Mariell Startet 29.Mars.2013 Del på Facebook Startet 29.Mars.2013 (redigert) Webast'n har begynt å få noen uforklarlige uregelmessige hick ups. Uten noe varsel, slutter den å varme og det kommer mye røyk ut av eksosen. Det lyser som om normalt i panelet. Alså ingen lysindikasjon på hva som er galt. Slår den av og den kjørrer avsluttningsprosedyre som normalt. Etter den har stoppet, er det å starte den opp igjen og alt virker normalt. Neste "Hick up" kan komme etter 1 - 2 -6 timer eller ikke i det hele tatt. Hva som er sjekket. Eksosslangen er åpen. Tar frisk luft til varmluft utenifra. Motor luft fra motorrom. Ikke bøy på varmluftslangene. Eneste feil jeg finner. Regulering av varme fungerer dårlig, virker som den går på full guffe hele tiden. Tenkte først at det var koksing i brennkammeret, men da ville jeg vel fått blinkvarsel på det? Kan det være noe elktronikk greier som er ustabilt, men hvorfor starter den da idet hele tatt? Redigert 29.Mars.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Tjorven III Svart 29.Mars.2013 Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 Sjekk min forrige post om bytte av veke på min varmer før påsken. Hadde akkurat samme feil som deg. Ved kokset brennkammer vi varmeren funker på full guffe, men slukke når den girer ned på termostaten. Prøv om du får den til å gå ved å sette termostaten på fullt en hel dag. Dersom det funker kan du gjøre som meg i min post. Kostnad 256 kr. Du ryker på 3-5 båtpenger på et verksted for å fisken dette. Tjorven3 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mariell Svart 29.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mars.2013 (redigert) Plukket den fra hverandre, var en del koks i brennkammeret. Skrapte ut og gjorde rent så godt jeg kunne Har nå gått i7 timer nå uten problemer og det beste, når jeg reduserer effekt funker det også.. Takk for tipset Tjorven. 256,- i stedet for 5000,- for ett par timers arbeid er god timebetaling. Redigert 29.Mars.2013 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Webast'n har begynt å få noen uforklarlige uregelmessige hick ups. Uten noe varsel, slutter den å varme og det kommer mye røyk ut av eksosen. Ja, ja... Så var jeg også her. Tre (alle) gangene jeg har prøvd varmeren etter vinteren så stoppet den etter ca 1/2 time, med mye røyk og normal nedkjøring. Med et enkelt søk så fant jeg denne tråden. Sjekk min forrige post om bytte av veke på min varmer før påsken. Det er vel denne tråden. (Jeg er glad i linker) Jeg har demontert varmeren og da oppdager jeg at den henger fast. Det er ikke koblinger så jeg får løsnet den fra ledningene. Idiotisk! Jeg må tydligis demontere alle ledningene fra båten eller gjøre jobben i båten. Jeg begynner å demontere. Da blir det faktisk mulig å koble ledningene fra innenfor dekselet. Dekselet må bli i båten. Resten kan bli med hjem for reparasjon. Hvordan kommer jeg videre nå? Jeg skal antagelig splitte den på langs, der vi ser 3 skruer på det midste bilde. Men jeg kommer foreløpig ikke til resten av skruene. Det siste dekselet må vel av. Jeg prøvde å løsne de 4 skruene på braketten (2 synlige på siste bilde) med den løsnet ikke der. Finnes det tegninger på nett? Når jeg kommer inn i den, hva skal jeg bytte? Kanskje jeg skal bestille deler før jeg rekker å åpne den. Jeg får skru videre en annen dag. Fint hvis noen har tips til meg før neste forsøk! Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Nå har jeg kommet litt lenger. Jeg løsnet de 4 skruene på braketten og brukte litt makt for å den av. Da løsnet det siste dekselet. Da var det lett å splitte den: Koble fra to kontakter, skru ut 8 umbrakoskruer, litt makt, og så hadde jeg to deler: - Finnes det tegninger på nett?- Når jeg kommer inn i den, hva skal jeg bytte? Kanskje jeg skal bestille deler før jeg rekker å åpne den. