Per Startet 27.Mars.2003 Del på Facebook Startet 27.Mars.2003 Hvis jeg kjøpte en båt til over 50' i romjulen og ikke forsikret denne før etter nyttår, hvordan oppføres dette? Skal tidligere eiers forsikringssum legges til grunn (75%)? Da jeg kun har eid båten en uke i 02, skal grunnlaget beregnes etter antall dager i mitt eie, eller må det oppgis full sum? Hmm... Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 27.Mars.2003 Del på Facebook Svart 27.Mars.2003 Skattevesenet er smartere enn deg.Det der har jeg prøvd med bil og det gikk rett i porselens telefon Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 27.Mars.2003 Del på Facebook Svart 27.Mars.2003 Hvem er det som oppgir verdien av båten i selvangivelsen? Ingen jeg kjenner ihvertfall. Har selv en båt med en verdi rundt 300.000,- (håper jeg selv da). Det er jo nå frivillig registrering av fritidsbåter. Hvordan skal myndighetene da følge opp dette skattemessig? Båten er finansiert av gevinst ved salg av egen bolig som jo ikke er skattepliktig. Hvorvidt jeg har brukt gevinsten til jordomseiling, ferie/reiser, oppussing eller ny båt vet jo ikke skattemyndighetene. Båten og bruken av den er noe av det siste vi har igjen som ikke er gjennomregulert, selv om myndighetene også på dette feltet har begynt å fatte interesse. Båt er derfor ennå en bra måte å få plassert penger slik at myndighetene ikke får kloa i de. I tillegg er det trivelig med båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Mars.2003 Del på Facebook Svart 27.Mars.2003 Hvem er det som oppgir verdien av båten i selvangivelsen?Jeg, men kunne godt tenkt meg å la være. Jeg er ærlig, men ikke 100%. I forbindelse med innføringen av båtregisteret ble vel forsikringsselskapene pålagt å innrapportere båter med forsikring? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
KOB Svart 27.Mars.2003 Del på Facebook Svart 27.Mars.2003 Selvsagt oppgir du båten i selvangivelsen. Regelen er slik: Fritidsbåter med antatt salgsverdi over 50 000 kr regnes som lystfartøy. Oppgi merke, type og antatt salgsverdi. Verdien settes til 75 prosent av forsikringsverdien. Om du hadde rukket å forsikre pr. 31.12 spiller altså ingen rolle, du bruker forsikringsverdien som du la til grunn da du forsikret. Husk at du kun betaler formuesskatt av den oppgitt verdien. For de fleste av oss betyr det 0, siden vi har negativ formue, de fleste som ha formue har ikke all verden og da blir formuesskatten heller ikke så mye å bråke for (selv om også jeg gjerne hadde sett at den ikke eksiserte). Det er vel lett å være ærlig da? Hvor stor del av året du har eiet båten har ingen betydning. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Slagskibet Svart 27.Mars.2003 Del på Facebook Svart 27.Mars.2003 Skatteuvæsnet er smarte.Jeg preøvde det der med bil.Kjøpte før nyttår og betalte kontant.I februar så registrerte jeg.Og da smalt det da.På salgsmelding stod jo den egentlige salgs datoen og biltilsynet tror jeg rapporterer til skattekontoret. Muligens du kan klare deg en stund mht båtkjøp,men jeg tviler om det er noe vits i.Blir du tatt så mistenker de deg for mere og da skal de fattige ha wienerbrød.De kan virkelig spørre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.