Four Startet 31.Mars.2013 Del på Facebook Startet 31.Mars.2013 Hei. Jeg kunne tenkt å ha en liten VHF radio i _tilfelle_ det skulle bli nød og det må mayday til kanal 16. Lurer da på om det er en enkel/billig VHF radio som kan anbefales/vises til?Helst under 1000kr!Takker for svar Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Anbefaler stasjonær , for de har best rekkevidde. Det er ingen ting i veien for å kjøpe brukt Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
bjornas Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 Biltema hadde da en som burde være midt i fletta for ditt behov. Sitér dette innlegget SRC 2010 - LE 8550 D5L 2012 D5LA 2013 LRC 2014 Link to post
mah Svart 31.Mars.2013 Del på Facebook Svart 31.Mars.2013 her var en billig http://www.hocom.no/no/maritim-elektronikk/vhf-og-ais/vhf-baerbar/hoecom-radio-ocean-pocket-2400-baerbar-vhf.aspx tror biltema sin vhv er på 3w ? Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 (redigert) Mine tanker rundt VHF. Håndholdt VHF rekker til båtene i nær område rundt din egen båt, og det jo disse en eventuelt skulle måtte trenge hjelp fra. Radio stasjonene kan en ringe fra mobil å få den hjelp man trenger. Så om man ønsker å øke sikkerheten uten store investeringer så er håndholdt et godt alternativ, men når dette er sagt så er jeg ikke i tvil om at en fastmontert har bedre rekkevidde. Så kan jo hver enkelt vurdere om denne rekkevidden er viktig for det gegrafiske område båten brukes i. Har selv brukt håndholdt og kalt opp kystradiostasjonene uten noen form for utfordringer. Når det gjelder merke o.l så,finnes det en mengde å velge i til 1500 pluss minus Og alt er bedre enn ingenting :) Redigert 1.April.2013 av HAIK (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
bliss X Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 Har ikke noe spesilet å anbefale, men stusser illt over at at den skal være så billig som mulig. Dette er sikkerhetsutstyr som kan bidra til å redde liv, og da bør man heller tenke "Best/sikrest mulig" framfor å tenke "billigst mulig" Sitér dette innlegget Link to post
Somme Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 http://www.norworld.no/b%C3%A5tradio-c-350.html Vet at en av de hånholdte gir ut mayday på kanal 16 automatisk om den treffer vannet, men husker ikke hvilken av modellene dette var. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 No er det vel slik att det stiles strengere krav til maritimt radio utstyr enn ellers. Prisen burde således ikkje ha den avgjørande betydning, du kan få mykje bra utstyr til ein billig penge. Det er vel effekten som er den vikigaste. Det er klart att man når lenger med ein stasjoner stasjon enn eit håndapperet på 5 watt, sjølv om man også kan nå langt med disse også dersom forholda er gode. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 Jeg er i utgangspunktet enig med bliss X. Selv har jeg en rimelig fastmontert, og en del dyrere håndholdt. Erfaringen er: Den fastmonterte har kommunikasjon i hele Skagerrak. Den håndholdte ikke lenger enn hva man kan se. Når vi seiler fra Sverige til Danmark i daffefart, 5 knop, så er mobiltelefonen uten dekning i flere timer. Mobiltelefonen er ikke med i sikkerhetsfilosofien ombord hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
KARILLA Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 Jeg er i utgangspunktet enig med bliss X. Selv har jeg en rimelig fastmontert, og en del dyrere håndholdt. Erfaringen er: Den fastmonterte har kommunikasjon i hele Skagerrak. Den håndholdte ikke lenger enn hva man kan se. Når vi seiler fra Sverige til Danmark i daffefart, 5 knop, så er mobiltelefonen uten dekning i flere timer. Mobiltelefonen er ikke med i sikkerhetsfilosofien ombord hos oss. Og behovet må vurderes utfra det geografiske området båten brukes i, ikke alle som krysser Skagerak. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Hulda Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 Det er helt sant HAIK. Men trådstarter forteller ingenting om båttype eller fartsområde. Derfor kan heller ikke svaret komme ned på 'mikrometernivå'. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 Radio stasjonene kan en ringe fra mobil å få den hjelp man trenger. Tjah ... anyways, sørg gjerne for å ha en vanntett mobil, Sony har flere slike, kan umulig skade at de tåler juling og en dukkert. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.