Nidelv-28 Startet 30.Mars.2013 Del på Facebook Startet 30.Mars.2013 I fjor høst fant vi ut at vi begge har fått den smittsome 3-fots syken. Vi begynte så smått å kikke litt rundt etter en flybrige båt på rundt 35 for og et budsjett på max 750" tusen. Båten vi begge falt for var en Princess 35 med 2 lugarer, men etter flere visninger og et par budrunder så er vi fortsatt uten en ny båt.... Når man først begynner å kikke rundt så er det lett for å falle for noe "nyere" og større. Båten som vi begge synes er flott er en Fairline 40 1991 mod- Denne båten ligger til salgs på finn.no til den nette sum av 1 mill. Se: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39758183 Er i grunn over budsjett, men håper evnt å få prutet ned noe.. (+ at vi får håpe på skattet i år!! Hehe) Blir dog gal når vi begynner å lete rundt, neste steg er evnt en princess 380 96-mod til 1,3 mill. Mitt spørsmål til dere er om noen av dere kjenner til disse båtene?? Har denne noen spes feil/mangler?? Er det verdt å betale ca 250" tusen mer for denne vs en princess 35?? Får man "value for money" der?? Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 Vi var også der. Har Nidelv 28, og ville opp i str. Kikket på p35 og p360. Flotte båter. Men endte opp med en båt som er mer lik den i bakgrunnen der...Trawleren Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 (redigert) Båten i annonsen er en Fairline 36 Sedan. Dvs 36 fot skroglengde. I dag hadde den antagelig blitt omtalt som 38-39 fot. Lengden er en fot eller 2 mer enn P35. Den er derimot vesntlig bredere med sine 405 cm kontra P35 sine 368. Et annet pluss er 61 motorer (5.5 liter, 2.800 o/min) som er av et helt annet kaliber enn 41 serien (3.6 liter 3.900 o/min) man fikk i P35. Med 61 motorer bør den dog gjøre mer enn de 22 knopene som står oppgitt om de leverer sine 306 hk fremdeles... Båten ble også laget i en akterkabinversjon, Fairline 36 Turbo som er mer kjent. Denne kom i ca 1986 og begynner og bli et gammelt design nå. P35 fra samme tidsepoke ser hakket mer moderne ut etter min mening. Jeg hadde kikket litt oppover mot P360 eller 380 som er en nesten 10 år nyere design. Redigert 30.Mars.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chiefengineer Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 Utvilsomt en godt holdt båt etter bildene å dømme. Løp og kjøp. Gjør meg imidlertid en par tanker om motorisering, effektuttak og fart på eldre generasjon kontra nyere generasjons fartøyer. Jeg marsjer med 25 knop på min PH40-2009 med et effektuttak på ca. 70% last på maskinene 2xD6/435. Maxer på 32 knop med nysmurt båt om våren. Vekt ca. 14-15 tonn med nødvendig tilbehør/fuel/vann ombord. Ser at denne maxer på 22 knop med 612 hk, 10 tonn båt. Stemmer dette eller er det marsjfarten? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 Når de var nye, gjorde de 28-29 knop med 61 motorer. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
All In Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 Jeg ville nok 10 av 10 gått etter P360/P380, 1996-1998 mod. Fulgte med på disse over tid, og de har kommet ned på 1 til 1,1 mill. Mye mer moderne båt å se på. Men har jeg rett når jeg tror 380 er gammelt overbygg nytt understell? Og at 360 er den nye? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 360 og 380 er stort sett samme båten og kom i 93/94, men 380 har en fot i ekstra badeplattform og en i skroget. Samme tidsepoke. De erstattet vel P35 og tildels 388/ 368 som ble laget i meget få eksemplarer. De ble igjen erstattet av P40 og P38 som har lik bredde, men forskjellig lengde og overbygg. P40 kom først (97?) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
