Jump to content

Kopiere ruter fra Navplanner til Raymarine C80

Stjerneglimt

Recommended Posts

Det er noen eldre tråder rundt dette temaet, men jeg finner ikke svar på mitt problem...

Jeg har lagd mange ruter i Navplanner (nyeste versjon) og lagret de på et 32 Gb CF minnekort. Rutene er lagret i *.rte format. Forsøkte i dag å laste inn rutene i kartplotteren men fikk feilmelding uten noen forklaring på hvorfor. Spørsmålet er om de skal lagres i noe annet format, eller om filnavnene har begrensninger på lengde. En av filene heter f.eks. Sandnes_Skudeneshavn.rte. Videre: Må jeg lage kataloger på minnebrikken slik at ruter ligger i en mappe som heter "Routes"?. Bruker forøvrig en kortleser fra Navionics.

Kartplotteren er en Raymarine C80 fra 2008.

Takknemlig for hjelp!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Ingen som lager ruter hjemme for å laste de opp i plotteren via minnebrikke? (Er det lettere å gjøre dette med en PC?)

La inn en rute i dag, men tror at det må være en enklere måte å gjøre det på. Filen som lastes inn hete "archive.rte" og kan innholde flere ruter. Legger jeg 2-3 ruter i samme fil får jeg beskjed om at det er for mange waypoints (hadde totalt 149) tross at C serien skal kunne lagre 1000 waypoints og 100 ruter.

Problemet er at neste gang jeg laster inn en ny rute forsvinner den første... Her er det helt sikkert jeg som ikke skjønner hvordan dette skal gjøres, men finner ingen svar via min venn google. Noen som kan bidra?

Brikken er formatert og av typen Sandisk som Raymarine skriver at de anbefaler. Problemet nå er at jeg sikkert gjør noe feil når jeg skal kopiere rutene til kartplotteren. Jeg har lagd 37 ruter som alle har navn som f.eks "Sandnes_Skudeneshavn.rte". Når jeg skal kopiere filen til kartplotteren så godtar plotteren bare filnavnet "archive.rte". Jeg sletter med andre ord filen jeg akkurat har lagt inn hver gang jeg døper om en ny fil...

• 4 uker senere...

Greit å runde av denne tråden med riktig informasjon: Filene kan ikke ha egne navn, men må hete "Archive.fsh" for at kartplotteren skal kunne lese innholdet.

Fremgangsmåten blir som dette:

1. Lag rutene i Navplanner

2. Sett i en minnebrikke (Raymarine anbefaler Sandisk), du må bruke en kortleser fra Navionics for at Navplanner skal finne den igjen (kommærsj!!!)

3. Lagre ruten som "Archive.fsh"

4. "Archive.fsh" filen kan innholde mange ruter, så når du har lagret filen får du spørsmål i Navplanner om du ønsker å legge flere ruter inn i arkiv-filen. Legg inn 2-3 ruter av gangen og kopier til kartplotteren. Det virker som om kartplotteren går i "ball" hvis du forsøker å kopiere for mange ruter av gangen.

PS: Et godt tips er å oppgradere plotterens software i samme slengen, det var endel forskjell fra siste gang min plotter var oppgradert (2009).

Redigert av Dahling (see edit history)

Filene kan ikke ha egne navn,

Vi har nok snakket forbi hverandre her.

Rutene kopierte jeg for seg. Aldri hele arkivet med alle ruter i en smell.

Vil ikke dette skape problemer uansett slik du gjør det, at du risikerer å overskrive ruter på denne måten ?

Jeg visste ikke dette var mulig engang.

Kanskje du bør slette alle ruter på plotteren først, så operere med flere arkiv filer som du renamer til Archive.fsh før du kopierer over til plotteren ? Bare en tanke...

Redigert av Mix (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...