Jump to content

Bygge båt av finer og epoxy - unngå glassfiber helt (el nesten?)

roeren

Recommended Posts

Jeg har fått mange gode svar om bygging av båt med finer, glassfiber og epoxy. Vet fra tidligere at f. eks. Ian Oughtred bygger båter av kun finer belagt med epoxy, uten glassfiberduk. Det høres jo lettvint ut å unngå hele glassfiberen - men blir det sterkt nok? Hvor tykk finer? I den båten jeg planlegger, blir det ganske sterk bøying av platene enkelte steder, så jeg har tenkt at jeg må bruke tynn finer (3-4 mm) for å få det til. Er det vanskelig å legge to-tre lag finer sånn steder - og utelate glassfiberduk?

Jeg har bygget et par Glen-L båter. TwoPlus og Tubby Tug. På Twoplusen brukte jeg ikke duk utenpå mahognyen. Bare et par lag epoxy og så endel lag lakk. Veldig fornøyd med den løsningen. Lett å fikse småhakk og fin finish. Bunnen ble dekket med duk for å oppnå god slitestyrke.

Jolla limte jeg sammen og la et lag med tynn duk på utsiden. Ingenting på innsiden. Denne ble bygget i 6mm vanlig furufiner fra trelasten.

Det skrives mangt og meget om hvor viktig det er med duk for styrke. Men egen erfaring og beskrivelse fra Glen-L tilsier at duk i form av ett lag mettet i epoxy har minimal påvirkning på strukturell styrke. Det duk i all hovedsak påvirker er overflate hardhet/slitestyrke. Den forhindrer at en får så lett dype rifter i skroget ved kontakt med stein, brygger etc.

Styrke: Twoplusen ble laget av 9mm finer og ca 5mm mahogny pålimt utenpå. Skroget er ufattelig sterkt og stivt. En glassfiberbåt slår du hull i med slegge. Det skal jobbes hardt og lenge for å komme gjennom et slikt trelaminat.

Jolla mi av 6mm finer brukes som røff slitogslengbåt. Den ligger på sjøen året rundt også innefrosset i is. Frakter ved og stein etc med den :smiley: . Den blir jo seende ut deretter, men strukturelt er den 100% fremdeles.

Laminering av finer er lett. Men ikke som plater utenpå hverandre (ved krumme flater) da det er veldig vanskelig å få likt press overalt slik at limet i mellom får kontakt. Krummet trelaminat bør du bygge opp som et krysslaminat med maks ca 50mm brede strimler. Smør på epoxy og stift strimlene fast. Les deg opp hos Glen-L. Massevis av god informasjon på de siden.

Dersom jeg skulle bygget en liten båt igjen i dag ville jeg nok droppet glassfiberduken om båten skulle hatt naturlig finish. Kanskje bare litt duk i bunnen og på typiske slitasje steder. Jeg synes nemlig det er noe herk å legge på når det ikke kan tolereres små luftbobler etc.

Ved eventuelt malt båt er duk greit nok. Dersom det blir noen bobler slipes disse av og dumpen sparkles opp. Det er nok tusen meninger om dette. Det beste er å prøve seg litt fram selv. Kryssfiner er kjempesterkt. Finn fram noen trebiter og test litt :yesnod: før du går igang med hovedprosjektet. Uansett er det veldig gøy å bygge båt.

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...