Jump to content

Nivåglass til dieseltank , hva kan brukes ?

nimba

Recommended Posts

Hei

I forbindelse med årets tanksjau ønsker jeg å få montert inn nivåglass(slange) på begge dieseltankene mine ,

årsaken er at tankmåleren av og til henger seg opp og dermed gir meg litt hodebry. I samme rennet har jeg tenkt på en utgjevningsforbindelse mellom de 2 tankene , pga . noe skjevforbruk mellom motorene

Det jeg lurer på er hvilket utstyr som er tilgjengelig og hvilke materiale jeg kan benytte , eksempelvis Kobber rør mellom tankene , Biltema fittings , slanger/koblinger osv.? Tankene er i rustfritt matriale !

Jeg ser for meg en slik løsning (?)

dieseltank.jpg

:smiley::smiley:

Redigert av nimba (see edit history)

Vad har Du för mätare?

Är det inte bättre att lägga krut på att få dom till att fungera?

Rätt gjort och med kalibrerade mätare så kan Du läsa av liter i tanken ganska noga direkt på instrumentbrädan.

tankning_sb_tankmatare.jpg

Förbindelse mellan tankarna tycker jag egentligen inte att man skall ha eftersom det alltid finns en risk att man den vägen sprider föroreningar och vatten från den ena tanken till den andra med risk för att båda motorerna drabbas. På detta sättet så tackar man ju nej till en del av den extra säkerhet man har med två motorer. Dessutom så blir ju båten rankare om man låter förbindelseledningen stå öppen eftersom man förlorar det stabiliserande momentet från bränslet.

Om Du trots allt vill ha en förbindelseledning så kan den väl göras av bränsletålig gummislang. men då med avstängningsventiler i båda ändar vid tankanslutningen. Lämplig slangdimension är nog c:a 1½".

Redigert av ebonita (see edit history)

Slik ser det ut på båten jeg nylig har handlet.

Mye av høyden forsvinner i 2 stk 90g bend og ventiler, så under 1/4 og over 3/4 ser man ikke.

Dette er i tillegg til vanlige tankmålere.

Crossover er på separate nipler med egen slange bak i bunnen på tankene.

IMG_4028.jpg

Måler

IMG_4034.jpg

Crossover, avtappping og motortilførsel

Mvh. SAP

Hvorfor så mye som 1½" ? Det virker som ordentlig "over kill" så lenge det kun er snakk om å utjevne nivåene på de to tankene.

Den nästan enda nyttan med en cross-over ledning som jag ser det är att man har möjlighet att fylla bägge tankarna från ena sidan av båten och därmed slipper dra tankslangar över den vita plasten med åtföljande svarta märken, och för att detta skall fungera behövs en rimligt grov slang.

Men priset är som sagt att man kan få motorstopp på bägge motorerna en bit utanför hamnen om man fått vatten med bränslet man fyllt.

Sjömackar är inte alltid att lita på...

Den nästan enda nyttan med en cross-over ledning som jag ser det är att man har möjlighet att fylla bägge tankarna från ena sidan av båten och därmed slipper dra tankslangar över den vita plasten med åtföljande svarta märken, och för att detta skall fungera behövs en rimligt grov slang.

Selvsagt, den tenkte jeg ikke på. Takk.

mvh Knut Erik

Men priset är som sagt att man kan få motorstopp på bägge motorerna en bit utanför hamnen om man fått vatten med bränslet man fyllt.

Bare å montere gjennomføringa i tanken noen cm over bunn fra tanken så slipper man det.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

På vacumanlegget for spillolje og bensin/diesel på jobben så ser det veldig ut som koblinger som brukes på pneaumatikk med gjenger i den ene enden av 90* vinkelkoblinga. . Pnaumatikkslangen er også gjennomsiktig. Det er også helt tett da det tåler ca. 2 bar vakuum og 3 bar trykk. Kanskje det hadde vært noe å tenke på? Du kan også montere "måleren" ett stykke ut fra tanken også hvis det er trangt ved tankene.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Hei og takk for mange svar :smiley:

Forklarte meg gjerne litt dårlig vedr. de tankmålerene , jeg mente ikke instrumentet men flotøren i tanken , den henger seg av og til opp og viser dermed feil nivå , ikke noe stort problem men det skjer !

