Jump to content

Montering av flyndrejern - lim eller ikke ?

Roksnes

Recommended Posts

Flyndrejernet i min Sollux 24ac har løsnet og ene bolten er borte.

Er bare å håpe at jeg klarer å demontere det og finne ny bolt for montering. Ser ut som det er støpt inn hylse i kjølen. Noen som har erfaring på dette fra Sollux.

Spørsmålet er om det skal brukes lim (tec7) når jeg monter igjen. Det er smurt guffe på siden av jernet nå. Tipper det er siika som er brukt.

Genial dag, sola og varmen kom til Østfold i dag :) kribler i båtfoten....

Det er lagt en remse med sika rundt mellom jern og kjøl nå som er stoffa på. Det er nok for å forhindre groing.

Ser det med liming. Er tec7 greit nok. Er litt redd for å bygge på og dermed få slarke hvis limer bli for tykt.

Skal jekke opp balja senere i dag og prøve å demontere jernet ;) veldig spent på om dette blir et stort prosjekt !

Demonter jernet og fjern mekanisk limet(skrap/slip). Vask med aceton og monter jernet på nytt. Du kan godt benytte Tec7. Overskytende forsvinner når du drar til boltene.

Limet fyller ujevnhetene og det er en fordel. Monter inne 10-15 minutter etter du har klina på lim ellers danner limet skinn og får dårlig vedheft.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...