Jump to content

Epoxybehandling av båt nå i kuldegradene - våger jeg?


s/y UT-sia

Recommended Posts

Heisan

I høst ble skroget under vannlinjen tatt helt ned til gelcoaten, men desverre rakk jeg ikke å få "bygget" det opp igjen.

Har tre og en halv uke på meg til båten må på vanne i en fellesutsetting med mobilkran, enten jeg vil eller ei.

Har valgt å bruke epoxy og bunnstoff fra hempel da den etter fabrikkhenvisninger skal være tørr mellom strøker (har vel noe med åpentid å gjøre), mens andre skal smører "vått-i-vått"

 

Alt. 1

Bygge inn med presenninger fra fenderlista og ned og fyre. Det jeg har å fyre med blir da gassovn ala det som brukes i fortelt (ca 3 KW?)+ en litt sprekere variant som har ei vifte (ca 4KW). Er jeg heldig får jeg litt strøm til å holde vifta i gang, men ingen elektrisk fyring. Backup til strømmen er et lite agregat.

 

KLarer jeg eller tørr jeg satse på at jeg klarer å holde minimum 10- 15 grader underpresenningen når jeg har ned mot en 8-10 minus på natten?

 

Alt. 2

Gi f..., blir det temperatur, så blir det temp. Hvis ikke, setter jeg båten ut lar den ligge på vannet til jeg får tatt den opp et annet sted for å få gjort jobben der.

 

Hva har det å si at båten ligger noen dager på vannet før tar den på land og behandler den under, tenker da på fuktighet?

Redigert av s/y UT-sia (see edit history)
Link to post

Jeg ville tatt sjansen på å behandle den i kulda. Litt dumt å utsette den for vann og groe når den føst har fått stått og tørket hele vinteren synes jeg. Jeg har flekket med epoxyprimer i minusgrader før, og det har gått forbausende greit. Om du rigger presenninger og gassovner før og etter påføring så burde dette gå fint. Sett gjerne boksen i en bøtte varmt vann, så primer og bunnstoff ikke blir så seigt i kulden.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

mens andre skal smører "vått-i-vått"

 

Ikke legg primeren vått i vått, nei.. følg anvisningen, men den tørker veldig fort ! Du kan legge på bunnstofflaget vått i siste primerstrøket. Da sitter det bedre. Om du fører på primeren på formiddagen, så gjør det ikke noe om det et minusgrader om natta etter.. Ett strøk om dagen, i noe dager etter hverandre er sikkert fint ! Jeg ville ikke lagt den på vannet først, for å gjøre jobben senere !

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post

Det høres da fryktelig ut at båten blir tvangs-sjøsatt. Det må da finnes alternativer ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke legg primeren vått i vått, nei.. følg anvisningen, men den tørker veldig fort ! Du kan legge på bunnstofflaget vått i siste primerstrøket. Da sitter det bedre. Om du fører på primeren på formiddagen, så gjør det ikke noe om det et minusgrader om natta etter.. Ett strøk om dagen, i noe dager etter hverandre er sikkert fint ! Jeg ville ikke lagt den på vannet først, for å gjøre jobben senere !

Både seajet og jotun sier at det skal legges "vått i vått", dvs når når epoxyen så vidt føles bittelitt klebrig (iflg. repr. fra fabrikkene)

Hempel sier at den skal tørke mellom strøkene og minimum tørketid 8 timer ved 10 grader max 60 dager. og innenfor denne tiden skal man ikke behøve å mattslipe.

Link to post

Ok, International sin skal tørke, og kan påføres ned til 5 grader.. Har brukt denne på mine 2 siste båter. Jeg fant ut at det passet best.. men om du har handlet Hempel så bør du jo følge deres instruks..

 

Og Hempel. som jeg har kjøpt, sier da det samme som Internasjonal. Skal mao tørke. Jeg også kom frem til at dette med at den skal tørke, kan være det greieste.

Og du behøvde IKKE å mellomslipe??

Link to post

Primært ville jeg ikke ha stresset med dette nå. Du skriver at du har 3,5 uke på deg, og hvis jeg forstår deg rett er det snakk om å legge på et par strøk primer og et par strøk bunnstoff. Jeg ville ventet et par uker, og hatt alt klart når det gjelder.

I våre trakter er vinteren mektig på overtid, så jeg vil tro at varmen brått setter inn når vi får litt endring i vindretning osv.

Å legge på dette klarer man fint den siste uka så lenge alt er klart.

Link to post

Hvorfor i all verden skal du smøre på denne epoxien?

Bavaria har jo allerede gjort denne jobben for deg.

Det ligger et sjikt isopolyester under gelcoaten.

Det eneste du oppnår med å smøre epoxi er økt fare for blærer i gelcoaten.

Legg på ett lag klorkautsjukprimer som heft og så et strøk bunnstoff.

Link to post

Hvorfor i all verden skal du smøre på denne epoxien?

Bavaria har jo allerede gjort denne jobben for deg.

Det ligger et sjikt isopolyester under gelcoaten.

Det eneste du oppnår med å smøre epoxi er økt fare for blærer i gelcoaten.

Legg på ett lag klorkautsjukprimer som heft og så et strøk bunnstoff.

