Hertugen Calle Startet 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2013 Tar av plugger så kommer det masse vann ut, og av med toppene så åpenbarer dette seg. Er dette ferskvann som har kommet inn via forgasser i høst/vinter, eller er det saltvann som kom inn ved tilbakeslag ved stopp? Hvis det er saltvann, burde ikke mekanikeren som har hatt båten i vinteropplag oppdaget dette når han konserverte motoren i høst? Eller har han valgt å bruke vann som konserveringsmiddel...? Eller har han bare droppet hele konserveringsprosessen? Hvis det er ferskvann, så skal det vel godt gjøres å fylle opp motoren med så mye vann. Når den har stått med motorlukene igjen på en Maxum 2700. Forhåpentligvis har det ikke blitt noen sprekker, så blokka lever et liv etter døden, Sylinderene har ikke vært helt fulle, så det er kanskje håp? Blir en total overhaling på denne da. Noen som har erfaring å dele på dette området. Kan motoren reddes eller er det bare å kaste den? Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Pussig. Det ser jo ut som vannet står like høyt/lavt i alle sylidrene. Ser ut som det er v-motor. Er det det samme på andre siden? Har båten vært full av vann opptil den høyden? Sitér dette innlegget Link to post
Hertugen Calle Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Ja er en v8 på 7,4 liter. På den andre siden så fikk jeg bare ut 2 plugger, og det kom ikke ut vann der. Kom ikke til skikkelig til boltene, så fikk ikke av manifold eller topp på den siden. Så tror det bare er vann i høyre del. Jeg tror det har rent inn vann under opplag gjennom forgasser, hvis dette er fysisk mulig. Men det ble sagt at motoren ikke ville starte på slutten av sesongen i fjor. Så det kan ha blitt sugd opp gjennom raiseren. Men her er jeg bare spekulativ altså... Båten har ikke vært under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Har båten vert kranet (løftet med kranebil) og kanskje satt på land i "nedoverbakke" eller blit kjørt på lastebil, så kan det være restvann som ligger i eksosslangen etter stans, som har rent inn i motor. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hertugen Calle Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Ja den har vært løfta med kran og stått på opplagshenger. Men eksosvannet renner vel ut av motoren når den blir løfta opp? Men det kan nok hende det har skjedd. Mekanikeren burde ha funnet at av vannet når han "tok" vinterkonserveringa i høst. At vannet har kommet inn etter den har blitt satt bort er det mange som finner svært lite trolig. Men det er mulig at ikke det er betalt hk-avgift på denne motoren, så den blir nok hivd. Tollvesenet kan ikke søke på blokknummer, og dokumentene fra importør stemmer ikke med motor. Importør skulle sjekke papirene sine om det har vært en forveksling av papirer. Så regner med å høre fra dem om hva status for motor er. Jeg tar vare på mariniseringsdelene og kjøper meg en bilmotor og setter dette i båten. Det er tillatt og det rimeligste alternativet uten å gå skoa av seg for å komme i mål. Er det et marked for brukte 7,4litere nok til at jeg kan fikse opp denne motoren og selge den? Jeg ser at folk tar seg godt betalt på finn, men er det det de går for? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Motoreksosen har gjerne en svanehals som kan tømme seg inn i motoren. Skulle ikke dette vannet vært blandet med frostvæske om den har vært korrekt konservert? Den gangen jeg drev med denslags, etter eventuell skylling av motoren med ferskvann (sjøvannssiden), kjørte jeg alltid den siste runden med frostvæskeblanding. Eventuelt konserveringsolje. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Når det er vann i sylindrene på ene siden er det sannsynlig at det har kommet inn fra eksosen. Vet ikke hvilke eksosmanifolder og -risere som sitter på din motor men på mange motorer kan en lekkasje i pakningen mellom manifold og riser gjøre at vann kommer inn. Det er flere muligheter for hvor det har kommet inn, igjennom forgasser er en mulighet men da må flammedemperen være tatt av. Har du et bilde av hele motoren? Er den forresten ferskvannskjølt eller sjøvannskjølt? Motoren kan som regel berges ved å borre, evt. hone sylinderne. Noen ganger må stemplene byttes men ikke alltid. Hvis du løfter ut motoren og demonterer den så kan et motorverksted gjerne gjøre jobben forholdsvis rimelig. Alternativt kan du kjøpe en ny shortblokk fra usa. Her i landet går det ikke så mange av dem men Minge's i Trøgstad har kanskje noen på hylla? http://www.minges.