All In Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 Er det ikke litt forskjellig stuk på 360 og 380 også? Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 (redigert) Nei synes ikke det, bortsett fra at 380 kanskje er penere da har litt ekstra lengde og lengre badeplattform og etter min mening en penere avslutting på hekken. 360 kom i '93 og 380 året etterpå. De ble produsert parallelt. Se selv P360: http://www.princess.co.uk/heritage-docs/Princess-360.pdf P380: http://www.princess.co.uk/heritage-docs/Princess-380.pdf Redigert 30.Mars.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
All In Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 Fantastisk flotte båter. Og så god plass;-) Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 30.Mars.2013 Del på Facebook Svart 30.Mars.2013 (redigert) I fjor høst fant vi ut at vi begge har fått den smittsome 3-fots syken. Mitt spørsmål til dere er om noen av dere kjenner til disse båtene?? Har denne noen spes feil/mangler?? Er det verdt å betale ca 250" tusen mer for denne vs en princess 35?? Får man "value for money" der?? Fairline 36 Sedan har skroglengde på 38 fot og er bygget på skroget fra Turbo 36. I Sedan-versjonen er maskinene plassert lengre bak i skroget, noe som reduserer litt på de angivelig eventyrlige sjøegenskaper Turboen har. Skroget trekker "skuldrene" ganske langt frem og har derfor god bæring forut men det er først og fremst, som Sap sier ovenfor, bredden som gjør disse båtene. Det er ingen spesielle modell-spesifikke mangler ved disse båtene, snarere tvertimot -- de er mer solid bygget enn noe du får kjøpt nytt nå for tiden. Originale installasjoner er det neppe mye grunn til å bekymre seg for annet enn slit og elde, derimot vil alle senere "add-ons" kunne være av mindre god kvalitet. Helt klart at den skal gjøre mer enn 22 knop med 61-motorer. Den skal gjøre 23 knop på maks allerede med 60C. Om en F36S er mer verd enn en P35 kommer an på øynene som ser og lommeboken som betaler. Ut fra det jeg ha sett vil jeg være villig til å si "ja"; Fairline (den gang i alle fall) hadde nok kanskje et litt bedre blikk på kvalitet og soliditet enn Princess. Men vi snakker om marginer her, ikke store forskjeller. Derimot synes jeg kanskje at prisen er vel høy. Jeg var borti en lik en i fjor høst som gikk for rundt 500-550 og det er nok mye mer "riktig" enn millionen. Dessverre, fordi min egen Turbo havner i et liknende prisleie når jeg selger den nå til våren. Redigert 30.Mars.2013 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Tom Rør Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/result?sort=0&keyword=princess+415 Hva med denne da? Noe eldre, men ser fin ut. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Takk for mange flotte tilbakemeldinger.. Jeg har også kikket på p415 som "Tom rør" nevner.. (Dog bare på nettet enn så lenge) Synes den absolutt virker som et godt alternativ til Fairline`n, men er vell også litt stivt priset?? Synes det er synd at selger til Fairline går ut med at dette er en "REN" 40 foter, og skal i følge han være en 40 fot..?? Sitér dette innlegget Link to post
Sveinoh Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Hei Har sendt en IM Sitér dette innlegget Fairline Sedan 36 Fairline Phantom 42 Link to post
Nidelv-28 Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Selger forlanger 1 mill og får ikke solgt. Mye mulig pga at denne båten IKKE er skipsregistrert..?? Hva synes dere er en fornuftig pris på denne?? Savner jo ankervinsj bak = 40 tusen.. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Selger forlanger 1 mill og får ikke solgt. Mye mulig pga at denne båten IKKE er skipsregistrert..?? Hva synes dere er en fornuftig pris på denne?? Vet ikke hvor mye skipsregisteret ville hjulpet, da det kan bli vanskelig og få noen til og ta pant i en over 20 år gammel båt. Fornuftig pris? Vet ikke, men jeg tenker noe rundt 700' Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Nidelv-28 Svart 31.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Håper på noe rundt den summen, selv om jeg tror det er for lite... Jeg må selvsagt ta høyde for frakt( evnt kjøre den fra Bergen til Fredrikstad), samt vinsj akter... Noen som veit hvor lang tid/ diesel man trenger for en slik etappe?? Kanskje best med båtfrakt??? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Den turen går fint på 2-3 dager i ok vær. Gode sjøbåter dette her med dyp baug som kløyver godt. Regn med 4-5 L/nm som et realistisk forbruk i ikke-ideelle forhold. Nå litt utpå våren kan det bli en riktig fin tur :) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