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 2.Juli.2014 Del på Facebook Svart 2.Juli.2014 Jeg har kommet litt videre: Jeg har vært i kontakt med Hellanor og fikk verkstedhåndbok av dem. Jeg tenkte det kunne være noe for dokumentarkivet, men der lå de allerede. Det burde jeg ha sjekket først. Da ble det lettere å demontere. Her er brennkammeret løsnet, men det sitter fortsatt fast i dieselrøret. Dieselrøret kunne presses ut og da kunne jeg se ned i den. Del lå en askeklump eller noe sånt: Så var det bare å rense den. Før: Etter: Før: Halvveis: Jeg sjekket også priser. Litt over 4000.- for brenner og pakninger hos Hellanor. Jeg sjekket også prisen som Tjorven III viste til. Prisen der var nå NOK 1600.-. Det hadde gått opp mye siden han kjøpte i fjor, men fortsatt billigere enn i Norge. (men altså, det er mindre med i kittet. Tjorven og jeg måtte vaske brennkammeret selv) Han antydet 2 ukers leveringstid. Det tok 1 uke: Jeg håper jeg får tid til å montere i morgen. Jeg har noen spørsmål: - Hvor nøye må jeg være med rengjøringen? Jeg tenker spesiellt på der papirpakningen ligger. Jeg har skrapt bort mesteparten av den gamle, men flaten er ikke blank hele veien. - Hvorfor to veker? Skal begge inn? Er det forskjell på dem? - Må den luftes etterpå? Manualen sier: "After heater installation the fuel supply system must becarefully bled." Men den sier ikke noe om hvordan det gjøres. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 2 veker, begge inn - se post1 i tråden du linker til i post4 over :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 3.Juli.2014 Del på Facebook Svart 3.Juli.2014 Var "metallveka" sveiset? Hvordan festet dere denne? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 (redigert) Fortsettelsen av prosjektet mitt: Her er brenneren ferdig renset: Så legges begge vekene i. Her er bilde av en montert: Er ikke den litt liten? Jeg trodde den skulle passe akkurat? Så monteres gitteret eller "metalveka": Var "metallveka" sveiset? Hvordan festet dere denne? Nei, jeg tviler på det. Den satt veldig fint i et spor. Så monteres tenneren: Dieselrøret tres inn først: Så presses pakningen rundt dieselrøret på plass. Brenneren settes på plass og fjera over settes på Ledningen til tenneren monteres Så monteres hele sammen igjen: Så er det å reise ned til båten for montering og prøvekjøring. Det gikk ikke så bra. Mer om det i neste innlegg. Gerhard Redigert 6.Juli.2014 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 6.Juli.2014 Del på Facebook Svart 6.Juli.2014 Som nevnt, prøvekjøringen gikk ikke bra. Vifta går, men etter en stund så stopper den. Feilkode: 4 blink; "for tidlig flammedeteksjon" / "premature flame detection". Ja vel??? Den tente for tidlig?? Hva er feil da? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 7.Juli.2014 Del på Facebook Svart 7.Juli.2014 Noen som vet, eller kan spekulere på hva "for tidlig flammedeteksjon" / "premature flame detection" betyr. Jeg skjønner jo ordene, men kan ikke forstå at det er et problem at den tenner for tidlig? Jeg prøvde å sjekke eksosen. Det lukter lite. Burde jeg lukte diesel der? Jeg er ganske sikker på at jeg hørte dieselpumpa etter at jag hadde overhalt varmeren. Men ikke nå lenger. Jeg planlegger å koble fra dieselrøret for å se om det kommer noe. Hvor mye kan man forvente? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cato Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Fant du feilen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 28.Juli.2014 Del på Facebook Svart 28.Juli.2014 Nei. Ferien begynne og den er varm.... Jeg er fortsatt interessert i tips. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
