Jump to content

Tips til kjøp av Skibsplast 655.


glalaks

Recommended Posts

Nå nærmer båtsesongen seg med stormskritt. Har fått inn en god del penger nå og om sessaen er salgbar i år håper jeg det blir en skibsplast 655. Vurderer også andre merker, bl.a uttern d66, men 655 virker best til mitt bruk.

 

For det første finnes det mange varianter, selected, comfort, og noen uten "pakke". Delt og hel frontrute. Hva anbefales?

 

porta potti vs septikkdass?

 

blått/hvitt skrog?

 

Har egentlig bestemt meg for en av de nyere med hel frontrute da jeg rett og slett synes de ser penere ut.

 

De aller fleste har 115 hk. Noen få har 140 hk suzuki, men også selvfølgelig høyere pris. Er det verdt mellomlegget?

 

Budsjettet er i utgangspunktet rundt 250000 inkl henger, men tror det skal holde hardt, så banken er underrettet, og mente båtkjøp var så fornuftig at de ville stille med noen båtpenger om nødvendig. Vil så klart låne minst mulig.

 

Ellers synes jeg uteplassen ser litt knapp ut. for eksempel ser jeg det er puter på den "høyden" bak sofaen ute. Er dette en solseng? eller er den for smal? har den en praktisk funksjon? Går det greit å sitte på fordekket under rolig kjøring? eller er luka så stor at det er ikke mulig? Min båtbruk består mest av koseturer i solskinn, men vil også prøve på overnattinger. Har jeg valgt rett båt?

 

Jeg har også funnet ut at jeg helst ikke vil ha teak, da det gir mere vedlikehold enn glede. Med ei lita datter på under 1 år er det en fordel med minst mulig vedlikehold. Selv om lukten av nyoljet teak på våren er nydelig..

 

Ellers er vell denne her drømmebåten. Akkurat det jeg trenger! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39877279

 

En ting til. Jeg vil ha cdspiller. Om jeg kjøper en uten, er det lagt opp ledninger til sånt?

 

Ble noen få spørsmål her :giggle:

 

Takk for svar! Glalaks :smiley:

 

 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei

Hadde en 2006 modell, med 115hk fra Mercury på hekken, og var meget fornøyd med den.

Hadde ikke brydd meg om å se etter en med større motor, den går pent med 115, og er raskt oppe i plan.

Hadde nok da heller ha brukt de ekstra kronene på ev annet man måtte trenge (kommer altid noe en har lyst på)

Uteplassen er overraskende stor, tatt i betraktning at den "bare" er 21 fot.

Har du mulighet til å finne en med sjøvanstoalett, så haddde jeg valgt det. Teak, ser jo pent ut, men har vel ingen annen funksjon enn det heller.

Går fint å sitte på baugen under fart, selvom luka er stor som du sier. Men får jeg legge til at det er det styggeste jeg ser, små barn alene i baugen i 20 knop + - livsfarligt.

Det er ikke lagt opp ledninger til ekstrautstyr - radio. etc. i båten, men det er ferdigt "stanset" ut hull til det i polstringen på styrbord side, rett nedenfor gassen om jeg ikke husker feil.

Det er meget enkelt å trekke frem nye ledninger i båten, og det er fra fabrikken ett meget ryddig elektrisk system ombord (gjelder forøverig alt arbeid fra fabrikken) sjekk ev hva som har blitt gjort etterpå.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

DF140 er ikke så mye sterkere enn DF115 som man skulle tro.

Max motor er 150 hk men da er det mere kubikk og moment ute og går på de motorene, for den som ønsker max. fart.

Det står jo en på Finn med Optimax 150 og en med Optimax 135, disse kan jo chippes til 175 hk ;-)

Den med 3 år gammel E-tec 130 er jo også greit motorisert.

Den nye Mercury F150 hadde vel vært ganske optimalt på denne båten.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Vil helst ha suzukimotor;) best magefølelse på de...

 

de uten teak har jo også en liten pynteplate i teak i dørken har jeg sett.. så må nok se meg rundt etter en uten selectedpakke.

 

nei ingen skal sitte i baugen i 20 knop benji:) Tenkte mer på tomgangskjøring i kanalen og ved stilleligge.. da er det fint å sitte foran. så ikke alle er trykt sammen i cockpit om vi er flere i båten..

 

synes også det er synd at de fjernet selvlensinga på 655. Det vil jeg savne. Men regner med det fungerer fint uten også. må alltid dra på kalesjen da om være er litt ustabilt, og i midtnorge er været alltid stabilt ustabilt.....

 

En ting til. Når man bekker fram setet og drar ut byssa, står setet og byssa stødig da? så man kan kjøre med det stående sånn? og kommer man seg inn/ut av kabinen med stolen framover?

 

her er et par andre aktuelle.. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40069612 ser fin ut og er bare et par timer herfra. Litt skeptisk til den hunden på bildene.. han har sikkert vært med i båten også..men det er vel en bagatell...

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39836472 denne er også fin, med targa.. får den for 240000.. laaaangt å kjøre da..

