Sunmar Startet 26.Mars.2013 Del på Facebook Startet 26.Mars.2013 Hei Har et Furuno FCV 620 ekkolodd med Airmar giver (usikker på typebetegnelse). Plutselig får jeg opp veldig høye sjøtemperaturverdier¨på ekkoloddet. Var en tur ute i helga og da viste det mellom 29 og 33 grader så det virker som om temperaturen multipliseres med 10. Er det noen her inne som har vært borti tilsvarende problemer+ Er det noen som har tips til hvordan dette kan fikses? Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 26.Mars.2013 Del på Facebook Svart 26.Mars.2013 (redigert) Det ser ut som om det er en Airmar B60 svinger du har i båten din. Er dette noe som har kommet plutselig eller har du hatt problemet siden du monterte loddet? Hvis svingeren din ikke har 10k ohm termistor så får du feil lesing av temperatur. Lowrance har for eksempel 5k ohm termistor. Redigert 26.Mars.2013 av sluggern (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Loddet har stått i båten siden 2009 og har vist korrekt temperatur fram til en av de siste turene i fjor høst da avlesingene begynte å bli høye. Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Har du prøvd å re sette ekkoloddet ?(Factory reset) Har ikke så mye mere forslag å komme med. Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Takk for tips. Prøver en reset neste gang jeg er i båten :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Bytt svinger. Mange som har opplevd samme feil Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Trur jeg nok. Jeg har hatt noen Airmar "Triducere". Felles for dem var at thermistoren kuttet etter kort tid. Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 27.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 (redigert) Hmm, prøveren reset først, går ikke det får jeg vurdere om jeg skal skifte svingeren. Sjøtemperatur på ekkoloddet er vel strengt tatt noe man ikke behøver så kanskje det blir et enkelt badetermometer i stedet :-) Edit: ser at en ny giver av samme type koster 3390 hos Seatronic så da er det badetermometer neste; hvis reset ikke funker. Redigert 27.Mars.2013 av Sunmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Så mye tall på skjermen. Hva betyr de? Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Dette er nok et kjent problem, hadde samme problemet med min Raymarine, kjøpte en thermistor fra Elfa , loddet den inn og limte den til dørken med epoxy. Fungere greit. Er det garanti så be om en ny, er garantien gått ut og du vil prøve med litt "juks" så kan jeg finne delenummer. Så vidt jeg husker kostet dette ca 20 kr + litt epoxy lim. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Her er delenummer, 60-260-41, NTC motstand 10k. Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart 27.Mars.2013 Del på Facebook Svart 27.Mars.2013 Hmm, prøveren reset først, går ikke det får jeg vurdere om jeg skal skifte svingeren. Sjøtemperatur på ekkoloddet er vel strengt tatt noe man ikke behøver så kanskje det blir et enkelt badetermometer i stedet :-) Edit: ser at en ny giver av samme type koster 3390 hos Seatronic så da er det badetermometer neste; hvis reset ikke funker. Den blir billigere hvis du kjøper den i fra statene, ca 250 USD ink frakt ,omregnet Kr 2000 ,- inkludert moms og tollklareringsgebyr. http://www.boemarine.com/furuno-b60-20-20-degree-tilted-element-transducer/ Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 28.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 Reset hjalp ikke så da er det nok thermistoren som har gått dukken. Kjøpte båten med det meste av elektronikk brukt, men skal se om det finnes en kvittering et sted. Det bør vel være 5 års garanti på giveren? Sluggern: Takk for link til nettsiden i USA. Kommer nok ikke til å investere i en ny giver så lenge den kan brukes til det den egentlig er tenkt til, men det var mange andre aktuelle produketer der. Snorken: Tallene på skjermen er estimert lengde på fiskene som sees på loddet. Målene synes å stemme rimelig godt med det som kommer opp - i den grad man får opp noe... Adriana. Takk for tips til "jukseløsning". Loddet du deg inn lederne i originalkabelen, eller i pluggen som går inn på loddet? Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 28.Mars.2013 Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 Hei ! Loddet meg inn på kablen nede ved giveren. Dette var en Raymarine giver med støpt kabel. Skal se om jeg finner et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 28.Mars.2013 Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 Finn ut hvem som har levert giver og meld fra. Få tak i kvittering. Dette går under forbrukerkjøosloven. Da sparer du pæng. Har forøvrig samme problem med en av mine to Airmargivere. Den viste 66 c vanntemp i sommer! Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 28.Mars.2013 Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 Finn ut hvem som har levert giver og meld fra. Få tak i kvittering. Dette går under forbrukerkjøosloven. Da sparer du pæng. Har forøvrig samme problem med en av mine to Airmargivere. Den viste 66 c vanntemp i sommer! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 29.Mars.2013 Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 (redigert) Hvis en har litt erfaring med loddebolten er det mulig å spleise inn ledningene fra en T80 sensor inn på ledningen til svingeren. http://www.boemarine.com/airmar-analog-temp-only-sensor-w-no-conn-t80-a/ http://www.airmartechnology.com/uploads/brochures/T80.pdf Redigert 29.Mars.2013 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.