Jump to content

Montere defroster - VP TMD40 A

Stressus

Recommended Posts

Hei.

Driver å monterer en Isoterm 10,4kW defroster i båten til svigerfar, En NordWest 740.
Motor i denne er en VP TMD40 A.
Har lett i øst og vest på forum i inn- og utland, snakket litt med Penta-forhandlere o.l. uten hell.

Det jeg sliter med er å finne inn- og utløp for montering av vannrør på motoren. Jeg har finnet to plasser hvor jeg kan hente ut vann. Ene plassen er på sirkulasjonspumpa, og den andre plassen er på thermostathuset på motorens STB side.

Flere av disse motorene, særlig 40 B-motoren har uttak for varmtvannsbereder/defroster etc i forkant på thermostathus/varmeveksler, men ikke denne.

Jeg kan benytte vannuttaket som er på sirkulasjonspumpa, men kan ikke bruke det som står på thermostathuset. Hullet her er standard 1/2" så jeg må sette på en ansats ogen 90 grader. Når dette er satt på, er det ikke mulig å lukke motordekslet. Det er heller ikke et alternativ å lage hull i motorluka grunnet støy, logiskt nok.

Er det noen som har et tips eller forslag til meg? Har snart ikke mer hår å dra av på hodet mitt :pray:

Hvorfor være inne når alt håp er ute..?

På denne båten er det vel ikkje mykje plass til å velge andre plassar ein kan komme til på ein 40-motor. Du er sikker på at der ikkje er to plassar nær termostaten med 1/2 tommms pluggar. Eg har hatt ein slik motor, men kan ikkje hugse kvar eg kobla til. Kanskje det eine var på blokka, bak på styrbord side. Men om du har ein 1/2" vinkel kan du skrue ein rørstubb i den, slik at vinkelen kjem helt inntil godset. Då må du kanskje fjerne litt av isolasjonen for å få det til. Elles finnst det slangenippel som kan settast inn på sida av klølevansslangen.

baatmann: Er svært begrenset med plass her, ja. Er også helt 100% sikker på at det kun er ett uttak på termostathuset. Her har jeg forsøkt å sette en 1/2" ansats med 90 graders bøy. Dette bygde for mye til at man kunne få motordekslet uten å skjære hull. Jeg tenkte på om det går å sette en 90grader med utvendige gjenger. Da slipper man jo 6-kanten på ansatsnippelen i det minste.
Hvis du koblet til bak på styrbord side,kan det være der man drainer av kjølevannet? Der står det en litenluring somman kan skru på forå tappe ned motoren og deter bak på blokka på STB side.

Jandus: Er desverre helt annen utforming på denne motoren. Jeg trodde det skulle være så enkelt som dette:

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-90-18477.aspx

Det var det jo selvfølgelig ikke.

Tegning på denne motoren er slik:

http://www.marinepartseurope.com/en/zoom.aspx?src=/PentaPictures1000/8558.jpg

Det dreneringsuttaket er vel bare 1/4" som er altfor lite, iallfall om du skal ha defroster. I tillegg er dette stedet der kjølevannet er 'kaldest'.

Vann ut fra motoren må taes der det er varmest og det er mellom der det forlater topplokket og termostaten. (Undersiden av denne)

Så du må finne en måte å koble til det eksisterende uttaket. Om ikke det går med standard koblinger vil jeg tro det en rørlegger kan lage noe som passer.

Har du et bilde området uttaket befinner seg?

Vann inn på motoren nærmest mulig vannpumpen.

Står litt generelt om tilkobling av varmtvann her: Defroster, forbedre vannsirkulasjon

Ja det er et meget lite drain. Du har rett i det.
Har som sagt funnet et uttak i termostathuset, men...ja, du ser hva som står i forrige post.
Punkt 47 på tegninga: http://www.marinepartseurope.com/en/zoom.aspx?src=/PentaPictures1000/8558.jpg

Så har man det andre uttaket, punkt 14: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7744060-26-18337.aspx
Her greier jeg å koble meg inn/ut.

Ja, det var jo det med å klare å koble seg innpå. Det er svært lite slanger på denne motoren. Hadde det vært slanger rundt om hadde det ikke vært problemer å fått montert inn en "T". Skal ta meg en tur ombord igjen på lørdag, da jeg må i røntgen i Bodø i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...