s/y UT-sia Startet 22.Mars.2013 Del på Facebook Startet 22.Mars.2013 (redigert) Heisan I høst ble skroget under vannlinjen tatt helt ned til gelcoaten, men desverre rakk jeg ikke å få "bygget" det opp igjen. Har tre og en halv uke på meg til båten må på vanne i en fellesutsetting med mobilkran, enten jeg vil eller ei. Har valgt å bruke epoxy og bunnstoff fra hempel da den etter fabrikkhenvisninger skal være tørr mellom strøker (har vel noe med åpentid å gjøre), mens andre skal smører "vått-i-vått" Alt. 1 Bygge inn med presenninger fra fenderlista og ned og fyre. Det jeg har å fyre med blir da gassovn ala det som brukes i fortelt (ca 3 KW?)+ en litt sprekere variant som har ei vifte (ca 4KW). Er jeg heldig får jeg litt strøm til å holde vifta i gang, men ingen elektrisk fyring. Backup til strømmen er et lite agregat. KLarer jeg eller tørr jeg satse på at jeg klarer å holde minimum 10- 15 grader underpresenningen når jeg har ned mot en 8-10 minus på natten? Alt. 2 Gi f..., blir det temperatur, så blir det temp. Hvis ikke, setter jeg båten ut lar den ligge på vannet til jeg får tatt den opp et annet sted for å få gjort jobben der. Hva har det å si at båten ligger noen dager på vannet før tar den på land og behandler den under, tenker da på fuktighet? Redigert 22.Mars.2013 av s/y UT-sia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Jeg ville tatt sjansen på å behandle den i kulda. Litt dumt å utsette den for vann og groe når den føst har fått stått og tørket hele vinteren synes jeg. Jeg har flekket med epoxyprimer i minusgrader før, og det har gått forbausende greit. Om du rigger presenninger og gassovner før og etter påføring så burde dette gå fint. Sett gjerne boksen i en bøtte varmt vann, så primer og bunnstoff ikke blir så seigt i kulden. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
quantumduck Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Påføringsanvisning fra Hempel vedlagt (NB de har flere epoxyprimere ...), tørketiden er 24t i 5 gr. C står det, du kan kanskje "interpolere" deg ned til riktig tørektid for den temp'en du skal påføre i utifra tabellen. Application Instruction Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 (redigert) mens andre skal smører "vått-i-vått" Ikke legg primeren vått i vått, nei.. følg anvisningen, men den tørker veldig fort ! Du kan legge på bunnstofflaget vått i siste primerstrøket. Da sitter det bedre. Om du fører på primeren på formiddagen, så gjør det ikke noe om det et minusgrader om natta etter.. Ett strøk om dagen, i noe dager etter hverandre er sikkert fint ! Jeg ville ikke lagt den på vannet først, for å gjøre jobben senere ! Redigert 22.Mars.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Det høres da fryktelig ut at båten blir tvangs-sjøsatt. Det må da finnes alternativer ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
s/y UT-sia Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Det høres da fryktelig ut at båten blir tvangs-sjøsatt. Det må da finnes alternativer ? Alternativet er å leie egen mobilkran, og det blir dyyrt!!! Vi vet jo at det er to opptak og to utsettinger slik vi ligger, bare at jeg nå begynner å få kalde føtter. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Ikke legg primeren vått i vått, nei.. følg anvisningen, men den tørker veldig fort ! Du kan legge på bunnstofflaget vått i siste primerstrøket. Da sitter det bedre. Om du fører på primeren på formiddagen, så gjør det ikke noe om det et minusgrader om natta etter.. Ett strøk om dagen, i noe dager etter hverandre er sikkert fint ! Jeg ville ikke lagt den på vannet først, for å gjøre jobben senere ! Både seajet og jotun sier at det skal legges "vått i vått", dvs når når epoxyen så vidt føles bittelitt klebrig (iflg. repr. fra fabrikkene) Hempel sier at den skal tørke mellom strøkene og minimum tørketid 8 timer ved 10 grader max 60 dager. og innenfor denne tiden skal man ikke behøve å mattslipe. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Ok, International sin skal tørke, og kan påføres ned til 5 grader.. Har brukt denne på mine 2 siste båter. Jeg fant ut at det passet best.. men om du har handlet Hempel så bør du jo følge deres instruks.. