Eureka Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 På "mythbusters" testet de en rekke remedier mot sjøsyke. Å spise ingefer var det som gav best resultat. Så da er det bare å gumle i vei... Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 (redigert) Sjøsykearmbånd med plastkuler som trykker mot "kinesiske" punkter har fungert bra på kone og unger. Ble får noen år siden overrasket av liten storm i kryssing over til Danmark. Mange timer før landkjenning var havdypet knappe 5meter og tilsvarende 5 meter krappe bølger. Løsningen ble en halvmeter ute av rullegenoa. Med familien blir det stort sett single handed og kjente at jeg hadde ikke holdt ut mange timene i slikt vær. Sjøsprøyt i 22m/s vind gjør at man knapt kan holde øyne åpne. Har nå 2 par vannskuter/(dykke) briller liggende i båten. Redigert 24.Mars.2013 av atletico1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jupan Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Hvordan berger man storseilet uten å gå opp mot vinden, når det er for store bølger til at man vil dette? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Fin tåd, nå har du erfaring nok til å seile på langtur om du ikke skal seile til antarktis for der er det også kalt :) Bare å reise. Når det gjelder rett og galt så er ihvertfall en ting sikkert, du kan ikke seile på langtur i en seilbåt som ikke takler å styre med AP eller vindror i kuling, du kommer til å ha kulinger i massevis på en langtur og da må dette fungere, hadde du satt autopiloten på vindgiver og gått litt opp så det ikke ble så platt så tror jeg dette hadde gått helt fint med deg sittende under sprayhooden med en varmende kopp i hånden. Få dette på plass så kan du seile så langt du vil. Bombrems er fint men driver man og jibber ufrivillig så får man endre kurs eller droppe storseilet, jeg har hatt storseilet pakket på bommen rundt 3000nm siste halvår , ingen skam å seile på bare genoa sålenge det fungerer best. Og skal man ha ned storseil da går man opp mot vinden, noe annet er å be om trøbbel. Et par minutter airborne er bedre enn å risikere alt mulig kluss ved å prøve å kile seilet inn i stående rigg ved å slippe det på unnavind Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 (redigert) Synd dere ikke kom over, men det er nok en tur du vil huske lenge uansett, og mye lærdom har du nok fått, og flott at du deler den med oss også . Ang mannskap og vakter har Filip (som du kjenner) nevnt den samme utfordringen fra sine turer, så det er nok viktig å ha klart på forhånd (eller som han gjorde til slutt, legge bi og sove uten noen til rors hvis du blir for trøtt) Bombrems er sikkert fint å ha, men koster skjorta, men du kan lage en enkel preventer ved å ta ett gammelt fall, sette på strekk avlaster, og feste fra skjøte punktet eller annet egnet sted på bommen og inn via midtskips kryssholt (og en blokk der) og bak til aktre kryssholt. Koster en brøkdel av bombrems, men klart, jibber dere skikkelig da, så bakker jo storseilet (og da har du fort en broatch), så du må passe på. Jeg MÅ ha dette oppe, for på min båt er bommen i hodehøyde, så ufrivillig jibb hos meg er potensielt dødelig. PS, du kan da også bruke dette til å jibbe kontrollert når du skal jibbe, ved å slippe ut preventeren kontrollert. Jeg bruker den faktisk også for å holde bommen på plass med lite vind og bølger, så bommen ikke slingrer så mye. Du kan lese mer om mitt prosjekt her Seiling har jeg null peiling på,men varme sko kan jeg Som posteringsjeger midtvinters har jeg frøset mye,etter at jeg kjøpte disse http://www.magasinet.no/display.aspx?menuid=0&prodid=8614 blir det nesten for varmt,det går an å gå i de men hvor mye bevegelighet man trenger på en seilbåt vet jeg ikke.. Sjekk de ut,kan du klare å bruke disse så anbefaler jeg på det varmeste De så veldig gode og varme ut, men dyre. Men på samme side fant jeg disse som ligner veldig på de jeg bruker og er komfortabel med, og til tilbud for 299,- må det nesten være ett kupp Ps : Fikk melding fra Filip/Katla i går kveld om at han var kommet trygt over og var på vei inn i havna. Redigert 25.Mars.2013 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Barbaria Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Rappell åtter, er den ment for klatring, eller er det en for seilbåt? Det er jo slike å få kjøpt og preventer ble diskutert her i høst tror jeg. Kan legge inn en link senere. Eukild, i utgangspunktet oppfattet jeg ikke mannskapet ditt som late, men trakk det litt lengre, for det kan jo fort skje at man får litt vondt i viljen om en blir sjøsyk og motløs. Ja den er ment for klatring, vet ikke om den er sterk nok til å brukes som en slags brems. Jeg syntes Enzo´s betraktning hørtes fornuftig ut. Mindre styr å holde styr på. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Bjørkski Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 En 8'er bør fungere hvis ikke storseilet er alt for stort. Du kan prøve deg fren med forskjellig diameter enkelt og dobbelt tau gjennom 8'eren. Med hensyn til sjøsyke har jeg brukt ingefær, men er som nevnt blit sjøsyk likevel, men bare på turen til Shetland. På turen tilbake har det gått fint selvom forhåldene er de samme. Autopilot er et must. Og da en med gyro, en vanlig rorkultpilot a la Raymarine st2000 klare ikke større sjø. Bjørkski Sitér dette innlegget Link to post
Filip Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Synd at dere valgte og gå sydvest istedenfor nordover og at mannskapet ikke stillte opp . Det er ofte et problem at når du tar ansvar tar di andre ting som en selvfølge. Særlige når dei er unge og ikke har så mye erfaring. Du kan skjekke ut innstillingene . jeg mener at på den utopiloten du har er det 10 valg.hvis du stiler inn for rask respons mener jeg at utopiloten vil klare å styre båten på nesten plat lens.er litt overrasket over at du ikke tok imot tilbudet om å seile sammen . Synes du har skrevet veldig bra og synes det er bra at du deler erfaring med andre Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2013 Rapell8er kan nok fungere fint, jeg har selv en stor walder boom brake. Preventer jajo kanskje men jeg har hørt om haugevis som sier tauet ryker som sytråd. Jeg har også hørt om mange med knekt bom etter ufrivillige jibber og flere av de hadde preventer. Et gammelt fall ryker garantert om man setter bommen i vannet med seil oppe, da vil en brems fungere mye bedre. Min mening er ihvertfall at brems er mye bedre, den kan stå på permanent året rundt. På unnavind så er også min mening at en stormfokk bare er unødig jobb å tulle med, jeg har kutterstag med stormfokk permanent montert på kroker så den bare er å hale ut av sekken på notime og det er jo vel og bra men en kraftig innrullet genoa er enklere og fungerer helt fint, jeg har selv seilt unnavind med genoaonly i opptil 26ms og det fungerte topp. Alt dette løser du superbillig og enkelt, rapellåtter eller annen bombrems til max et par tusen, annen taktikk på dropping av storseil (opp mot vind og få sikret det med et par webbinger er min løsning). Og seil ikke platt lens med storseil. Mannskap som ikke hjelper til det er jo opp til dem, skal du på langtur så må du uansett ha en soloaeilerløsning og da bør båten kunne klare seg selv og det gjør den fint om du nå tar til deg rådene i denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 27.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2013 Om dere hadde rom seilas, ville jeg ha seilt uten storseil, men med en flik av genuaen. Autopiloten ville ha styrt uten problem. Ombord hos meg får ingen bli sjøsyke, og det er mitt ansvar, som skipper, at de ikke blir det. De må spise Postafen etter mine anvisninger,og da går det som regel bra. Vær med kuling styrke bør en unngå, om en ikke har vinden aktenfor tvers. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Euklid Svart 29.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2013 Stakk noen dager på fjellet, her har det skjedd mye imens. Takk for veldig mange knallgode tips. Gleder meg til neste tur ut! ... hadde du satt autopiloten på vindgiver og gått litt opp så det ikke ble så platt så tror jeg dette hadde gått helt fint med deg sittende under sprayhooden med en varmende kopp i hånden. Autopiloten jeg har styrer ikke så verst, men vindgiver og annet jåleri har jeg ikke. Er derfor fristet til å enten kjøpe et vindror eller bytte til en litt mindre antikvarisk autopilot; har nå Autohelm ST4000. De så veldig gode og varme ut, men dyre. Men på samme side fant jeg disse som ligner veldig på de jeg bruker og er komfortabel med, og til tilbud for 299,- må det nesten være ett kupp Solgt! Takk for tipset. Synd at dere valgte og gå sydvest istedenfor nordover og at mannskapet ikke stillte opp . Det er ofte et problem at når du tar ansvar tar di andre ting som en selvfølge. Særlige når dei er unge og ikke har så mye erfaring. Du kan skjekke ut innstillingene . jeg mener at på den utopiloten du har er det 10 