Uavhengig av det ønsker jeg fysisk å se nivået , og når jeg tenker på et rør for utgjevning tenker jeg på et rør på kansje 8-10mmm, utjevningen blir en gang i blandt , og det kan feks. skje over natten...altså ikke ved fylling !

Når det gjelder faren for å overføre evnt vann kan jo dette røret stå litt høyere oppe slik Kaptein Fredrik nevner , selv om jeg ha stålkontroll på akkurat den problematikken , les 2 stk. ødelagt dieselpumper .

Ellers så var det vel noe slik sap_2000 jeg hadde tenkt meg , siden jeg har en solid plate på utsiden av tanken , vil lage hull i denne akkurat rundt påkoblingene , så et slikt glass busterx foreslår kan jeg ikke bruke .

Tanken er altså i rustfritt , er det da greit med messingfittings og teflonpakninger ? en gjennomsiktig slange som tåler diesel må vel finnes

Redigert av nimba (see edit history)

Nimba skrev:

Forklarte meg gjerne litt dårlig vedr. de tankmålerene , jeg mente ikke instrumentet men flotøren i tanken , den henger seg av og til opp og viser dermed feil nivå , ikke noe stort problem men det skjer !

Oki, var väl själv lite otydlig oxå.

Vad jag menar är att förutsatt att man kan lyfta givarna så borde det inte vara något problem att få tankmätarna att visa rätt och tillförlitligt.

Hela tiden och i synfältet på förarplatsen!

Biltema säljer t ex Wema liknande givare baserade på flottör med magnet som triggar bi-stabila reed-element.

Dom fungerar bra och är tacksamma att anpassa om t ex tanken är oregelbunden.

Och för ganska små pengar...

Nya hål i tankarna är väl inte direkt något att önska sig.

Jeg lagde en tilsvarende løsning på bensintanken i en rib jeg hadde. Har ingen bilder, men jeg skal prøve å forklare.

Jeg tok et 70mm som var 10-20mm kortere enn tanken var høy og kløyv det på langs. Deretter sveiset jeg inn en halvsirkel oppe og nede i det kløvne røret. I denne halvsirkelen boret jeg et hull og sveiset inn en klemringsnippel. Deretter skjærte jeg ut et rektangulært hull i tanken og felte inn røret med slik at innsiden av røret vendte ut. Til slutt monterte jeg en tansparent slange mellom niplene oppe og nede. Det blir akkurat det samme prinsippet som Sap_2000 viste bilde av, men ingen kraner. Fordelen med denne måten å gjøre det på er at slangen blir felt inn tanken slik at den ikke blir utsatt for utilsiktede mekaniske påkjenninger. Tror jeg brukte transparent PA slange (nylon). Mener å ha hørt at 95 blyfri er det mest aggresive drivstoffet. Hvis det stemmer er det ivhertfall ikke noe problem med diesel.

Jeg skjønner at dette kanskje var litt vanskelig å se for seg. Kan se om jeg finner et gammelt bilde som viser hvordan det var.

"Seglass" er i denne sammenheng ikke ment som en erstatning for en tankmåler, men en 'failproof' måte å kunne dobbeltsjekke tanknivået på.

På mindre båter, der tanken er lett tilgjengelig, kan det brukes alene.

Er det ikke du som er/var flyver Bonita? Etter hva jeg har sett i diverse 'Crash investigation" filmer på Youtube kunne seglass med fordel vært montert i kommersielle jetfly også.... :worry:

Jojomen Ingar, gammal pilot, men några 'seglass' har jag aldrig sett på moderna flygplan. Eller känt behov av. Vid flygning stämmer man alltid av bränslemängden mot bränsleförbrukningen och tiden, och det ger i regel ett ganska noggrant underlag för beräkning av s k endurance dvs den tid man kan hålla sig i luften. Och som sedan stämmes av mot bränslemätaren. Och så finns det ju tydliga regler om reservbränsle och alternativflygplatser och reservbränsle över alternativet och holding fuel osv... Om någon sedan struntar i reglerna så kan det givetvis bli problem. Så är det alltid.

