Jump to content

Bytte av motor i seilbåt Shipman28.


arntans

Recommended Posts

Jeg ønsker bytte ut en Farymann med hydraulisk overføring til aksling/propell med en Yanmar 1GM10,strak aksling.

Finnes det noen her som har utført denne operasjonen,eller har hørt om noen som har?

Her er jo lite plass for en motor med stående sylinder,og det kan også bli et problem å få koblet seg inn på akselstubben foran hylsa. Dessuten er vel akslingen 20 mm diameter.I tynneste laget?

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner jeg ikke så mye til Faryman opplegget, men sikkert gjennomførbart.

Spørs jo også hvor mye arbeide en vil legge i det.

20 mm aksel er ikke for snaut til en 1GM10, har selv en 7/8 (22,5mm) aksel på min 20hk som sitter i en Jeanneau 28. Derimot synes jeg at en 1GM10 er i minste laget til en Shipman 28.

Link to post
Share on other sites

Er den sammenbygget med en motor så kan den vel sammenbygges med en annen også? Går ut fra at pumpen ikke er støpt i ett stykke med motorblokka? Hvis den er en egen enhet lar det seg vel gjøre å lage en adapter til den nye motoren? Men for all del, om du har plass til å bygge om til stiv aksling så går jo det også. Minuset er mer støy, og en litt annerledes vektfordeling. Men med en såpass liten motor er neppe vekten noe stort problem..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Index: Grunnet vanskelig tilkomst er det ikke mulig å vurdere hvordan motor og pumpe er sammenbygget, men de ser ut til å være ganske så godt integrert. En adapter vil nok bli av bra dimensjon også. Når det gjelder støy har man jo en kilde i hydraulikken som langt fra er lydløs. Vektfordelingen ser jeg bort fra.

 

ravddo: Shipmanklubben i Danmark har jeg kjennskap til, men for å få ut tekniske opplysninger derfra må en være medlem. På grunn av dårlig nettilgang er det ikke praktisk mulig i skrivende stund.

Se ikke bort fra at du har seilt i denne båten,den har vært registrert et par steder på Sørlandet. Et navn var i sin tid Red.......

 

Bøljan: Er enig med deg i at omtalte motor er for liten,men er klar over begrensingene som ligger her.

Dessuten ble endel av båtene som ble bygget levert med Yanmar motorer,samme hestekraft men med liggende sylinder.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...