Jump to content

Ventildeksel til utluftingsvifte


bassmann

Recommended Posts

Jeg skal montere en Vetus uttrekksvifte på toalettet i min Nor-Dan 780. Denne skal monteres (vertikalt) i vegg, slik at den blåser rett ut. Utfordringen er at veggen ikke er 100% rett, men buer en del. Innvendig tror jeg det skal gå greit å få tettet/laget en sokkel slik at vifta bli tett på veggen, men utvendig er det verre, jeg finner ingen ventildeksel som er laget for buet dekk.. Har noen her gode tips? Jeg presiserer at den skal monteres VERTIKALT... Råd og tips mottas med takk! :)

Link to post
Share on other sites

Få tak i noe avkapp av King Starboard eller lignende som du lager en sokkel med konkav bue der den møter dekket. Så fuges denne fast og ventildekselet monteres på utsiden. Eventuelt, er ventildekselet av metall er det gjerne så tynt at det går an å bøye det til slik at det passer? Hadde en gjennomføring i en trebåt jeg hadde tidligere der dekselet forholdsvis enkelt lot seg bøye til slik at det passet perfekt til buen.

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne unngått utbygd sokkel, dette er jo i et godt synlig område.. Mulig dekslene lar seg bøye noe, men jeg tviler på at det er nok.. Ingen har sett eller hørt om deksler som er buet, eller beregnet på dette? De jeg har sett på er Vetus Scirocco og andre, ala denne typen: http://www.maritim.no/vvs/ventilasjon/ventilrist/dekksv-stal-m-stuss

Link to post
Share on other sites

Dekselet du linker til er nok ikke lett å bøye nei. Ser den med at det ikke blir så fint om du bygger ut dekselet for mye. Men er buen i dekk såpass krapp at det ikke går å fuge litt mer under endene og mindre på midten, hvis du forstår? Hvis det kun er snakk om inntil 5-6mm i glipe oppe og nede kan jo dette støttes under med en passende fugemasse uten at det trenger se forferdelig ut.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...