Visst finns det väl vissa felmöjligheter, men jag känner mig övertygad om att man i regel skall kunna få elektriska bränslemätare att fungera så tillfredsställande i en båt att 'seglass' skall vara överflödiga. Inte minst om man tar sig tid att kalibrera givarna och instrumenten.

Till skillnad mot flygplan (där man ju i regel har bränslet i vingarna) så kan man ju på många båtar vid misstänkt felvisning på bränslemätarna gå ut och pejla tankarna även under gång. Men detta borde kunna vara en minst sagt sällsynt företeelse. Speciellt med tanke på att man ju kan ha bränslemätarna på instrumentbrädan och därmed ganska iögonfallande så att man rimligt snabbt blir varse eventuella onormala indikationer.

Den eventuella nyttan med genomskinliga rör får ju sen även ställas mot de tillkommande riskerna för läckage och brand...

I de båtar jag har haft har jag inte nöjt mig förrän bränslemätarna har visat så nöjaktigt att jag har vågat köra till dom har visat nästan tomt och att det då har varit bara något tiotal liter kvar i tanken. Och detta är väl det viktigaste uppgiften en bränslemätare har, och som dessutom knappast kan överlåtas till några genomskinliga rör.

:smiley:

Gimli Glider:

https://www.youtube.com/watch?v=q4bUXcz43Ls

The aircraft's fuel gauges were inoperative due to an electronic fault which was indicated on the instrument panel and airplane logs (this malfunction is legal to fly with). However, the flight management computer indicated that there was still sufficient fuel for the flight, but, as the pilots subsequently realized, the entry calculation was incorrect.

Nya hål i tankarna är väl inte direkt något att önska sig.

Visst nya hål kan gjøre hverdagen eller ikke minst feriedagen min kjekkere ønsker jeg dem så absolutt , ellers synes jeg Ingar hadde en grei forklaring vedr. saken.

"Seglass" er i denne sammenheng ikke ment som en erstatning for en tankmåler, men en 'failproof' måte å kunne dobbeltsjekke tanknivået på.

På mindre båter, der tanken er lett tilgjengelig, kan det brukes alene.

Er det ikke du som er/var flyver Bonita? Etter hva jeg har sett i diverse 'Crash investigation" filmer på Youtube kunne seglass med fordel vært montert i kommersielle jetfly også.... :worry:

Jeg lagde en tilsvarende løsning på bensintanken i en rib jeg hadde. Har ingen bilder, men jeg skal prøve å forklare.

Jeg tok et 70mm som var 10-20mm kortere enn tanken var høy og kløyv det på langs. Deretter sveiset jeg inn en halvsirkel oppe og nede i det kløvne røret. I denne halvsirkelen boret jeg et hull og sveiset inn en klemringsnippel. Deretter skjærte jeg ut et rektangulært hull i tanken og felte inn røret med slik at innsiden av røret vendte ut. Til slutt monterte jeg en tansparent slange mellom niplene oppe og nede. Det blir akkurat det samme prinsippet som Sap_2000 viste bilde av, men ingen kraner. Fordelen med denne måten å gjøre det på er at slangen blir felt inn tanken slik at den ikke blir utsatt for utilsiktede mekaniske påkjenninger. Tror jeg brukte transparent PA slange (nylon). Mener å ha hørt at 95 blyfri er det mest aggresive drivstoffet. Hvis det stemmer er det ivhertfall ikke noe problem med diesel.

Jeg skjønner at dette kanskje var litt vanskelig å se for seg. Kan se om jeg finner et gammelt bilde som viser hvordan det var.

Hadde ingen problemer med å skjønne denne geniale ideen Komodo , men dette blir nok et for stort prosjekt for meg :smiley:

Gjør som Ingar og bruk en rød plastkule som flotør i tillegg.

Da ser du nivået med ett halvt øye, selv seint på lørdagskvelden.

Jepp !!

-og forsatt takk for alle innspill , så skal jeg når jeg er ferdig legge ut det endelige resultatet .

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...