valg.hvis du stiler inn for rask respons mener jeg at utopiloten vil klare å styre båten på nesten plat lens.er litt overrasket over at du ikke tok imot tilbudet om å seile sammen . Synes du har skrevet veldig bra og synes det er bra at du deler erfaring med andre Dette gikk ikke helt som planlagt, men har i alle fall lært mye! Håper dere har/har hatt det trivelig på Shetland. Har fått ekstremt mye ut av denne tråden, noe av det: At storseilet skal «først opp, sist ned» er sikkert en grei regel i mange tilfeller, men ikke la det bli noe dogme. Bombrems kjøpes i løpet av de nærmeste dagene. Ha ståldisiplin på vaktplan. Blir enige om en liste på forhånd, denne slås så opp på veggen. Som pappa sa det: om mannskapet er sjøsyke er det for så vidt greit nok, men det er skippers avgjørelse om det medfører at man ikke skal stå til rors, noe annet er mytteri. Velg kurs etter været. Det er ikke for moro skyld de på VHFen sier hvor de forskjellige høy- og lavtrykkene ligger. Varme og mat underveis på kalde vakter er viktig. Hvil når du kan. Med det jeg selv lærte i løpet av turen og det som har kommet ut av denne tråden føler jeg meg trygg på at jeg har det som skal til for å takle en tilsvarende situasjon langt bedre ved neste korsvei. Hjertelig takk for all input. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Med det jeg selv lærte i løpet av turen og det som har kommet ut av denne tråden føler jeg meg trygg på at jeg har det som skal til for å takle en tilsvarende situasjon langt bedre ved neste korsvei. Hjertelig takk for all input. Lærerikt og interessant for oss andre også, dette, spent på rapport fra neste ekspedisjon. :-) Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 (redigert) Jeg har seilt i 36 år. Har bl.a. 21 turer over Nordsjøen og har aldri savnet bombrems. Ta ned storseilet og seil på forseil i sterk vind, når det er rom seilas, er mitt råd. Ellers er det gode regler som Euklid nevner. Redigert 31.Mars.2013 av arkmarin (see edit history) Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Otto R Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Lærerik tråd dette her. Det er viktig at alle føler ansvar i forhold til vakter, selv om man er sjøsyk. Man blir fort sliten i dårlig vær, så derfor er det ekstremt viktig at alle bidrar. Nordsjøen er også spesiell, jeg ser at det kan gå fra flatt hav til full storm på kun kort tid, så sjekk av vær er viktig ! Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Hvilke seil man kan/skal bruke avhenger nokså mye av båt og rigg. Derfor bør vel hver enkelt vurdere hva som passer i de forskjellige situasjonene. For mitt vedkommende ville det nok vært kutterseilet som hadde stått for fremdriften. Det fugerer godt som aleneseil når vinden passerer ca. 18 m/s. Storseilet hadde vært pakket på bommen. Og genoaen hadde eventuelt supplert kutterseilet. Men akkurat i dag ville det vært full seilføring. Solskinn og 5 knop vind som kommer inn fra 7 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Jeg har seilt i 36 år. Har bl.a. 21 turer over Nordsjøen og har aldri savnet bombrems. Ta ned storseilet og seil på forseil i sterk vind, når det er rom seilas, er mitt råd. Ellers er det gode regler som Euklid nevner.Det var knapt ment som regler for almenheten, kun noen konklusjoner for min egen del. Skjønner godt at det fint lar seg gjøre å seile uten bombrems, jeg har tre hovedgrunner til å ville ha en:1: Sikkerhet. Selv med preventer skal bommen slamre over i rimelig høy hastighet fra tid til annen, jeg er villig til å bruke litt tid og noen kroner på å være sikker på å unngå at den treffer noen ombord. (Bommen er høy nok til at de fleste fint kan stå i cockpit uten fare, men risikoen er likevel tilstede om man står på en benk osv.) 2: Komfort på langtur. Det blir mange tusen mil på slør, da må vi enten ha preventer eller bombrems. Preventer er billigere og enklere, bombrems "set it and forget it". 3: Mindre belastning på utstyret. Selv om seilbåter er dimensjonert for å takle en jibb i normale forhold helt fint er det nødvendigvis en belastning når bommen fyker over. Om dette i stedet skjer gradvis og rolig sparer en seg for litt slitasje, og da kanskje også en eller annen fremtidig reparasjon. Skal på ingen måte påstå at dette er vurderinger som bør gjelde særlig mange andre, eller at bombrems er noe i nærheten av en nødvendighet. Men for min del tror jeg likevel det er rett løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.