Jump to content

Epoxybehandling av båt nå i kuldegradene - våger jeg?

s/y UT-sia

Recommended Posts

kan kulda bli et problem om båten går seint i opplag og ikke får tørka opp før frosten? Hvlr lang tørketid må man beregne i høstværet på et skrog med vanntett primer, og på et uten. Hvor lenge må båten ligge på vannet før skroget er "mettet" med vann, med og uten vanntett primer?

Det kom tidligere fram i ein tråd her på BP, at glasfiberskrog ikkje tar opp meir en 2% fuktighet/vann. Det har vert mange historier om båter som veier mange hundre kilo mindre på våren, men ingen har målt fuktighet i skroget og "bevist" påstandene.

Har du så mye vann i skroget at det er fare for frostsprenging så er det trolig støpefeil.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det kom tidligere fram i ein tråd her på BP, at glasfiberskrog ikkje tar opp meir en 2% fuktighet/vann. Det har vert mange historier om båter som veier mange hundre kilo mindre på våren, men ingen har målt fuktighet i skroget og "bevist" påstandene.

Har du så mye vann i skroget at det er fare for frostsprenging så er det trolig støpefeil.

Derav kommentaren "here we go again ..."

Hvis vi legger til grunn det mest sannsynlige estimatet, som vel var et par-tre liter på et "vanlig" skrog så har det altså ingen ting å si v. kulde? Men hvordan kan det oppstå pest ved så lav absorbsjon?

Hvor lang tid trenger skroget på å ta til seg vann til det er "mettet" med og uten vanntett primer. Og hvor lang tid på å tørke?

Syns det virker helt usannsynlig at ikke noen har målt dette? Det er da noe alle gjør v. kjøp og salg av bolig ... burde ikke være rocket science ....

Redigert av quantumduck (see edit history)

Men hva skal man med korrosjonshindrende primer på et plastskrog?

Hvis du med korrosjonshindrende primer mener epoxyprimer er hensikten å forhindre at skroget trekker vann og utvikler ostmose eller plastpest mv.. Epoxy er vanntett, det er ikke gelcoat/polyester.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Hvis du med korrosjonshindrende primer mener epoxyprimer er hensikten å forhindre at skroget trekker vann og utvikler ostmose eller plastpest mv.. Epoxy er vanntett, det er ikke gelcoat/polyester.

Nei, med korrosjonshindrende primer mener jeg Klorkautsjukprimeren som Mulligan mener gjør susen på plastskrog. Antar da at denne *ikke* er en vanntett primer, siden Mulligan anbefaler denne fremfor vanntett primer.

Jeg har ikke nevnt korrosjonshindrende primer.

Klorkautsjukprimeren er en ypperlig heftprimer.

Gelcoat er vanntett nok for dette formålet. Vi snakker ikke om vannlekkasjer. Vi snakker om molekylvandring.

Alt av "osmose" blir funnet under flere lag med epoxiprimer.

Ingen hadde hørt om det før malingindustrien fortalte at det var et problem.

Skulle dette eventuellt hjelpe måtte hele båten behandles både ute og inne.

På nyere seilbåter er det bare tull. Ingen av de er bygget av homogen ortopolyester.

• 2 uker senere...

Heisan

Da kan jeg opplyse om at båten er "understellsbehandlet" :yesnod:

Innbygging med lettpresenninger-glem det, her måtte vi kjøre plain.

MEN værgudene og kyndige folk fra hempel, var på min side.

Hempel-gutta mente det skulle gå hvis jeg kunne få minimum 5-6 timer med 4-7 plussgrader fra jeg smurte på epoksy`en til minugradene kom og det fikset værgudene godt og vel.

Tenke der været jeg hadde Søndag til torsdag i sist uke!! - KJEMPEHELDIG. Så nå har jeg en ferdigbehandlet båt med ny epoksy og bunnstoff.

Ok, nesten ferdig. En liten firkant igjen på hver side foran.

Og når egne hender ikke klarer jobben, hva skjer da?? GODE NABOER er veldig undervurdert - trur dere ikke han tok hele jobben! Mens jeg gikk å varmet boksene i varmt vann, smurte han på godstoffene!

TUSEN TAKK nabo!!!

Jeg har ikke nevnt korrosjonshindrende primer.

Klorkautsjukprimeren er en ypperlig heftprimer.

...

Store norske inbiller seg at klorkautsjuk er korrosjonshindrende, tenkte kanskje det var derfor den kunne være positiv på jernkjøl ... hvis det ikke stemmer ville jeg definitivt heller brukt epoxyprimer eller annen vanntett primer, og igjen blir spørsmålet hvordan kjølen holder seg rustfri hvis ikke epoxyprimer hjelper for noe?

Hvorfor måtte skroget primes på innsiden for å hindre vanninntrengning fra utsiden?

Osmose oppstår *også* under vanntett primer fordi "vanntett" ikke betyr helt vanntett, det er ihvertfall teorien. Osmose er et fenomen som båteiere har oppdaget helt på egenhånd er jeg redd, men malingsindustrien har åpenbart kjent sin besøkelsestid. Faktum er at det i dag er svært få båter som er plaget med osmose, og spørsmålet er hvorfor? Er det helt usannsynlig det har noe å gjøre med at folk er blitt flinkere til å vedlikeholde båtene enn de var før alt skriveriet om osmose?

Hvor lang tid tar det for vannet å "mette" skroget, med og uten vanntett primer? Hvor lang tid på å tørke? Fortsatt ingen som vet? Dersom skroget rekker å trekke til seg maksimalt med vann i løpet av en kort sesong ser jeg at epoxyprimer vil hjelpe lite, og vil være like mye til hinder for tørk.

Båten min ligger ute hele året, har gjort de siste 3 vintrene, antar det da har trukket til seg så mye vann det er plass til og vanntett primer har da kanksje ikke bidratt så mye fra eller til, avhengig av hvor mye epoxyprimeren faktisk klarer å forhindre vanninntrengning over tid.

Uansett, prøv å google "klorkautsjukprimer", det er kun to resultater som *ikke* peker rett tilbake på deg, hvorav det ene er en merkelig anbefaling om å bruke det på jernkjøl, "funker helt fint, men jeg må slipe rust hver vår" ... høres ikke lovende ut. På plastskrog kan det hende det er mindre uheldig, men jeg tror rett og slett jeg må ha flere referanser før jeg får trua, at det "funker fint" på akkurat din båt er rett og slett ikke nok :)

båtmagasinet hadde for 23 år siden denne artikkelen om plastpest http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/plastpest

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...