Dette tror jeg du var innepå i fjord høst også og det er godt mulig du har helt rett.

Men for å være helt ærlig, så tørr jeg ikke la være å bruke epoxy og jeg kjenner heller ingen som har bavaria som har unnlatt å bruke det. Dette har også noe med salgbarhet av båt å gjøre også.

 

 

Primært ville jeg ikke ha stresset med dette nå. Du skriver at du har 3,5 uke på deg, og hvis jeg forstår deg rett er det snakk om å legge på et par strøk primer og et par strøk bunnstoff. Jeg ville ventet et par uker, og hatt alt klart når det gjelder.

I våre trakter er vinteren mektig på overtid, så jeg vil tro at varmen brått setter inn når vi får litt endring i vindretning osv.

Å legge på dette klarer man fint den siste uka så lenge alt er klart.

Helt riktig , jeg kommer Ikke til å starte opp før tidligst etter påske. men på et eller annet tidspunkt på jeg gjøre et valg. Og ca 1,5 ukefør utsettingsfristen må jeg nok ha begynt eller bestemt meg for å gi f...

 

Men bikker det etterhvert over på plussgrader på dagtid, vil det da være vansklig å få heiset temperaturen inne i et slikt "presenningstelt" ved hjelp av en slik gassoven eller to?

Link to post

Hvordan gjør dere med feltene der krybba ligger an mot skroget? Bunnsmører over og satser på at det går bra, eller skynder seg med 5 strøk epoxy og dobbelt bunnstoff mens den henger i stroppen for sjøsetting?

Det er noe jeg også har tenkt mye på. I tillegg til krybba har jeg to tre-beinte støtter. De to støttene kommer jeg til å sette rett over vannlinja enten foran eller bak. Så senker jeg f. eks. støttene bak slik at jeg får ei lita rulle i mellom skroget og støtta. Får jeg tid gjør jeg samme prosessenmed de to andre støttene etterpå.

Link to post

forstår deg rett er det snakk om å legge på et par strøk primer og et par strøk bunnstoff. Jeg ville ventet et par uker, og hatt alt klart når det gjelder.

 

Hvis man først har trua på primer så ville jeg lagt på så mange lag som produsenten anbefaler, tror jeg, oftest er vel det fler enn to.

Link to post

Hvordan kan det øke faren? (here we go again ... )

 

Samme som under Demidekkskandalen på 80 tallet. Husene råtna fordi de ikke fikk puste.

Båter som er tettet helt utsettes for det samme. Fukt kommer ikke ut.

Skal dette ha noe for seg må hele båten coates. Ute og inne. Vannmolekyler går ikke perpendikulært på skroget kun under vannlinja.

Jeg blir oppgitt når båter med skrog i isopolyester, vinylester og epoksi for smørt på fem seks lag. De er imune i utgangspunktet.

På alle båter jeg har hatt er et strøk klorkautsjukprimer og et lag bunnstoff på intakt gelcoat det som er brukt.

En bråte lag epoksi og en haug lag med bunnstoff er penger rett ut av vinduet.

Selgerne av slikt ser det selvsagt annerledes.

Link to post

Eg ville droppet det. Eg kjenner ikkje alle produkter som kan gi enklere forhold, men eg leste fra ein verkstedrapport at de aldri lot temperaturen synke under 16 ( eller var det 18...) grader pga overflatefuktighet. Endringer i temperatur var også uønsket. Det gjaldt uansett laminering eller epoxy. Dette verkstedet skjøtet og reparerte båter og var veritas-godkjent.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

vanntrykket på utsiden av skroget er vesentlig høyere enn innvendig iallefall, så spørs om det hadde hatt noen hensikt å smøre innvendig uansett. Det blir smør på flesk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Samme som under Demidekkskandalen på 80 tallet. Husene råtna fordi de ikke fikk puste.

Båter som er tettet helt utsettes for det samme. Fukt kommer ikke ut.

Skal dette ha noe for seg må hele båten coates. Ute og inne. Vannmolekyler går ikke perpendikulært på skroget kun under vannlinja.

Jeg blir oppgitt når båter med skrog i isopolyester, vinylester og epoksi for smørt på fem seks lag. De er imune i utgangspunktet.

På alle båter jeg har hatt er et strøk klorkautsjukprimer og et lag bunnstoff på intakt gelcoat det som er brukt.

En bråte lag epoksi og en haug lag med bunnstoff er penger rett ut av vinduet.

Selgerne av slikt ser det selvsagt annerledes.

 

Jeg tror vel alle er enige om at man trenger bunnstoff. Men over til primer; Hvis man *ikke* coater hele båten, utvendig og innvendig, noe de færreste gjør, så *slipper* vel fuktighet ut igjen? Hvor smart er det å droppe vanntett primer på jernkjøl?

 

Det er godt mulig at vannet ikke er så farlig for enkelte skrogmaterialer, f.eks. epoksy, men kan kulda bli et problem om båten går seint i opplag og ikke får tørka opp før frosten? Hvlr lang tørketid må man beregne i høstværet på et skrog med vanntett primer, og på et uten. Hvor lenge må båten ligge på vannet før skroget er "mettet" med vann, med og uten vanntett primer?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...