MT. Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 glalaks skrev On 25.3.2013 at 18.18: skallen min er ganske herda når det gjelder å skalle i ting. Erfaring fra ULA-klassen...? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
glalaks Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Nei.. Mye å skalle i der? Hehe Har hytte fra 60-tallet.. Inngangsdøren er vell Ca 170 høy. Resten av dørene 190.. Så har satt mange hodeavtrykk der... ;) Jeg vAr ombord i en sunseeker 118 manhatten for noen år siden og tillogmed der må jeg gå med bøyd nakke.. Så jeg forventer ikke å stå utstrakt i en 21 foter;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
4-Stroke Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 (redigert) Vi hadde en 655 2001 modell i 5 år. På den tiden gjorde vi oss litt erfaringer. Vi hadde 115hk Suzuki 4t. Den holdt i massevis. Båten trives best rundt 25knop, og denne farten klarer 115hk uanstrengt. Selv 90hk fungerer nok fint på disse. De er lettplanende. Å trekke opp vannski går som en lek.(Påstanden om at den blir noe helt annet med suzuki 140hk er bare et salgstriks. Du hadde slitt med å skille mellom 115 og 140 en blindtest). Vi hadde sjøtoalett. Flere ble standardutstyrt med dette. Fungerte fint. Ingen lukt, men man pumper jo dritten rett ut da. ingen tank. Skal man gjøre "store ting" i befolkede havner er porta potti tingen. Tror ikke septiktank var opsjon på disse. Vi hadde hvitt skrog. Ville ikke hatt noe annet. Blått er fint, men vanskeligere å holde. Vi hadde en med "facelift". Dvs hel frontrute, men uten targabøyle. Ruten er imidlertid fortsatt delt på midten av en alulist og lanternefeste. Har ingen praktisk betydning. blir smak og behag. Selvlensingen fungerer fint, men skal du fiske med båten anbefaler jeg ikke en selected. de har teakdørk, som blir lettere stygg. Standardversjonen har bare gelcoat (pluss en teakimitert luke), og kan skrubbes/spyles etter du har fjernet alle puter. 655 er en fin turbåt. Romslig, lettplanende/lettdrevet, gode sjøegenskaper om den tiltes rett (ganske skarp i baugen), praktisk og god kvalitet. Litt tungt å komme seg ombord, og førerplassen er ikke den beste når man sitter, men det er mer bagateller enn plagsomme "feil". Redigert 26.Mars.2013 av 4-Stroke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 26.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Når du nå kan velge og vrake i markedet ville jeg gått for større motor. Etter pruting er det ikke sikkert det er noen prisforskjell. Fyller du båten med litt gjester vil 115 være snaut. Tror du bør klare å få billigere henger enn til 30' - har du kun undersøkt de dyreste merkene? Jeg ville lett etter kombinasjonen stor motor, medfølgende henger, og bra tilstand på kalesje og evt havnekalesje. Plotter, ekkolodd og cd spiller koster ofte ganske lite i forhold. Vil tro du får mye å velge i i løpet av våren. Sannsynligvis ingen grunn til å forhaste seg ennå. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 26.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2013 Ja det er jo prutemonn i markedet nå. Men virker som om mange ikke vil ned så mye ennå.. Kommer sikkert flere til salgs etterhvert. Blir mere spennende når jeg har pengene. Da kan man begynne forhandlinger! Hengere sjekket jeg bare kjapt på finn.. Regner med jeg må ha boggie.. Jeg forhaster meg ikke ennå.. Må selge min først og den står fortsatt innestengt på en låve. Håper jeg får dn ut etter påske. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
4-Stroke Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 (redigert) nordan family 27 skrev On 26.3.2013 at 14.38: Fyller du båten med litt gjester vil 115 være snaut. Tror du bør klare å få billigere henger enn til 30' - har du kun undersøkt de dyreste merkene? Båten planer fint med 115hk og 7 voksne ombord. Dette ble testet flere ganger. Jeg er enig i at det er fint med ekstra krefter i bakhånd, men 115hk er på ingen måte snaut på denne båten. Jeg kjøpte forøvrig en Tiki Tilhenger på kampanje. Det var en henger som gikk til ca 20 fot og 1300kg. Pris: 18000,- ferdig med skilt. Virker som en kurant henger, med selvjusterende krybbe og tilt i bakkant. Hadde jeg gått opp et hakk i størrelse (1500kg/ca 22fot) hadde jeg nok havnet på rundt 22000,- Redigert 27.Mars.2013 av 4-Stroke (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 glalaks skrev On 26.3.2013 at 14.58: Regner med jeg må ha boggie.. