Jump to content

VP 2003T - hvordan montere måler for motortemperatur?

Atrox

Recommended Posts

Hei

Har en 1987 modell VP 2003T - på denne er det kun akustisk&varsellampe for motortemp - jeg innbiller meg at det er smart å ha en måler som gir meg litt mer nøyaktig info. Både for å se om motor har akutte problemer samt for å se trend (om temp øker utover i sesong).

Hvor er det fornuftig å plassere en sensor for temperatur? (Tenker da på giver - selve klokka skal jeg alltids finne en plass til).

Har dere noen anbefaling for instrument? Er Biltema sine kurrante?

Er det andre parametere jeg burde måle når jeg først er i gang? Har pr. idag kun kontroll på turtall og dieselnivå..... hvor viktig er det eks. å måle oljetrykk?

På forhånd takk for hjelpen!

Jeg kjøpte meg et vanlig termometer til husbruk ala dette:

http://www.biltema.no/no/Kontor---Teknikk/Klokker-og-Termometre/Termometer/Digitalt-maksmin-termometer-84098/

og monterte utesensoren i motorrommet. Satte den bare fast med en krampe i isolasjonen. Dermed har jeg full kontroll på motorromstemperaturen til enhver tid :thumbsup:

Det går helt greit med både instrumenter og givere fra biltema. Det kan være det står blindplugger i motoren din som kan byttes ut med givere, det kan du jo sjekke med VP. Hvis ikke har biltema adapter til givere. For tempgiver settes adapteren på en kjølevannslange. For oljetrykkgiver skrues adapter på festet for oljefilter og filter skues på adapter igjen. I denne adapteren er det også plass til oljetempmåler om du ønsker det i tillegg til oljetrykk.

Hvis du søker på oljetrykkmåler finner du instrumenter. Søker du adapter finner du også de, og da tror jeg du finner ut av alt dette. Jeg prøvde å legge inn en link, men fikk det ikke til i dag.

Redigert av hegra (see edit history)

Tok en titt på VP hjemmesider og finner at denne motoren leveres med to ulike instrumentpanel. Det største er utstyrt med både tempmåler og oljetrykkmåler i tillegg til alarmen og varsellysene du har, som har egne givere.

Da er jeg nesten sikker på at det er bare skru ut blindplugger , og erstatte pluggene med givere til instrumenter, enten orginale fra VP eller biltemas. Bedre løsning det enn disse adapterene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...