Jump to content

Hva skjer med båtmotorservicebransjen?


Guest Kaptein Fredrik

Recommended Posts

Guest Kaptein Fredrik

Hallo

 

Jeg fikk i går kveld noen mail fra folk i båthavna som har hatt(ihvertfall prøvd å få inn) motorer på service hos den lokale båtsjappa. Det verkstedet har forøvrig vært diskutert om her flere ganger før også. Det er flere i båthavna som har dårlige erfaringer med diverse båtmotorverksteder hvor mekanikere har løyet om havari for å selge ny motor osv.

 

En jeg kjenner fikk også svar på bytte av reg. reima at dem ville ikke prioritere han fordi dem brukte Würth verktøy som dem mente var dyrt og bra, og fordi han spurte om det samme året før :crazy: . Makan til svar fra autorisert verksted!

 

Hvordan står det til i den bransjen? Er det på vei nedover eller hva skjer?

Link to post

Vanskelig å forstå kva som ligg til grunn for slike opfatninger. Kanskje verkstedet ikkje vil rekne samme tilbud til samme kunde år etter år. De har vel erfart at ikkje alle kunder legger penger igjen i kassa. Det er harde tider , så man velger nok kundene som betaler uten kritikk. Så slipper man unskylde prisen og forklare om spesialverkøy og anna.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det er alltid noen som spørr, spørr og spørr i gjen... Det blir sjelden noe mer enn spørsmål.. Så klager de på at prisen er høyere i år enn i fjor, så klager de på det...

 

Det er ingen som kan overleve på bare å svare på spørsmål, om en ikke tar betalt for å svare da

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Guest Kaptein Fredrik

For å være ærlig så forstår jeg heller ikke hva verktøyet har med saken å gjøre. Direkte sitat fra mailen som ble videresendt til meg: "...Siden vi kjøper Wurth verktøy ( dyrt, men bra) kan vi ikke bruke tiden på hver enkelt som ber om priser på kreti og pleti..."

Link to post

Verkstedet mente vel at siden de er kvalitetsbevisst og kjøper verktøy der det er dyrest, så må de ta seg betalt for jobben deretter... og at de derfor ikke kan ta oppdrag for kunder som ikke er enige i det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er alltid noen som spørr, spørr og spørr i gjen... Det blir sjelden noe mer enn spørsmål.. Så klager de på at prisen er høyere i år enn i fjor, så klager de på det...

 

Det er ingen som kan overleve på bare å svare på spørsmål, om en ikke tar betalt for å svare da

:giggle::giggle: Der traff du spikeren på hode sv...........det er sikkert samme pratemakerene som ringer hvert eneste år uten og bestille noen ting.

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post

Med tanke på at "kreti og pleti" ikke har med ting å gjøre, men personer, opprinnelige Kretere og Filistere så blir det hele ekstra morsomt for man ber vel ikke om prisen på mennesker?

 

At kreti og pleti stiller mange, og dumme, spørsmål er nok en realitet, og det ser man jo sågar i denne tråden.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Verkstedet mente vel at siden de er kvalitetsbevisst og kjøper verktøy der det er dyrest, så må de ta seg betalt for jobben deretter... og at de derfor ikke kan ta oppdrag for kunder som ikke er enige i det.

Det är väll en självklarhet! har man en fin verkstad med bara det senaste inom verkstadsmatriell så är man dyrare än kalles garageversted utan dignosvertyg och verstadsböcker.

 

Båtbranchen är ett sesongsjjobb ibland är det svårt att hinna med allt inom det kunden/kunderna förväntar. då kanske man förelår förkunden att en ny motor kkanske kan rädda 5 veckor av sesongen men kanske är 10000kr dyrare, då har verkstaden gett kunden 2 alternativ och denne får överväga vad tiden han sparar på att byta motorn kontra offra ett par veckor av sesongen..

 

Jag tar ingen i försvar och inte jobbat i båtbranchen på ånga år men i bland måste man se det från andrasidan disken i butiken.

Link to post

For å være ærlig så forstår jeg heller ikke hva verktøyet har med saken å gjøre. Direkte sitat fra mailen som ble videresendt til meg: "...Siden vi kjøper Wurth verktøy ( dyrt, men bra) kan vi ikke bruke tiden på hver enkelt som ber om priser på kreti og pleti..."

 

Tydeligvis er ikke alle så hardt rammet av nedgangstidene i båtbransjen ... sikkert fint å sitte og se på blankt og ubrukt verktøy i skapet :giggle:

Link to post

:giggle::giggle: Der traff du spikeren på hode sv...........det er sikkert samme pratemakerene som ringer hvert eneste år uten og bestille noen ting.

 

Åh, det fins nok så ymse på begge sider av disken tenker jeg ... har ikke så mye erfaringer med båtmotor, men det er vel ikke annerledes enn med bilverksteder ... don't get me started ...

Link to post

Jeg har opplev både useriøse og seriøse verksteder.

 

Jeg har en engen liste over de som udugelige.

 

Det finnes faktisk seriøse verksteder også.

 

Disse er nok dessverre i mindretall.

 

De som klarer seg best er de som vet hva kundebehandling er.

 

Jeg setter pris på god kundebehandling og god service.

 

-G-

Link to post

Vi som driver seriøst vet at det er mange cowboyer som kommer og går. Vi må selvsagt ha kunder for å overleve, og vi kan da bare håpe på at kundene setter pris på ordentlig behandling og ordentlig jobb framfor døgnfluer som kommer med verktøyet i en Kiwipose og hiver drevet ditt opp på en rusten pickup når det skal fraktes til "service". Prisen er garantert lavere, men.........

AL-TEC

al-tec.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...