her på tråden har jeg tolket slik at ett lag 4 mm finer + glassfiber og epoxy innvendig og utvendig, skal være sterkt nok (til min nokså lille robåt) Etter glassfiberen innvendig, vil jeg legge inn band ("spanter" - vi kaller det band i tradisjoneller robåter, særlig når de legges inn etterpå).

Fint med alle rådene jeg får!

... Små båter UTEN spanter og lekter skal ha strie på begge sider, mens vi som bygger litt større båter med spant har det ikke. Det finnes flere tusen slike byggverk, og der er de fleste kun med utsiden belagt med stria. Les litt på Glen-l.com for mer hjelp.

Det er riktig at mange ikke tenker ballanse i laminatet, og heldigvis det går som regel veldig fint :smiley:

Men som sagt, har man muligheter for å få ballanse i laminatet er det en fordel da det blir betraktelig sterkere. Hvor mye sterkere i prosent det blir avhenger også av type duk og tykkelse på duken. Da jeg drev som båtbygger regnet vi ut styrken i forhold til antall lag, tykkelse, type trevirke som ble brukt og type duk. Dermed kunne vi beregne hvor tykt laminatet trengte være for å bli godkjent etter kravene til Norsk Standard. Dette var med tanke på salg, båtene måtte kunne godkjennes da flere av båtene var nyere konstruksjoner. En annen fordel er at man ikke trenger like mange spanter og at laminatet tåler langt større punktbelastning (med tanke på grunnstøting og lignende) ved et ballansert laminat. Selv har jeg kun bygd båter med duk på begge sider, selv om dette medfører noe mer arbeid. På større båter der det lamineres direkte på spanter la vi duk mellom spantene på innsiden av båten. Ikke veldig vanskelig å klippe til duken slik at den passer godt og er lett å legge nøyaktig. Bygde også noen joller der bunnen var kaldbakt og det over vann var klinkbygd. Da var skroget uten spanter på innsiden og dermed var det lett å legge duk, så satte vi inn spanter (band) i etterkant. Fordelen er også at det skal mer til å skade laminatet fra innsiden hvis man skulle miste noe tungt direkte på skroget.

Vet at flere (som Glen-I m-fl.) ikke forholder seg til styrkeberegninger og krav som må til hvis båter skal bygges profesjonelt for salg. Så det blir helt klart noe annet for private bygg til privat bruk. Der gjelder ikke regelverket. Standardene og kravene som kreves for båter laget for salg er nok i overkant strenge til "normalt" bruk, det har jeg forsåvidt reagert litt på tidligere. Så vil gjerne konkludere med at det ikke er nødvendig å bygge så sterkt, men det skader heller ikke :wink:

Siden jeg har lurt på å bruke kun ett lag 4 mm finer, heller jeg sterkt til å bruke glassfiber på begge sider, ja. Banda vil jeg legge inn etterpå, så som du sier, Hakkannen, blir det enkelt å legge glassfiber inni også. Har også tenkt på dette med at fineren er bedre beskyttet mot slag innvendig om det ligger galssfiber der. Enklest hadde det jo vært å bruke kun ett lag galssfiberduk - og så bruke en riktig tykk?

Hos meg er laminatet fullstendig i ubalanse.... På min Glen-L båt m/spant har jeg brukt 6mm kvalitetsfinér (brünzeel eller noe sånt) med et lag 200gr vevd duk og epoxy på utsiden. På innsiden er det lagt epoxy direkte på finéren. Den suges inn i treverket og slik sett armerer trefibrene epoxyen. Anyway.... dette blir utrolig sterkt og lett, og selv om det kanskje er svakere enn 6mm GRP, har jeg ingen betenkeligheter med å tråkke på bunnen av båten med full tyngde, som er ca 1Sm (skikkelig mannfolk) mens den ligger på bukker.

Interessant å lese det Hakkanen skriver, jeg tror Roeren vil bli mest tilfreds med det Hakkanen kaller balanse i laminatet.

Et neste spørsmål Roeren: Hva vil du gjøre med stevn og kjøl? Slik jeg har forrstått deg vil du bygge en båt med markerte stevner og kjøl, noe som evt vil være forskjellig fra hva hva som vel er vanig med kaldbaking.

Skal du lage en kjøl i i f.eks vannfast finer, som du så fester dine 4mm plater i? Hvordan vil du få den skjøten sterk nok? Er det i den skjøten det evt vil være klokt å bruke epoxy med filler?

Hvis jeg har forstått roeren riktig, hva mener dere med erfaring her vil være den beste måten å få en solid og helhetlig armering av både kjøl og båtsider på?

Skal du lage en kjøl i i f.eks vannfast finer, som du så fester dine 4mm plater i? Hvordan vil du få den skjøten sterk nok? Er det i den skjøten det evt vil være klokt å bruke epoxy med filler?

Jeg har tenkt å lage kjøl og stevner ganske tradisjonelt; altså først lage disse, og så feste "bordene" på hver side - bunn-"bordet" først. For å få solid innfesting mellom bunnbord og kjøl/stevner, har jeg tenkt å først lime på en trekantet list. Regner med at glassfiberduken gjør dette fullstendig tett og solid.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...