Jump to content

Noen som kan forklare bytting av klink step by step?

Banarne

Recommended Posts

Som overskriften sier : Jeg er usikker på fremgangsmåte ved bytte av klink,har søkt meg gul og blå på fingrene men kommer liksom ikke frem til noe fasit på dette. Skal det byttes en og en klink? kan jeg ta ut flere samtidig? og hva gjør jeg der jeg ikke kommer til? Legger ved et bilde av et par nåværende klinker,det som er snodig er at det høres ganske friskt ut,og ser ut som problemområdene er der ballasten har lagt,ballasten består av stål innpakket i plast (kanner) og blyplater.

20130326_135058.jpg

20130326_135052.jpg

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Se der ja, Takk for svar :thumbsup: Men lurer litt på denne røde fargen,at det er avsinket kobber regner jeg med,men det er fortsatt en "metallisk" lyd i de,og ikke et dødt "dump" når jeg banker på de med hammer. En kar mente det ikke var nødvendig å bytte men jeg er litt skeptisk til alt og setter pris på innspill rundt dette.

Henrik Ibsen

Skift en og en klink om gangen.

Bruk ny klink ett eller to nummer større enn den gamle som ble byttet ut - ett nummer større er vanligst å bruke.

Du burde komme til overalt - klinkene er jo klinket der en gang tidligere.

Bruk av syrefaste skruer anbefaler jeg ikke - kombinert med galvaniserte klinker eller kobberklinker under vannlinjen - de tæres raskere - galvaniserte klinker altså.

Men er de som bruker vognbolt med låsmutter på innsiden.

I følge ditt siste innlegg ser det ut som det er kobberklinker som er brukt tidlighere.

De er mere holdbare enn galvaniserte jernklinker - mykere å klinke og klippe - men siden de er mykere har de en tedens til å strekke seg over tid.

Særlig på trebåter som står på land vinterstid - grunnet bevegelse i bordgangene ved tørking/trutning.

I følge ditt siste innlegg ser det ut som det er kobberklinker som er brukt tidlighere.

De er mere holdbare enn galvaniserte jernklinker - mykere å klinke og klippe - men siden de er mykere har de en tedens til å strekke seg over tid.

Særlig på trebåter som står på land vinterstid - grunnet bevegelse i bordgangene ved tørking/trutning.

Det er ikke antydning til at de slipper noe sted,eller at bordingene spriker noe sted.Det er kobberklink ja,men har du noen formening om hvorfor lyden fortsatt er frisk i disse som tydelig har tæret? Kan det være sånn at det bare har tæret det øverste laget der det har vært kontakt mellom bly og kobber? Ellers takk for svar :smiley:

Henrik Ibsen

De kobbernaglene jeg har skiftet har aldri vært tæret inne i treværket eller røket. Derimot kan de ha vært strukket så de ikke greier å trekke sammen bordene lenger. Eller klinken på innersiden hadde tæret bort så det ikke var hold igjen. Enkleste sjekken er å tråkke hardt på 'ytterste' bordet når båten ligger på vannet, det skal ikke komme inn vann da! Stramming av nagler ved å klinke mer på de som sitter har aldri fungert for meg. Skifte nagler er det eneste som har fungert. Skift en som en sjekk av tilstand. Løsne en, max tre av gangen. Ellers kan det bli plass til at møkk legger seg mellom bordene og du aldri får dratt de sammen igjen. Problemet jeg opplevde var at treverket rundt naglene var blitt mykt, trolig lut-råte. Og da hjalp det ikke uansett hvor mye jeg byttet nagler eller strammet etter.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Takk for utfyllende svar :thumbsup: Når det kommer til "stress test" av naglene så ble det gjort ifjor sommer,ikke noe vann som kom inn da,Jeg ser ikke noe antydning til lut råte eller vanlig råte i bordinger,men det er klart at noe vil alltids komme frem når jeg begynner å plukke i det. Skroget er jevnlig behandlet med linolje og terpentin siden den ble bygd i -81.Det vil vel kanskje forebygge endel av slike svakheter som råte/lutråte? Enkleste måten å få ut de gamle vil være å slipe ned roe og slå ut naglen med en dor eller lignende?

Henrik Ibsen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...