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Jeg gjenopplivet en som så mye verre ut enn dette. Få ut stemplene og hon sylindrene. Dette kommer helt sikkert av at tilbakeslagsflapsene nede i bukkhornet har brent av og eller falt ned. På min fant jeg de igjen ved i stikke armen helt ned til bunnen i bukkhornet, helt ned til transom'en. -Xlnt Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Miss Amalie Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Tror du hadde reddet det enkelt ved å tørne motoren uten plugger, da hadde vannet blåst ut. Ikke uvanlig at vann skvulper inn eksossiden ved løft. Motoren behøver ikke være skadet i det hele tatt. Smakte du på vannet? Smaker enkelt om det er salt eller glykol etter konservering på tungetippen. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Hertugen Calle Svart 8.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Det er saltkrystaller nede i sylinderen da vannet tørket opp. Er saltvannsavkjølt motor, så det kan ha vært toppakningene, men de så hele ut men ikke fine. Den ene blokka jeg har ser jeg tydelige sprekker, men ser ingen sprekker i den blokka som stod i båten. Jeg har kjøpt inn 8 bokser wd40. 1 for hver sylinder. Så håper korrosjonen har blitt stoppa. :) Blir å ta dette fra hverandre i helga og sendt til koking og trykktesting hos Larvik Motor. Er den mulig å redde så gjør jeg dette. Har funnet meg en ferdig marinisert motor til prosjektet mitt som jeg henter i helga. Skal aller først rense og vaske motorrommet skikkelig. Skal bli sterilt! Finne meg en eller annen maling som jeg kan spraye eller rulle på i motorrommet. Også støydempe det litt mer i lemmene. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Epifanes bilge paint er bra i motorrom. Legg gjerne ut bilder, moro dette! Å bruke åtte bokser WD40 har nok ikke så mye for seg, en blanding av diesel og olje er mye bedre. WD40 omdanner ikke rust og har svært kort virketid, men det går nok bra. Du setter vel på varmeveksler når du bygger ny motor da`? Sitér dette innlegget Link to post
Hertugen Calle Svart 9.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2013 Har fått tak i en motor med varmeveksler, og skal bygge en motor av denne med varmeveksler ja. Må få noen til å besiktige kjølekanalene i den først, at den ikke er spist opp. For denne blir jo solgt igjen, og da må jeg stå litt inne for at det er gjort ordentlig. Har en prosjekttråd jeg tar bilder til ja, så her blir det step by step. Siden jeg savner step by step prosesser så lager jeg det, regner med at det er fler landkrabber enn meg som pågir seg slike prosjekter :) Det er jo ikke umulig bare man har de riktige forutsetningene. Der kommer dere inn i bildet :) Epifanes Bilge Paint er notert, ringer litt rundt i morgen for å få tak i dette. Er det noen type avfetting/såpe jeg burde bruke i bunnen av motorrommet? Det er ganske grisete der nå etter motoren ble plukket i deler i motorrommet. Her skal det bli hvitt og rent nok til å spise rett fra plasten. Sitér dette innlegget Link to post
Snadder Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Hei Hertugen Calle. Jeg har nå samme problemet med min og finner ikke tråden din med "step by step" kunne du lagt ut en link så hadde det vært svært ønskelig :) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 20.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2014 Trådstarter er ikke så ofte innpå og har som du ser ikke vært aktiv siden 13/5. Hvis du forteller litt mer så får du hjelp her. Hva er feil, hvilken motor, hva har du gjort osv. Begynn med å ta ut alle pluggene og turn motor etpar runder før du drar den rundt på starteren. Husk å koble fra spenning på coilen så du ikke antenner evt bensindamp. Når motoren er ventilert på denne måten kan du sette inn pluggene og prøve om motoren starter, forutsatt at det ikke er andre feil. Dette bør gjøres hver vår før start på alle motorer som har stått i opplag. Er motoren konservert med fogging oil skal tennpluggene uansett byttes og den er nok vanskelig å få start på med oljete plugger. I tillegg får du primet oljesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.