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Ok, International sin skal tørke, og kan påføres ned til 5 grader.. Har brukt denne på mine 2 siste båter. Jeg fant ut at det passet best.. men om du har handlet Hempel så bør du jo følge deres instruks.. Og Hempel. som jeg har kjøpt, sier da det samme som Internasjonal. Skal mao tørke. Jeg også kom frem til at dette med at den skal tørke, kan være det greieste. Og du behøvde IKKE å mellomslipe?? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Og du behøvde IKKE å mellomslipe?? Nei-nei.. ! Jeg brukte grå og grønn farge annenhver, for å lettere se at hvert strøk dekket. Nyyydelig grønn: Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Primært ville jeg ikke ha stresset med dette nå. Du skriver at du har 3,5 uke på deg, og hvis jeg forstår deg rett er det snakk om å legge på et par strøk primer og et par strøk bunnstoff. Jeg ville ventet et par uker, og hatt alt klart når det gjelder. I våre trakter er vinteren mektig på overtid, så jeg vil tro at varmen brått setter inn når vi får litt endring i vindretning osv. Å legge på dette klarer man fint den siste uka så lenge alt er klart. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Hvorfor i all verden skal du smøre på denne epoxien? Bavaria har jo allerede gjort denne jobben for deg. Det ligger et sjikt isopolyester under gelcoaten. Det eneste du oppnår med å smøre epoxi er økt fare for blærer i gelcoaten. Legg på ett lag klorkautsjukprimer som heft og så et strøk bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Hvordan gjør dere med feltene der krybba ligger an mot skroget? Bunnsmører over og satser på at det går bra, eller skynder seg med 5 strøk epoxy og dobbelt bunnstoff mens den henger i stroppen for sjøsetting? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Worry II Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 .., eller skynder seg med 5 strøk epoxy og dobbelt bunnstoff mens den henger i stroppen for sjøsetting? .. nei, tok det året etter ! Satt krybba litt lenger bak.. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Hvorfor i all verden skal du smøre på denne epoxien? Bavaria har jo allerede gjort denne jobben for deg. Det ligger et sjikt isopolyester under gelcoaten. Det eneste du oppnår med å smøre epoxi er økt fare for blærer i gelcoaten. Legg på ett lag klorkautsjukprimer som heft og så et strøk bunnstoff. Dette tror jeg du var innepå i fjord høst også og det er godt mulig du har helt rett. Men for å være helt ærlig, så tørr jeg ikke la være å bruke epoxy og jeg kjenner heller ingen som har bavaria som har unnlatt å bruke det. Dette har også noe med salgbarhet av båt å gjøre også. Primært ville jeg ikke ha stresset med dette nå. Du skriver at du har 3,5 uke på deg, og hvis jeg forstår deg rett er det snakk om å legge på et par strøk primer og et par strøk bunnstoff. Jeg ville ventet et par uker, og hatt alt klart når det gjelder. I våre trakter er vinteren mektig på overtid, så jeg vil tro at varmen brått setter inn når vi får litt endring i vindretning osv. Å legge på dette klarer man fint den siste uka så lenge alt er klart. Helt riktig , jeg kommer Ikke til å starte opp før tidligst etter påske. men på et eller annet tidspunkt på jeg gjøre et valg. Og ca 1,5 ukefør utsettingsfristen må jeg nok ha begynt eller bestemt meg for å gi f... Men bikker det etterhvert over på plussgrader på dagtid, vil det da være vansklig å få heiset temperaturen inne i et slikt "presenningstelt" ved hjelp av en slik gassoven eller to? Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 22.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Hvordan gjør dere med feltene der krybba ligger an mot skroget? Bunnsmører over og satser på at det går bra, eller skynder seg med 5 strøk epoxy og dobbelt bunnstoff mens den henger i stroppen for sjøsetting? Det er noe jeg også har tenkt mye på. I tillegg til krybba har jeg to tre-beinte støtter. De to støttene kommer jeg til å sette rett over vannlinja enten foran eller bak. Så senker jeg f. eks. støttene bak slik at jeg får ei lita rulle i mellom skroget og støtta. Får jeg tid gjør jeg samme prosessenmed de to andre støttene etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 (redigert) Det eneste du oppnår med å smøre epoxi er økt fare for blærer i gelcoaten. Legg på ett lag klorkautsjukprimer som heft og så et strøk bunnstoff. Hvordan kan det øke faren? (here we go again ... ) Redigert 22.Mars.2013 av quantumduck (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 forstår deg rett er det snakk om å legge på et par strøk primer og et par strøk bunnstoff. Jeg ville ventet et par uker, og hatt alt klart når det gjelder. Hvis man først har trua på primer så ville jeg lagt på så mange lag som produsenten anbefaler, tror jeg, oftest er vel det fler enn to. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 ville jeg lagt på så mange lag som produsenten anbefaler, tror jeg, oftest er vel det fler enn to. Jeg la på 7 ! Men jeg er iverig, da.. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Hvordan kan det øke faren? (here we go again ... ) Samme som under Demidekkskandalen på 80 tallet. Husene råtna fordi de ikke fikk puste. Båter som er tettet helt utsettes for det samme. Fukt kommer ikke ut. Skal dette ha noe for seg må hele båten coates. Ute og inne. Vannmolekyler går ikke perpendikulært på skroget kun under vannlinja. Jeg blir oppgitt når båter med skrog i isopolyester, vinylester og epoksi for smørt på fem seks lag. De er imune i utgangspunktet. På alle båter jeg har hatt er et strøk klorkautsjukprimer og et lag bunnstoff på intakt gelcoat det som er brukt. En bråte lag epoksi og en haug lag med bunnstoff er penger rett ut av vinduet. Selgerne av slikt ser det selvsagt annerledes. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Jeg har vært i akkurat samme situasjon som deg, lå også på land i fredrikstad. Bestilte Jotamastic 87 wintergrade. Rullet på to lag av denne og ett lag primer mens epoxyen var klebrig. Denne epoxyen skal påføres tykkere og man trenger ikke 5 lag. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Eg ville droppet det. Eg kjenner ikkje alle produkter som kan gi enklere forhold, men eg leste fra ein verkstedrapport at de aldri lot temperaturen synke under 16 ( eller var det 18...) grader pga overflatefuktighet. Endringer i temperatur var også uønsket. Det gjaldt uansett laminering eller epoxy. Dette verkstedet skjøtet og reparerte båter og var veritas-godkjent. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jakob T Svart 22.Mars.2013 Del på Facebook Svart 22.Mars.2013 Det blir smurt mange lag utvendig,men ingen innvendig.På de fleste båter ligger det vatn ikjølen. Vatn trekker fra begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 vanntrykket på utsiden av skroget er vesentlig høyere enn innvendig iallefall, så spørs om det hadde hatt noen hensikt å smøre innvendig uansett. Det blir smør på flesk. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
quantumduck Svart 23.Mars.2013 Del på Facebook Svart 23.Mars.2013 Samme som under Demidekkskandalen på 80 tallet. Husene råtna fordi de ikke fikk puste. Båter som er tettet helt utsettes for det samme. Fukt kommer ikke ut. Skal dette ha noe for seg må hele båten coates. Ute og inne. Vannmolekyler går ikke perpendikulært på skroget kun under vannlinja. Jeg blir oppgitt når båter med skrog i isopolyester, vinylester og epoksi for smørt på fem seks lag. De er imune i utgangspunktet. På alle båter jeg har hatt er et strøk klorkautsjukprimer og et lag bunnstoff på intakt gelcoat det som er brukt. En bråte lag epoksi og en haug lag med bunnstoff er penger rett ut av vinduet. Selgerne av slikt ser det selvsagt annerledes. Jeg tror vel alle er enige om at man trenger bunnstoff. Men over til primer; Hvis man *ikke* coater hele båten, utvendig og innvendig, noe de færreste gjør, så *slipper* vel fuktighet ut igjen? Hvor smart er det å droppe vanntett primer på jernkjøl? Det er godt mulig at vannet ikke er så farlig for enkelte skrogmaterialer, f.eks. epoksy, men kan kulda bli et problem om båten går seint i opplag og ikke får tørka opp før frosten? Hvlr lang tørketid må man beregne i høstværet på et skrog med vanntett primer, og på et uten. Hvor lenge må båten ligge på vannet før skroget er "mettet" med vann, med og uten vanntett primer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.