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=37050148&searchQuery=tilhengernor Hengeren på link er overdimensjonert ift Skibsplast 655. Men den er så gunstig priset at du like gjerne kan kjøpe en sånn, fremfor å kjøpe noe enkelakslet med maxvekt 1500kg til samme pris, bare for å oppdage at du må ha tom bensintank og flytte vekt fra båt til bil for å kjøre lovlig. Du har kl BE og Subaru, så da er det bare fordeler med å ha overdimensjonert båthenger. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
nordan family 27 Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Husk førerkort til å kjøre en slik doning... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Den Hengeren så bra ut ja! Tysse har en til Ca samme pris også.. Men tiki så egentlig mere robust ut.. Ang motor tror jeg 115 hk holder, men om muligheten byr seg så kjøper jeg større. Vil ha Suzuki på hekken. Magefølelsen sier at det er tryggest.. Angående bil så er subaruen jobb-bil så den kan ikke brukes. Må låne trekkbil,men det er ingen problem. Har en s80 d5 som kan brukes.. Regner med den klarer å trekke den greit. Om ikke har søstra mi en pickup.. Min octavia 1,9 tdi blir nok litt snau. Hehe Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Jeg har et ferskt BE-stempel på førerkortet:) Enig i at det er bedre med større henger. Den jeg har nå er nesten for liten til båten, nettop fordi jeg ikke hadde hengerlappen.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Teerex Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 (redigert) glalaks skrev On 27.3.2013 at 8.19: Vil ha Suzuki på hekken. Magefølelsen sier at det er tryggest.. Min magefølelse sier at merket ikke er så avgjørende. Har god erfaring dette årtusenet med et par Honda, en DF70, en E-tec 50, Tohatsu osv. I dagens marked er det nok ingen motorer som er spesiellt dårlige. Men har vel hørt om feil på både Yamaha, Suzuki, Mercury, E-tec osv.. så man vet jo aldri. Redigert 27.Mars.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 nei jeg tror de fleste nyere motorer er bra jeg også, men veldig sjelden jeg hører folk trenger hjelp til problemer med suzuki 4takt. mercury(tæring) etec(dyser, powerbox) osv har jeg hørt oftere.. men tror alle er bra. Jeg vil ha 4 takter også så etec er ikke aktuelt.. Har ringt litt rundt nå. Laveste pris så langt er 240000 med 115 suzuki. Den i Nordnorge.. ingen med 140 hk er spesielt prutevillige, og har hatt flere på visning sier de.. så ingen i sikte der ennå. Ligger en pen båt på hitra i Trøndelag også som vurderes.. Ellers gikk jeg på en smell på min egen båt. Trodde jeg fikk den ut fra låven rundt påske. så jeg la den ut for salg etter påske. HHar hatt flere interesserte, og et par som vil komme på dagen med penger og kjøpe. Så fikk jeg beskjed om at jeg får ut båten 1 mai! så det er litt kjipt, nå det faktisk er flere interesserte. Jaja.. får bare vente da.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 16.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.April.2013 Denne så flott ut, bortsett fra mariner 115 hk.. hørt at den er litt dau.. mangler plotter, men ellers så den fin ut.. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41023637 aarghh.. vil få ut båten min å selge den nå.. kan ikke by på noen båter før jeg har cash! Men kommer vel flere 655 på finn så er vell ok og vente også.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Andy Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Nå er tiden snart inne til at vi skal sjøsette vår 655 i tiende sesong. Denne båten blir vi bare mer og mer glade i! Jeg skal prøve å svare på noen av de spørsmål som du har. Jeg anbefaler å gå for ordentlig toalett - dette er selvsagt avhengig av bruksmønsteret ditt. Spesielt kvinner setter stor pris på toalett... Vår båt har blått skrog (2002 modell). Skal ikke påstå at det ser ut som nytt, det er blitt en del streker og noen litt blasse områder, men man må ganske tett innpå for å se det. Hvitt er nok lettere å holde, mens blått er penere. Hipp som happ, vil jeg si. 4 takt Suzuki motorene er tingen på Skibsplast. Mye mer stillegående enn Mercury på tomgang/lav fart, og kvaliteten er helt på topp. Vår har vel gått 7-800 timer uten annet problem enn en utetthet i undervannshuset som ble ordnet på service. 