znick Svart 29.Juli.2014 Del på Facebook Svart 29.Juli.2014 (redigert) I følge side 503 i manualen http://www.suremarine.com/manuals/webasto-repair-manuals/at3500st-at5000st-repair.pdf skyldes feilmeldingen "Premature flame recognition" at flammesensoren har registrert en flamme før forbrenningen har startet, og det er selvfølgelig feil. Så da må glødepluggen som også fungerer som flammesensor skiftes. Men den er jo ny, så spørsmålet er om den er montert korrekt... Redigert 29.Juli.2014 av znick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 30.August.2014 Del på Facebook Svart 30.August.2014 Hei, Nå er jeg i gang med dette igjen. Takk til znick for link til manual og tips. Jeg hadde nok sett meg litt blind på feilkode: 09 glow plug/flame sensor open circuit or glow plug/flame sensor short circuit ...som ikke ble gitt, og jeg antok derfor at glødeplugg / flammesensor var OK. Jeg bytter tilbake til den gamle, og når jeg har begge ute ser jeg noe interesant: Rød og grønn prikk på toppen. Det må vel bety noe? Jeg monterer med den gamle pruggen og den starter så fint! Jeg har ikke kjørt den så lenge, men den varmer i hvert fall. Jeg synes den bråker mer en før. Det høres ut som om vifta skraper borti noe. Det kan være at det bare er fordi jeg ikke har satt på alle plater, deksler og puter ennå. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 På tide å vekke denne tråden igjen. Jeg har fortsatt et problem med varmeren. Den starter fint, varmer bra, men etter 15 - 20 minutter kommer det et røyksky.... Så går den ned i turtall noen minutter og så starter den opp igjen, og varmer fint igjen. Jeg har byttet dieselfilter også, uten at det hjalp. Nå ser jeg at det kommer små luftbobler fra dieselpumpa: Se der dieselslangen går over den sorte ledningen. De kommer etter dieselpumpa og det kommer en liten boble nesten hver gang pumpa "tikker". Er den så følsom for luft ? Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 10.September.2015 Del på Facebook Svart 10.September.2015 (redigert) Har alltid hatt samme boblene men har ikke falskluft lekkasje og varmeren virker. Mulig det kan være noe kavitasjon etc. Når pumpen slår? Skifta du gitteret sist eller bare rensa det? Redigert 10.September.2015 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 11.September.2015 Del på Facebook Svart 11.September.2015 "Luft"bobler i brennstoffslangen etter doseringspumper er gass innblandet i brennstoffet som blir frigjort av det vakuumet som skapes av den hurtige bevegelsen som stempelet i pumpen gjør hver gang den "tikker". "Vekebrennere" som Wallas, Webasto og Eberspächer reagerer som regel ikke på dette, men "dysebrennere", som f. eks. Ardic, Eberspächer L-serie og Danfoss kan ha problemer med dette. Ardic går som regel greit på diesel og parafin grunnet glødende sprederkopp, (men er mere følsom i bensin utgaven) og de andre har løst det ved å bruke tannhjulspumper som ikke skaper så stort vakuum. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Skifta du gitteret sist eller bare rensa det? Ja, jeg gjorde det. Se bildeserie ovenfor. Hvis det ikke er dieselpumpa står jeg uten noen teori igjen. Noen som har forslag? Det virker som forbrenningen stopper brått, derretter kjører den ned (lufter ut) og starter igjen. Alternativt, så får den en eller annen varsel og gjør en "nød nedkjøring" før den starter igjen. Gerhard Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Vi har diskutert sånt for en del år siden.Hos oss var det litt merkelig siden vi så akkurat det samme bildet,men at all røyking og absolutt alle symptomene stoppet bratt opp når vi fylte ny diesel i Tyskland.Kanskje bare noe tilfeldighet, men kanskje likevel verdt en forsøk med en liter diesel på flaske?Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
volfro Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Vanskelig å si. Hadde lignende problem med nesten ny varmer. Hadde lite tro på kabling men det var faktisk en av kontaktene på selve betjeningspanelet som ikke var trykket helt inn. Måtte rengjøre varmeren (evo 5.5kw) etter 3 år, skifta ikke deler. Nå er den 6 år og har noen få sporadiske ganger hatt dobbelstarter i høst så må vel til å bestille deler snart og ta en titt. Hvor kjøper man deler nå? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Wallas Service Svart 15.September.2015 Del på Facebook Svart 15.September.2015 Det er Hellanor som er importør av Webasto nå. Hva som finnes av forhandlere rundt Herøy vet jeg ikke, men Hellanor har avdeling i Ålesund. Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.