 

 

En ting til.. Om man fisker og får litt søl og skitt i båten.. er det greit å spyle dørken, og så pumpe ut? eller hvordan er det? ikke at jeg fisker så mye men.. vet jo aldri..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja mann kommer seg inn og ut av cabinen med sete slått fem, men selvsagt en del trangere.

Går sikkert greit å spyle dørken, for min del la jeg alle puter inn i cabin, og la over en tynn pressening på dørk sitteplasser akter når jeg fisket fra den.

Kallesjen, om det ikke er gjort endringer, så var den veldig grei, den var festet med gnidelås også langs kantene, tok den opp på 2 minutter - bakdelen, litt lite "trekk", og fort dugg inne.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg, eller så den hengeren (til "drømmebåten") litt vell overbelasta ut? :giggle:

Forøvrig bør det også nevnes at Skibsplast på bygda her ofte omtales som "Bardu-båten"... På Altevann florerer det av overmotoriserte Skibsplaster hehe.

Har stått på vannski bak en eldre 655 med 90hk V4 - var riktignok ung og sprek - men det gikk fint. Båten gjorde vel 30 knop cirka.

Cruiset også med "storfamilien" i denne uten problem. Fin båt, ulempene i mine øyne er at mye er presset inn på lite plass. Men det er vel også en fordel? Men også ombordstigningen er plundrete med det høye fribordet.

 

Å montere en cdspiller, det greier du glalaks :thumbsup:

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Apropos båter på 650 med stor Suzuki.. den her på Helgeland var jo bare kanon priset http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40561109

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja har sett den. Må jo være et kupp med den motoren! Sto vel noe om gelcoatskade på den da. Men trenger jo ikke være ille det. Kabinen er vel av det trange slaget også. Men billig er den!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ja det er en sterk og fin motor på hele 2,9 liter. Gelcoatskader er vel sjelden særlig omfattende eller dyrt å fikse på, men hadde jo vært greit med noen bilder.

Hadde kjøpt den tvert om det ikke var for at jeg har et par båter/prosjekter allerede og låneramma er sprengt ;-)

Båten forøvrig er vel ikke noe plassgeni kanskje, men grei nok.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei, vår første båt var 655 selected, fantastisk fin båt, her får du mye for pengene, dette er ikke båten for de helt store bølgene da den ikke har det skarpeste skroget, men skal du ha den som finværsbåt er den topp, den bakerste puten er en liten solseng som fungerer greit nok, det er jo en 21 foter...

Vi hadde en Suzuki 115, det holder stort sett, litt lite hvis dere er flere i båten, lykke til -:)

Link to post
Share on other sites

Ok. Høres bra ut.. Vil tro 115 hk holder for det meste.. Har noen erfaringer med vannski og 115 hk på denne? Går det fint med 2-3 i båten og 100 kilo på slep?

 

Den i nordnorge frister mye. Ser pen ut. Kalesjetak ser litt slapp ut bak. Ser ut som den er strekt en del for å beskytte motor. Ser ut som både motor og kalesje er blitt litt slapp av dette.

 

 

På dashen ved bryterne er det noe som ser ut som lamper.. Hva er det? Sikkert uviktig, men alle har de og jeg har lurt på hva det er. Indikatorlys for noe?

 

Ellers tror eg sjøegenskaper er god nok. Er ute etter en trygg familiebåt, og selger min raske guttebåt.. På godt å vondt.. Kommer vel til å savne toppfarten noen få ganger når jeg vil dra på litt. Derfor hadde 140 hk vært kjekt :)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

De sakene på dashbordet er sannsynligvis automatsikringer av litt nyere type enn hva jeg har i min Skibsplast.

 

Kalesjen blir sannsynligvis hempet fri på strikkene i midten for å strekkes over motor når denne er tiltet opp. Også har de bare ikke hektet på strikkene før de tok bildet med nedtiltet motor, vil jeg tro. Men du kan jo ha det i bakhodet ved besiktigelse. Jeg har som sagt innenbords, så jeg har ikke denne variasjonen på min.

 

Ellers er jeg enig i at 140 eller 150hk ville vært å foretrekke. Hvertfall om man skal bruke båten til vannsport og mye mannskap. Men en Suzuki 115 er sikkert lettsolgt, også kan du kjøpe Honda 150 etterpå...

 

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ja det var de pengene da moderatore:) da er det nok rimeligere å kjøpe en med 140 med en gang.. Jeg må innrømme at det kan bli vanskelig å finne gode argumenter i heimen for å bruke 30000 ekstra for å få 25 hk mere.. På to ellers like båter..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

43-228_m.jpg

 

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Bilelektrisk/12-volt/Sigarettenneruttak-43228/

 

 

Usikker. Min er fra 1995, ikke Selected, men hadde 12V uttak i dashbord da jeg kjøpte den. Jeg har i tillegg lagt inn et par ekstra ettersom ladebehov for padder og telefoner bare øker for hvert år.

