Jump to content

Hvor mye må slipes av gammelt bunnstoff og primer før ny påføres?

Sanztra

Recommended Posts

Jeg har begynt å skrape og pusse bort gammelt bunnstoff og primer, skal legge på ny primer og bunnstoff. Hvor mye må jeg fjerne før jeg kan påføre ny primer.

På bildene nedenfor har vi først skrapt bort, så pusset med 80 papir (ikke over alt enda), vil etter å ha tettet sår i gelcoat mot glassfiber pusse med 160 - 180 papir. holder det, eller må absolutt alt bort (noe som vil resultere i at en god del av gelcoat også vil bli slipt bort...)?

Jeg vil tro at det som ikke har løsnet etter å ha blitt skrapt med malingskrape, så slipt med 80m papir og så 160-180 papir med slipemaskin ikke slipper?

Elsi_133.jpg

Elsi_134.jpg

Elsi_137.jpg

Elsi_138.jpg

Elsi_139.jpg

Elsi_140.jpg

Elsi_141.jpg

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

Jeg fikk beskjed om at alt av gammelt bunnstoff måtte bort, for å få heft til primeren. Jeg tror ikke du har fått bort nok, men hvis du går inn på f.eks. Nordsjø sine sider, vil jeg tro at det ligger en beskrivelse på hvor mye som må bort. Hvis det er enkomp. primer på båten fra før, mener jeg at de sa at dette også måtte bort.

Jeg fjernet alt inn til gelcoaten på båten for to år siden, og det skjer ikke en gang til. Vil da heller koste på meg kalkblåsing.

Redigert av Tom Rør (see edit history)

Få bort så mye som mulig. Må ha god heft til primer..

Malingskrape gjør første del greit, deretter er det bare å begynne å pusse..

Pussa ned min i fjor.. Fikk den kalkblåst, deretter skrapte og pusset jeg bort alt.. Eg sku ha den glatt så la ekstra innsats i arbeidet... Det viktige er å få bort så mye som mulig, helst alt

Redigert av SuperGnisten (see edit history)

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

-Kanskje en kombinasjon av kjemis bunnstoff-fjerner og høytrykkspyler ville være en god strategi når du har kommet så langt? En fargehandel tilbø meg et stoff til slik bruk. Men først må jeg ta det grøvste mekanisk. Så jeg er nysgjerrig om noen har erfaringer med "kjemisk bunnstoff-fjerner"?

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Har hatt plastguru Peter Gustafsson fra Bærum Plast på befaring av skrog etter å ha skrapt bort bunnstoff.

Har da fått konstantert at det ikke er plastpest men bare noe luft fra den gang båten ble støpt (fant noen "prikker" når jeg skrapte bort bunnstoff og ble litt usikker), han målte bl. a. fuktighet i skroget og gitt meg gode råd for hva som er best for den gamle damen. I korte trekk; slipe bort resten av bunnstoff og primer, så to lag med 1-komp primer, 1. lag med hardt bunnstoff og 2 lag med selvpolerende. Anbefalte ikke å ligge i vannet om vinteren, men opplag på land er gull.

xLandkrabbe... nå på 8. sommer på sjøen  

• 2 år senere...

så to lag med 1-komp primer, 1. lag med hardt bunnstoff og 2 lag med selvpolerende.

Er 1komp primer vanntett da? Synes det høres ut som alt for mye bunnstoff, ikke rart folk må skrape etterhvert.

Selv ble jeg anbefalt 3lag 2.komp epoxy primer etterfulgt av 1.lag selvpolerende bunnstoff.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Ved å legge på et lag hadrt bunnstoff før et/to (må da holde med ett?) lag selvpolerende bunnstoff  av annen farge (!) så vil man senere kunne se hvor det vil være nødvendig med litt flekking av selvpolerende bunnstoff heller enn å pøse på med hele lag/strøk hvert år. Sparer jobb og noen kroner.

Som jeg skjønner produktet primer så er en-komp ment for å gi god heft for bunnstoffet mens to-komp er ment for å danne et vanntett skikt. Med andre ord to helt forskjellige produkter. En-komp brukes vel også for å dekke over bunnstoff av ukjent fabrikat slik at nytt bunnstoff skal gi god vedheft og/eller hindre kjemiske reaksjoner mellom gammlet (ukjent) bunnstoff og nytt bunnstoff.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...