oivindg Startet 27.Mars.2013 Del på Facebook Startet 27.Mars.2013 (redigert) Jeg har akkurat fått koblet opp to nye Haze Marine Gel batterier. Laderen er stilt inn til 14.4V/13.8V på absorpsjon/float, men det er ved 20 grader. Ved 10 grader justerer den spenningene opp til 14.7V/14.1V. Temperaturen blir målt av en sensor på minuspolen på batteriet, så den er ganske riktig. Jeg finner ikke data på om disse Haze-batteriene skal ha temperaturkompensert lading eller ikke. Det eneste jeg finner er at de skal lades med 14.4V ved 20 grader. Er det noen som vet om jeg bør bruke temperaturkompensert lading for disse Hazebatteriene, eller om det er bedre å slå det av? Redigert 27.Mars.2013 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Seilars Svart 28.Mars.2013 Del på Facebook Svart 28.Mars.2013 Hvis Haze skriver at batteriene skal lades med 14.4V ved 20 grader, så betyr vel det at batteriene skal ha annen spenning ved høyere/ lavere temperatur. Ellers ville det nok stått max 14.4V. Det vanlige er at batterier skal ha høyere spenning nå når det er vinter, min lader fra mastervolt leverer til mine haze gel batterier en spenning på over 14.4 volt nå på vinteren. Uten å være helt sikker tror jeg 14.7 har vært notert når det er minusgrader ombord, og laderen kobles til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.