Jump to content

Orkney 16 og Arran 16 deplasement med utenbords, alternativer?


Fedda

Recommended Posts

Hei sann! Kom over to båter, typen Orkney longliner 16 og Arran 16 som begge har deplasementskrog. Den ene veier ca 200 og den andre 300. Dette er perfekt da de er lett nok til å enkelt løftes på land når det trengs, og man får sjøegenskapende til et deplasementskrog! Jeg finner ingen lignende båter på nettet... Er det noen som vet hva jeg kan søke på? Takker og bukker for svar. :)

Link to post
Share on other sites

et fortrengerskrog som snart er halvparten så bredt som det er langt og ikkje krenger. Her er det noe alvorlig som ikkje stemmer. Det er ikkje noe som krenger mer enn et fortrengerskrog. Til flatere bunn til mindre krenging. Den einaste grunnen til båter ble bygd slik før var fordi de var laget av plank. Idag har vi heldigvis andre materialer og lage båt av som gir meget bedre egenskaper. Har du noe bilde av denne idealbåten du søker med de forjettede egenskaper?

Link to post
Share on other sites

skrogfart på et 16 fots deplasemensttskrog blir vel ca 6 knop...

 

Og grunnen til at disse skrogformene var så vanlig før var vel at det er veldig lettdrevne opp til skrogfart - bra når fremdriften besørges av årer eller seil

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ja nei eg sjønna jo godt det med planende båt. Ingen av de eg har tenkt på har det vært. Hva med Taule 16 da, det er vel så nærme en kommer av kjente båter eg kan komme på. Link for referansen sin del http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40602669

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Guest Avmønstret#

Eldre Rana 16 med og uten vindskjerm ligner vel en del i skroget. Brukte selv en slik og den halvplana vel sånn ca med 9.9 når jeg krøyp helt frem i baugen under fart. Fantastisk god i sjøen. Ble sendt diverse bekymringsmeldinger fra naboer med sjøutsikt når jeg var ute med den i dårlig vær uten å en gang tenke på at det var noe særlig dårlig.

 

Eneste gangen jeg var redd i den båten var en gang jeg ble overrasket av mye vind og sjø når jeg var på vei (utaskjærs selvsagt..) fra Jomfruland mot Helgeroa. Måtte gå med sjøen inn mot land og fikk etterhvert sjøen ombord bakfra. Måtte finmanøvrere mellom grunner som brøt og var redd for at motoren skulle stoppe siden den ble overskylt hyppig. Utover at båten var for liten og bølgene for store så gikk det fint. Kom meg i le i tide og fikk tømt båten for vann.

Link to post
Share on other sites

4ee3d5d6-db64-4548-8458-68fd42275891_med

 

Ja fant. Men eg kan fortsatt ikkje sjå hva som fenger eg altså eller at desse skal by på noe gode egenskaper fremfor de norske klassikerne. Men det er nå bare slik eg ser det :easter:

Jeg ser iallefall at den vil ligge mere i ro ved fisking og ikke drive så fort avgårde med litt vind

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Jeg har en åpen 14 fot askeladden. Opplevde en gang at vinden blåste kraftig opp, at bølgene ble høye. Vinden tok tak i båten slik at den nesten stod 90 grader opp i luften. Motor havnet under vann, og jeg fikk slengt meg fremover i baugen og fikk tak i tauet, slik at den ikke kantret. Selvfølgelig skal man ikke være ute i slikt vær, men det kom omtrent som lyn fra blå himmel. Jeg var også innaskjærs nær hytten. Etter det forbante jeg meg på å få en større og mer sjødyktig båt. Problemet er at jeg må ha mulighet til å dra den på land uten for store problemer, pluss at plassen jeg har ikke er så stor.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...