Jump to content

Modifisering av ankerløsning, Viksund 925, grunnet Snapdaviter

Viksund Bravo

Recommended Posts

Hei

Har kjøpt ny jolle (RIB), og ønsker snapdaviter til denne. Hovedgrunnen er å kunne sette motoren på brakett på akterspeilet. Jeg har daviter av "rørtypen" idag som er avtagbare, men stoler ikke på innfestingen av disse til tyngre rib, dessuten er de litt korte slik at de står midt over plattformen.

Hvordan kan jeg modifisere løsningen på ankervinsjen, slik at ankeret ikke stikker så langt ut og så høyt opp??

Kan jeg bruke rulle for skålanker og forsterke kanten under plattformen slik at ankeret kjøres opp mot denne?

Jeg ønsker å beholde Bruce-kopien, da jeg stoler på at den fester godt.

Plattformen er ganske lav. Kanskje 5 cm fra underkant til vannflaten. Finnes det smarte løsninger for å heve snap-festene opp og ut, som ikke koster en halv rib?

Dagens løsning (Og et fint bilde fra Jomfruland :-))

img_4831.jpg

Detaljfoto

plattform_1.jpg

Detaljfoto 2

plattform_2.jpg

Detaljfoto 3

davit_2.jpg

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Hadde akkurat samme problem med min forrige båt. Jeg nektet å bytte ut Bruce med skålanker eller Engbo. Den løsningen jeg var nær ved å bestille var å feste den ene daviden på anker rulla/bøylen. Ulempen ville bare være at den ble noe høyere på din BB side, men det bør vurderes.

Den kompromissløsningen jeg valgte var å bruke bare en av davidene samt å legge en stor fender mellom dreggen og gummibåten. ved å bruke faste stålstag i overkant ble det stivt nok.

Dersom jeg ikke hadde skiftet båt hadde jeg demontert rulla og fått påsveiset en brakett til en david der.

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Hei på deg Viksund Bravo!

Jeg ser at badeplattformen på båten din er ganske lik den originale badeplattformen på vår båt. På den satt det en ankrerrulle som var lavere slik at ankeret hang helt i vannlinja. Når jeg lagde ny badeplattform for et par år siden laget jeg også ny ankerrulle. Den gamle ble skrudd av og havnet i garasjen. Det skulle forundre meg om den ikke ligger der ennå.

Du kan se bilde av rulla her: https://baatplassen.no/i/topic/65071-hjemmelaget-badeplattform-til-viksund-futura/

Gi et pip hvis du vil ha den, så skal jeg se om den ligger der ennå :smiley:

• 2 uker senere...

Hei igjen

Da har jeg kommet litt videre i mini-prosjektet :-)

Komodo hadde dessverre ikke rulla lengre, men fikk tak i en grei på Maritim til ca 1 båtpenge. Den er med vugge. Skal korte den inn noe på lengden så blir det bra tror jeg. Jeg må også forsterke kanten av plattformen der ankeret treffer. Hva kan brukes her tro? Kanskje en strimmel med syrefast plate på inn- og utside?

Nå er iallefall ankeret lavt nede, og noe nærmere plattformen. Så er det å montere snapdaviter når den en gang kommer på sjøen.

Har noen erfaring med Maritim sine Snapdaviter? Er de ok?

Legger ved et bilde så slipper jeg å skrive 1000 ord:ny_rulle.jpg

• 3 år senere...

Nå er jeg (ryggen)lei av å ha den tunge motoren i lasterommet, så jeg må prøve å finne optimal løsning for Snap daviter. Da kan jeg henge motoren bak.

Har noen forlenget feste til daviter ca 10 cm opp og bak på tilsvarende plattform? Tror jeg vil prøve å sveise noe selv, og trenger litt gode ideer :-)

Hei

Legger ved noen biler av hvordan det er løst på min 925.

Nå har min båt hekkaggregat og alt for stor motor, så den ligger veldig lavt med hekken. Ca 5 - 10cm lavere enn en 925 med aksling. Brakett for davit er mye bygd opp, både for å få festet høyt nok for båten sin del, og delvis for å få anker under jolla. Jolla ligger nøytralt og fint i vannet når dener koblet mot badeplattformen og ligger på vannet. Motor på brakett ser du også, løsningen funker helt greit.

bilde

bilde

bilde

Ja, de ser bra ut. Men 10 lapper for å feste jolla synes jeg er mye. Selv om det er til båten ;-)

Har liggende et sett fra før, så prøver å modifisere de. Så er det jo litt artig å gjøre det selv også da. Begynner å få en plan på det nå. Har sveiset på et flattjern så jeg kan trekke de ut noen cm. I tillegg blir festet nærmest baugen på jolla 4 cm høyere enn det andre. Da bør jeg gå klar av ankeret og jolla vil henge litt rettere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...