nordan family 27 Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Synes Skipper Worse var veldig pessimistisk mhp pris her. Sedanen pleier vel å ligge litt over Turboen, men en mill er vel litt (mye) drøyt, ja. Min erfaring skroget er at det er veldig dristofføkonmisk sammenlignet med det meste annet. Mulig det kommer av den voldsomme bredden? Min F36Turbo gjør drøye 23 knop med 2x255, så det bør nok være mer å hente enn oppgitt hastighet. Min gjorde 19 når jeg kjøpte den. I brosjyren fra åttitallet står det 24 på min. Utrolig hva oppretting av motorer og drivlinjer, rensing av cooler og kjølere gjør. Samt riktige propeller. Bergen-Fredrikstad er ikke mange gangtimer på motorene. Det gjør du meget enkelt på egen kjøl. Snakker vi kanskje 25 motortimer?? Ad lengde er min egen båt oppgitt i manualen til 36.6 fot skroglengde og 39.1 fot med plattform og ankerrulle om jeg husker rett. Hadde dette fremme i fjor i forbindelse med størrelsesbegrensingene i båthavna. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 (redigert) Til info ang 40 fots lengde så er Turbo og Sedan ca. 12,20 meter med ankerbøyle forut og badeplattform akterut. Så det kan greit sies at den er førti fot hvis man først hengir seg til absolutte bruttomål. Men det blir feil fordi modellen ikke heter det, og fordi det er en annen legendarisk Fairline som bare heter "40". Redigert 31.Mars.2013 av Skipper Worse (see edit history) Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Nidelv-28 Svart 2.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2013 Er det store forskjeller på 36 sedan og fairline 40?? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 2.April.2013 Del på Facebook Svart 2.April.2013 Forty er en helt annen båt, forrige generasjon, designet av John Bennett. Den er ca halvmeteren lengre enn 36 Sedan, har betydelig større "gjestelugar" og er ofte levert med crew cabin akterut. Se også denne omtalen i erfaringsdatabasen Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
nordan family 27 Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 Var et par Forty på www.finn.no i fjor. Så fine ut. Mener begge lå annonsert på +\- 900'. Skal se om jeg lagret på annonsene. En kamerat var å så på den ene. Sitér dette innlegget Link to post
Vinke Lanke Svart 3.April.2013 Del på Facebook Svart 3.April.2013 Jeg er innehaver av en Princess 380 med 612 hk og denne har en maks fart på 27 knop og den er IKKE for salg! Dette er en romslig og god turbåt som er god i sjøen. Det er påfallende hvor mye mer plass det er i denne båten en det er i mange nye/nyere båter med benevnelse på 35 - 40 fot. Jeg antar du har siklet på den Princess 380 som liger hos Thor Nielsen og den ser helt grei ut og jeg vil tro den kan prutes ned en del til. Dersom du kunne tenke deg å kikke på en som ikke er for salg for å få et inntrykk av hvordan båten er så ta kontakt, min ligger sentralt i indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv-28 Svart 3.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2013 Hei, sikler på den ja... Er det noen store minustrekk med den(...synes du)?? Prisen på 1,3 er dog for stivt, i følge selger må komplett putesett ol byttes... Ellers så skal båten være bra! Ikke noe minus at den er skipsregistrert heller :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.