Jump to content

Møvik 18 prosjekt


Runabout

Recommended Posts

har lenge tenkt på å kjøpe trebåt, så en dag i for 3 uker siden fant jeg denne på nettet å da ble det impulskjøp av en 18 fots mahogany båt med 30hk Johnson

trodde det bare skulle bli å finne frem sandpapir og malekost. men det ble lit mere en det skjønte jeg da jeg hadde skjørt 4 timer med båthenger for å plukke den opp.

her er bilde av båten da den lå i vannet forige sommer (bildet er tatt av forige eier)

 

579082_10152707397450271_1831189003_n.jp

Redigert av Møvik18 (see edit history)

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

tok av vindskjærmen for å bytte nater, prøvde først å skarape de ut, men det tok lang tid å ble ikke opptimalt så endte opp med å skafe en overfres med skinne, da gikk det lett som en lek

 

221744_10152707403405271_1967078283_n.jp

Redigert av Møvik18 (see edit history)

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

wrangler :thumbsup:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Fin båt,gratulerer :thumbsup:

takker! har kjøpt den med en kompis. ingen av oss har noe som helst erfaring med verken å eie eller pusse opp trebåt, så dette kan bli spennende.

er håndverker så har jo noe erfaring med verktøy å sånn da.

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

Ser ut som dere har et godt utgangspunkt ihvertfall.Gikk du rett på natene med fres uten å dra opp noe først?

er veldig fornøyd med utgansgpunktet! jeg prøvde meg litt først med stemjern å en skrutrekker men det var håpløst.

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

ferdig med å frese ut natene. innkjøp av natetape, hvit natemasse, primer og Owatrol D1 (dyre greier),

så da er det bare jobben igjen før helgen.

er det noen som hvet hvor man kan fåtaki Owatrol D1 billig?

grøftekanten.no der man kunne få kjøpt det fra fat ser ut til å vere lagt ned.

Redigert av Møvik18 (see edit history)

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

gikk over nate sprekkene med 80 sandpapir rundt en rørepinne på 3mm så det passet perfekt nede i sprekkene, gikk over med primer å puttet nate tape nedi, så i morgen er det klart for nate masse.

 

tok også en liten skrapetest, prøvde med en kraftig skrape førs, men det ble mye styr, så gikk løs med Biltema varmluftpistol til 299,- å da var det bare å gå lett over med en liten skrape etter det, fikk til en bra teknikk så mye av skroget på begge sider ble tatt mens vi var igang

 

600407_10152712230205271_1543429014_n.jp

Redigert av Møvik18 (see edit history)

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

gikk for lyse nater siden jeg syns det får båten til å virke "lettere".

så nå skal de bare få stå over helgen å herde så jeg kan pusse ned, olje å lakke senere.

varmepistolen gikk i stykker, kan vel ikke forvente annet for 299,- heller :lol:

553164_10152715803900271_1766676426_n.jp

 

 

 

siden vindskjermen ble demontert å tilstanden ikke var så bra så ble det bestemt at vi skal lage ny, samme front men sidene skal bil uten ruter for å få en lit mere runabout look.

dette proskektet har mer å mer utviklet seg til å bli en ombygging enn en oppussing. :crazy:

 

 

 

inspirasjons bilde

tmp645E.JPG

Redigert av Møvik18 (see edit history)

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

Jaggu effektiv du :thumbsup: Men ser ikke ut som mahogney du har i skroget,er vel furu der?

 

trodde hele båten var mahognaey da jeg kjøpte den, men man lærer for hver dag som går :lol:

tror skroget er furu ja. bare vindskjerm (som ikke er der lenger), dollbord å midtfisk som er mahogney. resten av dekket er jeg lit usikker på.

Redigert av Møvik18 (see edit history)

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter en uke på vanlig jobb er det ok å starete opp på båten igjen, pussing av dekk ble gjort først med 80 og så med 120, skal vel gå over med noe finere i morgen.

nå ser man endelig hvor fint det kommer til å bli.

 

58858_10152740197790271_1803253519_n.jpg

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

søndag skulle jeg begyne på lakking av bunn men det kunne jeg bare glemme :headbang:

blåst no helt vilt her i oslo. teltet ble som et seil å blåste av gårde å landa på en campingvign. så mandagen gikk til å få tak i nytt telt å flytte båten til et lit mere vindstille sted.

Redigert av Møvik18 (see edit history)

       _____/| _________////

       \_______________|

 ~^~^~^~^~^~^~^~^~^~

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...