B captain Startet 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2013 Det ser ut til at jeg må skifte nåværende batterilader. Kontakter er eiret og den lager en stygg tikkelyd. Den jeg har nå er en ProTech 1215i / 15 Amps og i instruksjonen står det 3 Banks. Litt vanskelig å få tak i samme men jeg kan få tak i en ProTech 1220i som leverer 20 Amps. Vil det gå å bruke en slik? Og hva betyr 3 Banks? Noen med elektro peiling som vet dette? Pr nå ser det ut til at laderen har tatt kvelden da det er ingen lys på den samt at ladeindikator inne i båte viser 0.. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Hvilke batteri bank har du(forbruk og start)? Sitér dette innlegget Link to post
B captain Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Stemmer. Jeg har to stk batterier. Tror at de er seriekoblet slik at de begge fungerer både til forbruk og start. Men mulig jeg skal sette inn et batteri til. Dette når baugthruster skal monteres før sommeren. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Du kan sette inn egentlig hva som helst av ladere, men det er en tommerfingelregel som er at du bør ha 10% lade ampeer forhold til batteribank, si du har 200a forbruk er det beste at du har 20a. Men du trenger også og vite hva batteri, hva kobling det er(om eet er skillerele osv. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 24.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Seriekoblet er de vel neppe. Da har du i tilfelle 24 volt anlegg. Det er vanlig i store kjøretøy og i båter med store dieselmotorer. Har du 12 volt anlegg er det parallellkoblede batterier som brukes. Hva den nye laderen heter betyr ikke så mye. Gespen har nevnt ett punkt, og i tillegg er det viktig at den kan lade den batteritypen du har. De fleste litt dyrere ladere har innstilling for alle batterityper som: vanlige syrefylte, AGM og gelbatterier. I tillegg er det greit at laderen styrer ladeprossesen selv. Det betyr at den reduserer ladingen når batteriene er fulle, og du slipper og tenke på at batteriene tørker ut pga overlading. Ellers må du finne ut hvordan batteriene er adskilt, enten det er med rele, skillediode eller bare bryter(e). De trenger ikke være adskilt heller, men da har du i grunnen bare ett batteri selv om de er parallellkoblet. Tvilsomt at det er slik. Trolig har du en eller annen form for adskillelse, og det er viktig og finne ut av det slik at du kan dra full nytte av laderen, og hvordan anlegget skal brukes når du for eksempel skal ligge i ro noen døgn, men likevel ha nok strøm til start av motor. Sitér dette innlegget Link to post
B captain Svart 24.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2013 Ok. Takker for tips. Jeg skal sjekke nærmere før jeg bestiller lader Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.