Komodo Svart 7.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Kan du ha ubalanse mellom cellene? Jeg tror ditt lille eksperiment med 24V laderne ga deg litt "equalising" lading Noe, men påfallende lite synes jeg. Se tabell i innlegg 24, der er målt syrevekt før utladingstesten startet. Dette er jo årsaken til at jeg ønsket å gjøre en utjevningslading som jeg har nevnt tidligere, men dessverre hadde jeg ikke en lader som egnet seg til å gjøre det på en god måte. Er en redd for å kjøre med full dynamospenning over lange strekk/lang tid, vil jeg anbefale en PDAR regulator. Har absolutt vurdert det, men kommet fram til at jeg har så god ladestrøm at jeg ikke regner med å oppnå noe særlig med det. På den neste båten derimot skal en ekstern regulator på plass Mht 24v ledeeksperimentet. Denne laderen har nok gått i "overload" og strømbegrensning for å ikke ødelegge seg selv. I denne prosessen har den med stor sannsynlighet gått over i "grov" PWM pulsing for å strømbegrense. Om noen husker "Batteridoktoren" Per Smith (RIP) designet han både regulatorer for dynamoer og stasjonære ladere som leverte firkantpulser ved lading (Foruten full 14.4/13.6) ladespenning uansett turtall på motor). Han jobbet med problematikken desulfatering på bly-syre batterier helt tilbake fra 60 tallet og etter åresvis med evaluering og testing kom han frem til at firkantpulslading desulfaterte batterier og om sulfateringen ikke var gått over en viss grense ble batteriene som nye og holdt seg i perfekt stand i 20 år.Var sulfateringen gått for langt kunne store flak løsne, falle ned i bunnen av cellen og kortslutte den. Det virker overveiende sannsynlig at 24v eksperimentet "kopierte" denne prosessen og at batteriene med det ble noe deulfatert. Godt mulig du er inne på noe her, men 24V laderne gikk nok i noe pulsmodus, de leverte 5A med jevn strøm og spenning. Overvåket det ganske lenge. Det har for øvrig vært tilkoblet en puls-enhet til forbruksbanken siden den var ny. Europulse eller hva den heter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Jeg brukte tidligere en 30A Ladac landstrømslader som gikk over i pulslading ett r bulkladingen. Det er en utrolig god lader, men den håndterer ikke parallellforbruk i gjestehavner slik jeg ønsker. Jeg har derfor byttet den ut med en Victron 25A lader som fungerer utmerket for mitt bruksmønster. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
BjornLie Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Har samme 30 A Ladac lader selv. Hva mener du med at den har dårlige egenskaper når man ligger til landstrøm og trenger tilførsel til forbruk samtidig som man vil lade batteriene? Sitér dette innlegget SeaKing 38: Fire-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. Link to post
Lars H. Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Dren laderen jeg snakker om er en diger svart klump uten vifte og med innebygget skilletrafo. Etter et døgn er det så lang tid mellom pulsene at den ikke holder tritt med forbruket. og dersom landstrømmen faller ut et øyeblikk, starter den med "full peising" igjen før den etter ca. 16 timer reduserer spenningen. men for å lade nedtappede batterier i hjemmehavnen uten forbruk, er den helt utmerket. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Har samme laderen Lars og I vår havn kommer å går strømmen, så jeg tør ikke la denne stå på mellom hver tur. Men fin til å toppe batterier en og annen gang I gjestehavn. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Jeg brukte tidligere en 30A Ladac landstrømslader som gikk over i pulslading ett r bulkladingen. Det er en utrolig god lader, men den håndterer ikke parallellforbruk i gjestehavner slik jeg ønsker. Jeg har derfor byttet den ut med en Victron 25A lader som fungerer utmerket for mitt bruksmønster. Litt usikker på hvor du vil nå Lars. Tenker du at det er en analogi mellom den gamle Ladac laderen din og laderen jeg bruker på forbruksbanken? Laderen min er for øvrig en Mascot 2245 og er på 40A. Startbatteriet lader jeg med en Mascot 2044 på 20A. Sistnevnte er en eldre og litt mindre avansert sak, men jeg har lagt merke til at den kjører spenningen en del høyere før den går over i vedlikehold. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 10.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2014 Her er en link til databladet på laderen http://altitec.no/media/pdf/2245DS.pdf En tenkbar årsak kan kanskje være at den ikke er helt riktig justert. I følge databladet skal den kjøre spenningen opp i 14,7V før den begynner å kjøre strømmen ned til 5A, det tror jeg ikke den gjør. Jeg får dobbeltsjekke målenøyaktigheten på BT-fluken min og sjekke om den følger den kurven i databladet. Hvis ikke får jeg ta en tur bort på Mascot Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 18.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2014 For de som måtte ha interesse av det legger jeg ut litt oppfølgende informasjon om batterienes status etter en sommer til i bruk. Har også montert batterimonitor, så det er jo litt enklere å følge med. Jeg stoler imidlertid ikke helt på dette instrumentet. Jeg har en mistanke om at det viser noe høyere spenning en virkelig (kanskje 0,1V), og status i % virker veldig feil. Fremdeles viser den imidlertid belastning i A, spenningen sånn nogenlunde, samt forbrukte amperetimer (så sant den visningen er til å stole på). For at det ikke bare skal bli oppramsing av tall har jeg lagt ved bilder av monitoren i ulike stadier. Etter 24Ah brukt er hvilespenningen 12,7V ved en belastning på 3,7A Hvis mine antagelser stemmer om at instrumentet viser 0,1V for mye er allikevel hvilespenningen oppe på et normalt nivå og vel så det Etter halvannet døgn i uthavn i helgen var forbrukte amperetimer ca 35. Spenningen var fremdeles ikke under 12,7 på panelet. Ved oppstart la jeg turtallet på motoren opp i 1500-2000 rpm for å sjekke hvor mye lading jeg fikk. Amperemeteret skvatt da i bunn på 80A. Dette instrumentet går rett på ledningen fra dynamoen. Av disse gikk 69 inn på forbruksbanken, resten til startbatteriet og div forbruk (plottere kjøleskap etc). Når jeg senket turtallet til tomgang falt ladestrømmen til 31A, noe jeg synes er akseptabelt på tomgang. Etter å ha ligget på landstrøm og fulladet batteriene går ladespenningen opp i 15,1V og strømmen til forbruksbanken 13A. Etter en halv times kjøring er strømmen nede i 6,3A, og spenningen har falt en tienedel til 15V. Etter ytterlig noe kjøring ramlet strømmen ned til ca 4,5A. Så vidt jeg klarer å ressonere meg frem til i farta er dette netto ladestrøm inn på batteriene, i tillegg til evt. forbrukere som går samtidig (kjøleskap etc). Alt i alt virker det som om batteriene kanskje ikke var så skadet som jeg trodde allikevel. Jeg skal gjøre en test på instrumentet og sjekke om amperetellerfunksjonen er til å stole på. I tilfelle tror jeg at jeg tar sjansen på å gjøre en ny utladingstest for å se hvor mye kapasitet batteriene virkelig har nå. Testen jeg beskrev innledningsvis viste at banken var nede på 75% kapasitet, noe som imidlertid harmonerer med hvilespenningen som da var vesentlig lavere. Det jeg i tilfelle ikke forstår er at jeg også da målte normal syrevekt på alle celler. Syrevekta har jeg ikke målt etter hestekuren tidligere i sommer. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 Obs, glemte jeg å fortelle at battmeteret viser 0,1volt for mye? Det trodde jeg at jeg hade nevnt. Sorry, men amperemeterdelen tror jeg skal vise temmelig korrekt etter sammenligning med tangamperemeter. Ellers synes jeg du nå har god kontroll på systemene og kan være rimelig fornøyd med batterier og lading. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 19.August.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 He he, ja da fikk vi oppklart det Regner med at du har sjekket med et presist voltmeter. Du sier du har sjekket amperemeteret også, men har du sjekket tellefunksjonen (Ah)? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 19.August.2014 Link til dette innlegget Svart 19.August.2014 (redigert) Nei, men den virket svært så tilforlatelig (så lenge jeg nullet/resatte) funksjonen når jeg var helt sikker på at batteriene var fulle. Det siste gjør Victron monitoren selv automatisk. Redigert 19.August.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.