140 hk er godt å ha ved full båt og spesielt ved vannsport, den har en helt annen akselerasjon enn 115 og spesielt 90 hk. Så vil jeg anbefale stålpropeller, spesielt ved 140 hk. Ikke gå for 90 hk dersom du planlegger å være mer enn 2-3 i båten. Toppfarten begrenses av skroget og er nesten likt på alle variantene. Når det gjelder plassforhold, har den klassens største kabin. Veldig grei overnattingsbåt! Uteplassen er komfortabel til 6-7personer. Høyden bak sofaen som du spør om kan man bruke som en smal solseng, men ikke i fart. Vi har targabøyle på vår. Det er jo litt tøft. Grei å holde seg i når folk som ikke er båtvante skal ombord. Jeg har skalla i den et par ganger under ombordstigning, uten at det har gjort særlig vondt. Som tilbehør har vi en Tredal tilhenger. Denne er den beste til denne båten i følge Skibsplast. Har unikt fjæringssystem og er meget behagelig å kjøre med også over lengre distanser. Vi har nettopp anskaffet ny Mazda CX-5 SUV, bl.a. for å traile båten. Nå sitter vi og drømmer om å ta den utenlands, f.eks. sette den på Donau og bruke et par uker nedover mot Svartehavet. Det finnes mange 655'er. Noen av de beste modellene er de som har selvdrenering (som vår), samt XL modellen p.g.a. sjøegenskapene. Det er produsert opp mot 1000 stykk - var selv på fabrikken på Evje når de var 50 år for noen år siden. Jeg er sikker på at du blir fornøyd med valget av båt. Vi gleder oss i allefall svært til sesong 10 i vår 655! Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) teerex skrev On 25.3.2013 at 12.15: Det er neppe 25 hk mer, for målinger har vist at DF140 ikke yter 140 hk i praksis. Har du kjørt 2 like båter der en har hatt Suzuki DF115 og den andre har hatt Suzuki DF140...? Det har jeg og begge deler hadde jeg over flere år. Det ER en klar forskjell, men kanskje ikke fullt så mye som 25 Hk opp fra 115 Hk skulle tilsi. For det tilsvarer en økning på nesten 22 %. Men at DF140 utvilsomt oppleves som sterkere...? JA! Jeg hadde DF115 i tre år før jeg byttet til DF140 (fikk en meget gunstig oppgraderings-"deal" ifm feil på DF115-motoren). Men jeg synes det aller herligste alternativet på en 655 (innenfor de 150 Hk båten er godkjent for) er DF150 med sine 2,9 liter. Ulempen er at DF150 veier drøyt 20% mer enn DF140. En Verado kunne kanskje også vært tingen. Ellers har Andy kommet med mye fornuftig og jeg vil også anbefale DF140 framfor DF115. Vi har forøvrig ved flere anledninger satt STOR pris på å ha et Wallas 1800 varmeapparat ombord i vår 2001-modell 655 med DF140. Det er dyser både som "avdugger" på dashord under cockpitglasset foran føreren samt en dyse inne i kabin og en vel gulv i cockpit. Redigert 17.April.2013 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
MT. Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Honda BF150 på 2,4 liter med Vtec vil jeg tro er det helt optimale. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Teerex Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 (redigert) Den beste motoren i dag i 150 hk klassen tror jeg nok er nye Mercury F150. Den er på 3 liter (størst i klassen), veier kun 206 kg (lettest i klassen), altså kun ca 20 kg tyngre enn DF140. Og har en del nye greie finesser for enkelt vedlikehold osv. Og den har fått mye skryt i tester, både vedr. kraft, forbruk og støy. Verado 135/150 veier betydelig mere og koster mere (150 iallefall), men har jo den fordelen at den kan omprogrammeres til 200 hk for de som syns 135/150 hk er for lite. Honda er fin men den er nok litt akterutseilt totalt sett, det er ikke en ny konstruksjon. Men et godt bruktkjøp. 