Jump to content

Formel for valg av anker vekt?

Vedvards

Recommended Posts

Hei. Nå er det endelig blitt ny båt og vi endte opp med en Sunseeker Martinique 38.(8 tonn) JIPPII!! :) Til og med kona er på G!!!!!

Båten er utstyrt med et 10kg ploganker foran, men ikke noe anker bak. Jeg har fartet en del rundt på forumet vedr. nytt anker og så et sted en tommel regel for valg av anker vekt. Jeg har ikke sett kommentarer for at denne var riktig eller feil, så jeg velger å spørre åpent: Har noen en formel for hva vekten på ankeret skal være i forhold til vekt og lengde på båten?

Jeg har 36 fot båt. 20 kg original Bruce foran som jeg har vurdert å øke litt. Bak sto det 15 kg Bruce, men det ble byttet til 20 kg. Bedre med for stort enn for lite. 15 kg Bruce brukte jeg på forrige båten på 27 fot.

Jeg ville fulgt tabellen for det konkrete ankeret du er ute etter, men gått opp dn størrelse på ankeret. Godt med kjetting når du ankrer. Helst 8 mm på din båt ville jeg ha hatt. Har selv 6,5 mm akter, og det gir ikke ønsket tyngde. Dessuten er bruddstykken ganske lav

Du sa ikke noe om du hadde tau eller kjetting forut.

15kg Bruce og kjetting forut 3 til 7 ganger dybden kommer an på vindstyrken.

Bruk plogankret akter med blytau og en 10kg "Dømann".

Har stolt på Bruce ankret i 25 år.

Har Engbo anker og blytau akter og "Dømann", men har måttet dregge om noen gange.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Og designeren av Rocna-ankeret har mange tanker om ankring på hjemmesiden sin: http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/

Kort oppsummering: I de båtstørrelsene vi opererer med er det best å putte vekten i ankeret, ikke i linen. Hvis det blåser kraftig får du ikke noen bue på linen uansett hvor tung den er. I moderat vind kan vekt i linen gi det god støtdemping, så det kan være OK. Kjetting er fint, men det er undøvendig å bruke kjetting hele veien og unødvendig å bruke grovere kjetting enn ren strekkbelastning skulle tilsi.

Det er enorm forskjell på ankere. Noen av Bruce og CQR-kopiene er mye dårligere enn originalene, men selv originalene ligger milevis bak Rocna, Spade og Fortress. Bruce har en tendens til å slippe brått, mens CQR har en tendens til å ploge. Rocna og Spade graver seg ned og sitter godt, selv om vinden snur.

Det er også kommet en del lettvektsalternativer. Det gir deg mulighet til å kjøpe et mye større anker uten at vekten går opp.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...