Jump to content

Billig VHF radio for sikkerhetsskyld

Four

Recommended Posts

Mine tanker rundt VHF.

Håndholdt VHF rekker til båtene i nær område rundt din egen båt, og det jo disse en eventuelt skulle måtte trenge hjelp fra.

Radio stasjonene kan en ringe fra mobil å få den hjelp man trenger.

Så om man ønsker å øke sikkerheten uten store investeringer så er håndholdt et godt alternativ, men når dette er sagt så er jeg ikke i tvil om at en fastmontert har bedre rekkevidde. Så kan jo hver enkelt vurdere om denne rekkevidden er viktig for det gegrafiske område båten brukes i.

Har selv brukt håndholdt og kalt opp kystradiostasjonene uten noen form for utfordringer.

Når det gjelder merke o.l så,finnes det en mengde å velge i til 1500 pluss minus

Og alt er bedre enn ingenting :)

Redigert av HAIK (see edit history)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

No er det vel slik att det stiles strengere krav til maritimt radio utstyr enn ellers.

Prisen burde således ikkje ha den avgjørande betydning, du kan få mykje bra utstyr til ein billig penge.

Det er vel effekten som er den vikigaste. Det er klart att man når lenger med ein stasjoner stasjon enn eit håndapperet på 5 watt, sjølv om man også kan nå langt med disse også dersom forholda er gode.

Jeg er i utgangspunktet enig med bliss X. Selv har jeg en rimelig fastmontert, og en del dyrere håndholdt. Erfaringen er: Den fastmonterte har kommunikasjon i hele Skagerrak. Den håndholdte ikke lenger enn hva man kan se. Når vi seiler fra Sverige til Danmark i daffefart, 5 knop, så er mobiltelefonen uten dekning i flere timer. Mobiltelefonen er ikke med i sikkerhetsfilosofien ombord hos oss.

Jeg er i utgangspunktet enig med bliss X. Selv har jeg en rimelig fastmontert, og en del dyrere håndholdt. Erfaringen er: Den fastmonterte har kommunikasjon i hele Skagerrak. Den håndholdte ikke lenger enn hva man kan se. Når vi seiler fra Sverige til Danmark i daffefart, 5 knop, så er mobiltelefonen uten dekning i flere timer. Mobiltelefonen er ikke med i sikkerhetsfilosofien ombord hos oss.

Og behovet må vurderes utfra det geografiske området båten brukes i, ikke alle som krysser Skagerak.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...