Vedvards Startet 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2013 Hei. Nå er det endelig blitt ny båt og vi endte opp med en Sunseeker Martinique 38.(8 tonn) JIPPII!! :) Til og med kona er på G!!!!! Båten er utstyrt med et 10kg ploganker foran, men ikke noe anker bak. Jeg har fartet en del rundt på forumet vedr. nytt anker og så et sted en tommel regel for valg av anker vekt. Jeg har ikke sett kommentarer for at denne var riktig eller feil, så jeg velger å spørre åpent: Har noen en formel for hva vekten på ankeret skal være i forhold til vekt og lengde på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Tobby Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Kjenner ikke til noen formel, men du kan jo søke på forumet eller google etter tips på samme størrelse båt.Et lite praktisk tips er å se på nabo båtene i havnen hvor stort deres er.Jeg har 25KG på 39ft fra forrige eier, men dobbelt så tung båt. Sitér dette innlegget Link to post
Lars E. Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Jeg har 15 kg på 8 tonn. Sent from my iPhone using Tapatalk Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Gyda Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Mitt råd er, velg så tungt anker som båt, ankerrulle, vinsj eller ryggen din kan klare. Se ellers her Sitér dette innlegget S/Y Gyda Link to post
nordan family 27 Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Jeg har 36 fot båt. 20 kg original Bruce foran som jeg har vurdert å øke litt. Bak sto det 15 kg Bruce, men det ble byttet til 20 kg. Bedre med for stort enn for lite. 15 kg Bruce brukte jeg på forrige båten på 27 fot. Jeg ville fulgt tabellen for det konkrete ankeret du er ute etter, men gått opp dn størrelse på ankeret. Godt med kjetting når du ankrer. Helst 8 mm på din båt ville jeg ha hatt. Har selv 6,5 mm akter, og det gir ikke ønsket tyngde. Dessuten er bruddstykken ganske lav Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 (redigert) Du sa ikke noe om du hadde tau eller kjetting forut. 15kg Bruce og kjetting forut 3 til 7 ganger dybden kommer an på vindstyrken. Bruk plogankret akter med blytau og en 10kg "Dømann". Har stolt på Bruce ankret i 25 år. Har Engbo anker og blytau akter og "Dømann", men har måttet dregge om noen gange. Redigert 30.Mars.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ove Gram Nipen Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Det store spørsmålet er om du har tenkt å montere vinsj akter eller ikke :) Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Jeg har et Engbo 25 kg anker til salgs på markedsplassen her på forumet... Ta kontakt Sitér dette innlegget Link to post
oivindg Svart 30.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2013 Min båt veier litt over ti tonn. Jeg har 20 kilo Bruce på badeplattformen og 30 kilo i baugen. 8mm kjetting på begge. Sitér dette innlegget Øivind Link to post
bjorngb Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Jeg sier bare Fortress, litt kjetting og tau. http://www.fortressanchors.com/ Spar ryggen og gjør livet lett Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Et fortress på 7 kilo eller et moderne anker (Rocna,spade,Manson) på rundt 10-15kilo burde rekke i massevis. Evnt Bruce på 25 eller deromkring. Skal du dra for hånd ? Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Hei. Takk for mange svar. Det er vinsj foran på båten og vinsj bak står ikke på årets budsjett....... Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Nordisk båtstandard for yrkesbåter angir i kap, y-16, data for ankervekt, tau, kjetting osv. se link http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Sjofart/Nordisk_batstandard_yrkesbatar_und_15m.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 31.Mars.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2013 Rocna har en tabell med anbefalt ankerstørrelse: http://www.rocna.com/product-range/sizing-guides/ Sitér dette innlegget Link to post
Ove Gram Nipen Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Og designeren av Rocna-ankeret har mange tanker om ankring på hjemmesiden sin: http://www.petersmith.net.nz/boat-anchors/ Kort oppsummering: I de båtstørrelsene vi opererer med er det best å putte vekten i ankeret, ikke i linen. Hvis det blåser kraftig får du ikke noen bue på linen uansett hvor tung den er. I moderat vind kan vekt i linen gi det god støtdemping, så det kan være OK. Kjetting er fint, men det er undøvendig å bruke kjetting hele veien og unødvendig å bruke grovere kjetting enn ren strekkbelastning skulle tilsi. Det er enorm forskjell på ankere. Noen av Bruce og CQR-kopiene er mye dårligere enn originalene, men selv originalene ligger milevis bak Rocna, Spade og Fortress. Bruce har en tendens til å slippe brått, mens CQR har en tendens til å ploge. Rocna og Spade graver seg ned og sitter godt, selv om vinden snur. Det er også kommet en del lettvektsalternativer. Det gir deg mulighet til å kjøpe et mye større anker uten at vekten går opp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.