Jump to content

BMW 180 HK Diesel motor 1988 mod.

Goddis77

Recommended Posts

Noen som har noen formeninger om denne motoren?

Fant en Bayliner 24fot på Autodb.no, som har denne motoren installert. Tenkte å stikke innom og titte på den, siden den ligger i nærheten av der jeg bor.

"Båten fremstår som meget bra, og har nylig hatt full motoroverhaling av fagpersonell. Totalt deleskift til 40 000.- nylig. Rapport medfølger".

Jeg har egentlig ingen formening, men siden ingen andre har svart, så var det noe snakk om noe kjøleproblemer på en BMW motor i ca denne størrelsen, men de ble for det første tilbakekalt og modifisert, og for det andre tror jeg dette var helt på begynnelsen av 80 tallet, så det er sannsynligvis ikke denne det gjalt, men du kan jo ta en kjapp søk her eller hos båtmagasinet på BMW og kjøleproblemer, så tror jeg du finner om dette er aktuelt på den modellen du vurderer.

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Merkelig egentlig hvor "seiglivet" en myte er og hvor godt "opprinnelig dårlig kritikk" henger igjen ved et produkt / merkenavn? "Alle" har hørt om noe negativt med BMW-motorene (.....en gang på 80-tallet....kjøleproblemer......?).

Ikke det at jeg har noe greie på BMW eller noen gang har vært i nærheten av én - Men, har nå vært medlem her i over 3 år og fulgt med daglig, og kan ikke huske et eneste medlem som ikke har vært fornøyd med sin BMW-motor!

Tvert imot. Vet at en par-tre av "gamle-gutta" her på baatplass.no har en slik motor (usikker på størrelsen...) under dekk og disse er sabla fornøyd med motoren sin.

Dettte minner meg litt om engelske biler på 60- / 70-tallet. Alle engelske biler ruster bort i løpet av noen år - det er dét vi husker - ikke sant? Men, det gjorde også franske og japanske biler, den gang......

Brent barn lukter vondt! :wink: Gudskjelov så er verden i stadig endring........

Hilsen, fornøyd Sabb-eier!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hadde denne motoren i vår forrige båt.

Kjempefornøyd bortsett fra at intercooler 1 gang ble tett på luftsiden hadde vi ikke et eneste problem.

Kjøleproblemene ble reparert på garantien på de fleste motorene som etter dette fungerte feilfritt.

Hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe båt med denne motoren igjen.

Siden det er en lettbygd motor var jeg nøye på å gå den rolig til den var varm og sakket av i god tid før stans for avkjøling.

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Kan på det varmeste anbefale BMW. Har selv en D-190 (165hk) Disse motorene er "nesten identiske".

Er det ett BMW mkII drev på denne, så er ikke det heller noe å forakte. Det er desv. ett stort og tungt drev, men meget slitesterkt. :smash:

Motorene fikk dårlig rykte på seg, pga. kjølingsproblemer. Men varmevekslerene ble modifisert slik att vannet fikk en bedre"flow" igjennom. Dvs. att vannet ble bedre fordelt.

Men det stemmer att man skal være ekstra forsiktig med temperaturen. La motoren få litt temp. før gasspådrag og la motoren bakke seg "kald" :nono:

Litt kjærlighet hjelper med det meste.

:cheers:

Deler til BMW finner du hos R. Solberg i Sandefjord. Tlf: 33458397

Spørsmål svarer han også vellvillig på. :yesnod:

Lykke til.

:cheers:

Deler til BMW finner du hos R. Solberg i Sandefjord. Tlf: 33458397

Spørsmål svarer han også vellvillig på.  :yesnod:

Lykke til.

<{POST_SNAPBACK}>

Har også denne motoren(D190),og er fornøyd med den,kan også nevne at deler kan skaffes hos jamtveth motorservice i Skien til en mye billigere penge enn hos solberg,det har jeg erfart ivertfall..

Er en veldig stillegående motor og veier ikke stort i forhold til andre på samme størrelse(381 kg)

mvh

frank v.

Nå ble det dessverre ikke noe av dette båtkjøpet :sad: ikke akkurat den type båt som vi er på jakt etter. Fin på fart,men ikke praktisk for en familie på 3.

Men motoren så veldig bra ut. Likte godt at toppen var delt inn i forskjellige deler,slik at en ikke trengte å bytte hele ved havari.

For de som er interresert er båten tipp topp om 1uke ifølge selger... Autodb

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...