Jump to content

'Danske Sagaklub', nordmenn nektes adgang til forumet!


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Sagaklubbens Forum i danmark nekter nordmenn adgang på grunn av "språkproblemer".

 

Flere båtinteresserte nordmenn har fått følgende avslag når de har registrert seg som medlem:

 

------------

Du har søgt om at deltage i den Danske Sagaklub, men på grund af sprogproblemer har vi valgt at begrænse deltagelse til kun at omfatte danske Sagabåde.

-----------

 

Hovedpunktet moderator bruker er "språkproblmer", men moderator utestenger før han i det hele tatt vet om bruker kommer til å skrive ett eneste ord på forumet. Det er jo normalt en stor andel forumsbrukere som kun leser, og da faller jo argumentet om skriftspråk bort. En annen sak er jo at det er de andre brukerne av forumet som definerer om norsk er ett problem. Har selv deltatt i danske forum uten å en eneste gang ha fått negativ tilbakemelding på at det brukes norsk så jeg mener at påstanden fra moderator i utganspunktet er et falsum/påskudd.

 

Ut fra det kan en lede at moderator har som hensikt å stenge ute norske brukere, basert på at deres etnistet/nasjonalitet og ikke basert på et faktisk/praktisk grunnlag.

 

Er det faktisk lov? En vinkling er jo å sjekke om praksisen/diskriminering vil være godkjent av de som utvikler softwaren for forumet, eller de som fungerer som IP for forumet.

 

Eller for å snu på flisa, ville det være ok om BP stengte ute feks dansker og/eller svensker?

Link to post
Share on other sites

Jeg har problemer med å skjønne at noen kan stå danskene nærmere enn nordmenn, og at dette er en holdning som er vanlig blandt dansker. Jeg ville heller ikke følt at jeg ble utestengt, hvis jeg var deg, heller at danskene er i ferd med å isolere seg. Men i dette tilfellet er det nok bare Saga-forumet v/ moderator som er spesiellt.

Du er så flink å skrive, Pinkvin! Kan ikke du ta opp denne problemstillingen med en dansk avis, Berlingske Tidende, Jyllands-posten eller Ekstrabladet.

Jeg er sikker på at den vanlige danske vil bli sjokkert, og at Saga-moderator får litt pes......og det fortjener han!

Link to post
Share on other sites

Det pågår for tiden en lavmælt debatt i Danmark om forholdet til Norge i lys av det forestående 1814-jubileet. Regjeringen er nettopp blitt presset til å markere dette jubileet etter at noen historikere tok det opp i pressen.

Denne Saga-saken er selvfølgelig en digresjon, men jeg er sikker på at den ville være interessant for danske journalister: Er båndene mellom de gamle tvillingrikene i ferd med å bryte helt sammen...?

Link to post
Share on other sites

Dette var da utrolig spesielt :nonod: Det er kanskje en idé at vår egen Saga entusiast Lars H. tar kontakt med søsterklubben i Danmark for å oppklare grunnen til denne eksentriske holdning? :giggle:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om den danske moderator spurte sine egne deltakere på forumet om det er ok å slippe nordmenn til så tror jeg så godt om danskene at de soleklart ville sagt ja.

Saga er tross alt en norsk båt og nordmenn vil kunne være en stor ressurs for danskene. Og motsatt så er jo dansken ofte veldig flinke til "gjør det selv" prosjekter, noe sikkert mange båtfolk ville kunne ha glede av.

 

Ser ut som det er mange fine prosjekttråder på det danske forumet, men det får vi nordmenn dessverre aldri vite noe mer om.

Link to post
Share on other sites

Er det faktisk lov? En vinkling er jo å sjekke om praksisen/diskriminering vil være godkjent av de som utvikler softwaren for forumet, eller de som fungerer som IP for forumet.

 

Det er nok aller mest sannsynligvis lov. Det kan være at siten forumet er hostet på har begrensninger i så måte, men såfremt forumet ikke drives av en bedrift så er det privat og det er dermed opp til eieren å bestemme hvem som kan få tilgang til det.

 

At det er komplett idiotisk av dem å stenge ute nordmenn på denne måten er det derimot ingen tvil om...

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...