2013-modellen av DF140 er forøvrig lettere enn før, kun 179 kg står det nå hos Erling Sande. Og den har fått lean-burn teknologi. Fantastisk motor til mindre hurtiggående båter som ikke liker tunge motorer og ikke trenger en ekstra bunnsterk motor slik som 150-hesterne er. Redigert 17.April.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Takk for gode tips. Var å så på en 655 nå nettop. Sto i Trondheim på henger så det var greit. Skal tilbake etterpå når eieren er tilbake og få komme ombord i en 655 for første gang. Denne båten er 2006 mod, blå, med 115 hk. Gangtid 20 timer! Så omtrent nytt ut alt. Den er nok litt dyr for meg, men må ta en titt. Sto på en tysse boggiehenger som også var til salgs. Frister med en "ny" båt. Var brukt to sommere bare. Den ligger på finn for 305000 Ang blått skrog synes jeg det er pent og kjøper nok gjerne det om jeg finner en som jeg liker. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
MT. Svart 17.April.2013 Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Større fare for at den har stått seg ihjel enn at den er oppbrukt, hvertfall. Blåe fendertrekk er en fordel på blått skrog. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
glalaks Svart 17.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.April.2013 Da har jeg sett båten. Var så godt som strøkent alt sammen. Ubrukt bysse, ikke sovet i den, et par små riper i skroget, men ikke mye. Ellers så alt helt nytt ut. Eneste jeg er skeptisk på er motoren. Han kjøpte nytt i 2006. Brukte den 06 og 07. Siden har dn vært på land. Motoren fikk 20 timers service i 2010 tror jeg det var. Plotter fulgte med, ellers var det meste standard... Og targabøyle.. Den gikk mer enn fort nok ifølge selger. På full gass fløy den nærmest.. Hehe Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 21.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.April.2013 Er i tvil om jeg vil ha porta potti (PP)eller sjøtoalett. Fordeler og ulemper med disse? Er det noen "fare" med skroggjennomføring til sjøtoalett? Føler pp er tryggere. Men jeg vet ikke. Hvordan tømmes pp? Må man balansere ut kabinen og tømme over rekka. Mye søl? Hehe Bare en ukes tid til min båt kommer ut og kan selges nå. Da kan forhandlingene begynne:) Er den ekstra solputen bak er det ekstrautstyr? Fulgte ikke med på den "nye" i Trondheim. Utenom plotter så var den veldig standard uten noe ekstra. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 25.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Er det noe forskjell på 2004 og 2005 modell? Har fått et brukbart tilbud på en 04 modell med 115 hk. Ser den har sorte instrumenter istede for krommet på de nyere. Er de ellers like? Vurderer denne om jeg får den til rett pris. Den har ikke plotter og stereo.. Hva er den verdt? Hatt service hvert år og lagret inne.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Ang dass kan jeg ikke si så mye, men mine tanker er nok som dine at slipper man skroggjennomføringer, er det en ting mindre å tenke på. Samtidig slipper du styret med septik, rør som går tett, kvern osv osv. Nok av tråder her inne med trøbbel knyttet til avtredet. Men igjen så er det jo mange som har dette, hvor det fungerer PP er jo definitivt en enklere sak å hanskes med, og mistenker at det har skjedd en utvikling der fra PP man styrte med på tidlig 90-tallet. Selv jeg husker dem, og jeg var liten pjokk på den tiden hehe. Ser nå man får PP med tank som funker som en trillebag (på campingvogner), helletut og luftinntak for jevn tømming og lite søl. Dog ser jeg ikke helt hvordan tømmingen skal skje i uthavn eller i båthavn? Lang slange fra tuten ned i sjøen? Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
MT. Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 PP tømmes fra badeplattform, eller på vanlig do i havn. Helletut og returlufting gjør dette til en så grei og ukomplisert affære som det kan få blitt. Eventuelt ubehag ved kureres ved å forestille seg tette kverner og slanger som lekker på mer dyptpløyende innstallasjoner... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
lgboat Svart 25.April.2013 Link til dette innlegget Svart 25.April.2013 Er det lov å spørre hva dere synes om en 730HT med 160 VP? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.