Jump to content

Utladingstest av batterier


Komodo

Recommended Posts

Jeg er ikke noe batteriekspert, men så vidt jeg har forstått det, er det vanlig at batteriene begynner å synge på siste verset etter fem år. Mange som bruker de lengre uten problemer, men jeg vil tro at det etter den tid er normalt at de ikke yter 100 % lenger. Så jeg vil tro det er naturlig at du merker at de ikke er slik de pleide å være.

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Det er helt korrekt at 8 - 10 år gamle batterier ikke som er som nye, men min egen erfaring med det er at kapasiteten, antall tilgjengelige amperetimer er det som svekkes. Dessuten faller spenningen mer ved belastning enn ved nye batterier. Men hvilespenningen (fulladet etter en del timer med null belastning) har jeg ikke registrert at har blitt unormal lav. Jeg er heller ingen batteriekspert, men mener jeg har ganske godt greie på temaet like vel. Og 5 år gamle batterier, ser jeg på som godt som nye.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Når jeg byttet batterier byttet jeg startbatteri også. Det er et Sønnak HDX 185 Ah og oppleves som helt nytt ennå.

 

Slik jeg ser det er det tre muligheter til det jeg ser nå:

  1. Feil bruk
  2. Feil lading
  3. Produksjonsfeil på batteriene

Feil bruk trodde jeg at jeg skulle klare å eliminere siden jeg har vært ytterst forsiktig og nøye med å lade straks båten har vært tilbake i båtplassen. Men de er jo brukt da. Et moment som jeg ikke har nevnt er at kjøleskapet står på hele sesongen. Solcellepanelet gir nesten nok til å holde skapet i gang, men ikke helt. Jeg må derfor lade topplade innimellom.

 

Feil lading trodde jeg også jeg skulle ha klart å svinge utenom. Ny intelligent lader på 40 A ble innkjøpt samtidig som batteriene. Regulatoren fra solcellene ble også skiftet ut med en Naps Maxpower som jeg har lest mange godord om her inne.

 

Produksjonsfeil på batteriene tror jeg lite på siden de oppfører seg så likt som de gjør.

 

Dette gjør at jeg egentlig havner på alternativ 1 og 2. Litt bruk (feilbruk), med mulighet for at ladingen ikke er optimal. Startbatteriet har en egen lader (20A Mascot) som gir høyere spenning enn den store. Jeg er litt usikker på om 40A laderen gir høy nok spenning og kjører syklusene helt ferdig innen den trapper ned på vedlikehold.

 

Lengre opp linket jeg til en tråd om utjevningslading. Lurer fremdeles på om jeg har noe å hente på det.

Link to post
Share on other sites

Men hvilespenningen (fulladet etter en del timer med null belastning) har jeg ikke registrert at har blitt unormal lav.

Og så er det det jeg ikke forstår med at hvilespenningen er lav, mens syrevekta er normal. Noen kommentarer på det?

 

 

Og 5 år gamle batterier, ser jeg på som godt som nye.

Ja, jeg synes også mine batterier fra 2009 er for nye til å være utslitt.

Link to post
Share on other sites

Tittet litt her Komodo og jeg er definitivt ingen ekspert, men jeg vil nok tro at syrevekta kan være helt ok(det som ikke er sulfatert av plater sørger for det), men når du starter belastning er den sulfaterte delen av platene ikke med å å gi spenning og da vil det bli redusert antall ampere timer å bruke av.

Det jeg vet er at en batterimonitor som BMV 700 "lærer" seg karakteristikken på banken din og vil ta hensyn til dette. Slik sett vil du selvfølgelig ikke på mere ampere tilgjengelig med en monitor, men du vil kunne få rimelig gode avlesninger og sørge for å ikke "missbruke" banken din. Du skal fremdeles legge inn teoretiske ampere, ikke hva du tror er igjen.

Vil tro investeringen kan forsvares da du mest sannsynlig vil kunne dra flere år ut av banken. En lader med god lade-karakteristikk er heller ikke å forakte da, det er jo tross alt den som sørger for "formen" på banken.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når jeg byttet batterier byttet jeg startbatteri også. Det er et Sønnak HDX 185 Ah og oppleves som helt nytt ennå.

 

Hvor ofte tror du startbatteriet ditt har vær under 95% kapasitet ? Hvor mye sulfaterer det da ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja du har selvsagt et poeng, jeg har jo også tenkt på det. Startbatteriet ligger og nikker på 12,8V dagevis etter at lading er tatt av og faller vel ikke under 12,7 i løp av lengre perioder heller.