 

Husk sikring, om du monterer på ny kurs.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at det kan bli vanskelig å finne gode argumenter i heimen for å bruke 30000 ekstra for å få 25 hk mere.. På to ellers like båter..

 

Si at du sparer igjen det på bensinutgiftene over de neste 4 årene. Eller at statistikken viser at den største motoren har mindre feil. Eller at lydnivået er lavere.

 

 

:wink:

Redigert av ModeraTore (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det er neppe 25 hk mer, for målinger har vist at DF140 ikke yter 140 hk i praksis.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hun er økonom så hun ser kun på tallene i dag.. Får gi hun frie tøyler til å kjøpe noen fine pynteputer så går det vel fint..

 

Teerex nå hjelper du ikke akkurat til med argumeneringen her.. Hehe.

 

Økonomien tilsier at det bør bli 115 hk.. Får heller kjøpe en vannsportspropell..

 

Må jo også kjøpe en ny henger til 30000.. Det er vist utrolig mange par sko det har jeg fått vite;)

 

Targabøyle? Er det noe negativt med det? Ikke så nøye for meg, så lenge den ikke har noen minuser.. Ser jo litt mer sporty ut..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt en med hvit skrog, da dette holder seg mye lenger pent:-)

 

Jeg har vært en lykkelig eier av Skibsplast 605 med 115 HK Suzuki i 8år. Jeg vurderte også 655 da jeg kjøpte min, jeg har ikke angret på dette. 605 har større flexibiltet i bruk. Jeg setter spesielt pris på at jeg kan stå helt ut mot ripa akter ved fiske og da jeg skal dra folk opp på vannski. Dollbordene er også fine ved bading, så slipper barna å tråkke gjennom cabinen da de skal opp på dekk forut. Når det gjelder plass er nok 655 større i cabinen, men 605 har større uteplass. Jeg med mine 190 ligger helt ok i cabinen på 605, vi har ligget 2 voksne og 1 barn i cabinen. På solsenga har de 2 ungdommene ligget. Ellers setter jeg pris på at cocpit er smal ved styreplass, noe som også gjør den lun og du kommer tett innpå sidepassasjeren og det er lett å prate sammen selv i god fart.

 

Når det gjelder motor så funker Suzuki prikkfritt:-)

Redigert av ADNOH (see edit history)

2015 Mazda

2016 US Ford

 

Link to post
Share on other sites

Targabøyle? Er det noe negativt med det?

 

Du skal traile båten mye på tilhenger? Da må du legge ned kalesjen, og bruke havne/transportpresenning i stedet. Denne går under fenderlista rund baut, og vindskjermen blir det høyeste punktet, med mindre du har targabøyle... Om båten skal vinterlagres innendørs, blir gjerne targabøylen utslagsgivende for om du kommer inn høyden på porten eller ikke.

 

I tillegg mener jeg å ha registrert at du er omtrent på samme høyde over havet som meg sjøl, og da kan du komme i skade for å skalle i bøylen. Jeg har ikke bøyle sjøl, men har vært oppi 660 med bøyle. Man skaller imidlertid ikke i den så mange ganger før man husker den resten av sesongen, vil jeg tro.

 

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Skoget til 655 har 10cm større bredde enn 605, dette merker du ikke så mye til ute på sjøen, men ved trailing er dette merkbart. Ved valg av tilhenger så vær oppmerksom på at båt ikke skal være mer 10cm bredere enn tilhenger!

 

Strengt tatt skal ikke båten være bredere enn hengeren i det hele tatt (målt etter hengerens bredeste punkt, som regel over hjulene...)

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post
Share on other sites

Ja eg ser det stadig nevnes det der . Kor vidt det stemmer eller ei aner eg ikkje men i praksis er det umulig å forholde seg til. Du må gjerne ha henger for over 3 tonn/ borti 30 fot bare for å nærme deg 250cm bredde på hengeren. En vanlig 2 tonns henger er i beste fall 220 cm bred

Link to post
Share on other sites

Det med targabøyle og vinterlagring var et godt poeng. Sessaen går akkurat inn om vi tar den av kroken og triller den inn for hånd.. Men tror uansett ikke skibsplasten går inn med eller uten bøyle.. Den må da være høyere enn sessaen som er relativt lav.

Vurderer å ha den liggende ute om vinteren også.. I fjor måtte jeg leie båtplass et helt år. Så må uansett betale.. Og da er det mulig med noen vinterturer..

 

Bredden på båt vs henger er vel nesten ikke mulig og overholde så jeg tror kanskje jeg "overser" akkurat den regelen.

 

Jeg skjønner ikke helt at 605 er større ute. Stemmer det? Synes uansett 655 er mye mer for penga, og penere! Prisene er jo omtrent like nå også.

 

Vet at bøylen er bittelitt lavere enn meg, men skallen min er ganske herda når det gjelder å skalle i ting. Bøyle er jo i tilleg rund så det er bare nytelse å skalle borti;)

 

Fiske blir sjelden utført hos meg. Fiskere blir evt geleidet til fordekk..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...