Jump to content

Skifte batterilader

B captain

Recommended Posts

Det ser ut til at jeg må skifte nåværende batterilader. Kontakter er eiret og den lager en stygg tikkelyd.

Den jeg har nå er en ProTech 1215i / 15 Amps og i instruksjonen står det 3 Banks.

Litt vanskelig å få tak i samme men jeg kan få tak i en ProTech 1220i som leverer 20 Amps.

Vil det gå å bruke en slik?

Og hva betyr 3 Banks?

Noen med elektro peiling som vet dette?

Pr nå ser det ut til at laderen har tatt kvelden da det er ingen lys på den samt at ladeindikator inne i båte viser 0..

Seriekoblet er de vel neppe. Da har du i tilfelle 24 volt anlegg. Det er vanlig i store kjøretøy og i båter med store dieselmotorer. Har du 12 volt anlegg er det parallellkoblede batterier som brukes. Hva den nye laderen heter betyr ikke så mye. Gespen har nevnt ett punkt, og i tillegg er det viktig at den kan lade den batteritypen du har. De fleste litt dyrere ladere har innstilling for alle batterityper som: vanlige syrefylte, AGM og gelbatterier.

I tillegg er det greit at laderen styrer ladeprossesen selv. Det betyr at den reduserer ladingen når batteriene er fulle, og du slipper og tenke på at batteriene tørker ut pga overlading.

Ellers må du finne ut hvordan batteriene er adskilt, enten det er med rele, skillediode eller bare bryter(e). De trenger ikke være adskilt heller, men da har du i grunnen bare ett batteri selv om de er parallellkoblet. Tvilsomt at det er slik. Trolig har du en eller annen form for adskillelse, og det er viktig og finne ut av det slik at du kan dra full nytte av laderen, og hvordan anlegget skal brukes når du for eksempel skal ligge i ro noen døgn, men likevel ha nok strøm til start av motor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...