 

Jeg tror vel egentlig årsaken er at kjøleskapet står på hele sesongen fra vi setter ut båten til den går opp en gang i november. Solcellepanelet gir akkurat ikke nok til å holde batteriene toppladet, de trekkes sakte men sikkert ned. Når det er pene dager med mye sol som nå tar det flere dager før spenningsfallet er synlig på voltmeteret (analogt, men relativt nøyaktig), men utover høsten når dagene blir kortere gir jo panelet mindre, så da tappes batteriet fortere. Jeg ligger ikke med landstrøm på kontinuerlig, men topplader innimellom. Resultatet er jo imidlertid at batteriene i prinsippet aldri er fulladet unntatt den tiden landstrømmen står på (1-3 dager), og så vidt jeg har forstått starter sulfateringsprosessen straks batteriene ikke er 100% toppladet.

 

Det jeg ikke forsto, og som jeg er litt usikker på ennå, er dette med syrevekta dersom det er krystallisert sulfat som er årsaken til den lave hvilespenningen.

 

Hva gjør dere andre. Har dere kjøleskapet på hele tiden, eller tar dere jobben med å tømme det og slå det av etter hver tur?

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke kjøleskapet på hele tiden. Jeg tømmer det. Liker å kunne skru av alt på hovedstrømbryterne når jeg har forlatt båten. Jeg tipper det er det som er årsaken til at batteriene ikke er 100 prosent. De tappes litt og litt jevnlig som du sier...

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Jeg løfter denne igjen. Er det noen som har betraktninger på hva som er årsaken til at jeg har lavere hvilespenning og kapasitet enn det skulle være? Er det rett og slett sulfatering? I tilfelle trodde jeg det skulle gi seg utslag i at man ikke får opp syrevekten ved lading også.

 

 

En fin bok fra Victron (som jeg har sakset fra på svensk) syntes jeg beskriver godt hvilke faktorer som sliter på batterine våre, og det er ikke bare sulfatering som man ofte hører mye om:

 

"

Beroende på ett batteris konstruktion och brukande, kan livslängden på ett batteri variera mellan några få upp till

mer än 10 år. De viktigaste anledningarna till ett batteris åldrande är:

 

- Förvittring av elektroderna. Intensiv cykling (upprepad laddning / urladdning ) är den främsta anledningen till

detta. Effekten av upprepad kemisk omvandling av det aktiva materialet på plattorna tenderar till att reducera dess

vidhäftning, varvid material frigörs från plattorna och sjunker till batteriets botten.

 

- Korrosion på den positiva plattan. Detta händer då ett batteri laddas, i synnerhet under slutet av laddningen då

spänningen är hög. Det här är också en långsam men konstant process som äger rum även vid underhållsladdning.

Korrosionen ökar batteriets inre resistans och leder slutligen till sönderfall av den positiva plattan.

 

- Sulfatering .Medan de förutnämnda orsakerna till åldrande inte kan förebyggas, behöver sulfatering inte äga

rum om ett batteri vårdas väl. När batteriet urladdas ombildas det aktiva materialet på bägge plattorna till ytterst små

sulfatkristaller. Om det lämnas urladdat har dessa kristaller en tendens att växa och stelna vilket gör att ett

ogenomträngligt skikt bildas om inte kan återupplösas till aktivt material. Resultatet är kapacitetsförlust och batteriet

blir oanvändbart. "

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Temmelig åpenlys grunn til at sulfatering er hva man hører om: Det er den eneste formen for degenereringen av ett batteri sitt levetid man faktisk kan gjøre noe med for å forebygge selv :-)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Løfter denne gamle tråden med litt ny informasjon.

 

Først og fremst, takk for innspill i forhold til mitt problem med lav hvilespenning på forbruksbatteriene. Jeg er imidlertid fremdeles usikker på hva som egentlig er tilfelle.

 

Før vi la ut på båttur i sommer ga jeg batteriene en liten "hestekur", og det kan virke som om det hjalp. Etter å ha ladet batteriene helt opp koblet jeg til en 24V 5A batterilader på forbruksbanken. Dette var tydeligvis for pinglete, ladespenningen kom bare opp i 14,8 - 14,9V og stabiliserte seg der selv etter flere timer. Deretter koblet jeg fra batteriene og satte på to slike ladere, et på hvert forbruksbatteri. Ladespenning og ladestrøm på begge batteriene ble overvåket. Det var knapt målbare forskjeller på de to batteriene. Strømmen var stabil på 5A fra begge laderne, og spenningen stabiliserte seg først på 15,1V, men sank etter hvert til 15,0V. Denne oppkoblingen lot jeg stå noen timer mens jeg puslet med andre ting.

 

bilde

 

I forhold til hva jeg har klart å finne ut om utjevningslading er dette alt for pinglete ladespenning, men jeg hadde ingen andre kilder for å oppnå høyere strøm og spenning, derfor dette forsøket. Jeg vil imidlertid si at det har virket etter hensikten, for etter dette har vi hatt normal hvilespenning på batteriene. Her et bilde som viser spenningen med 5.5A belastning en stund etter lading

 

bilde

 

Jeg lurer litt på om litt av årsaken er at landstrømsladeren rett og slett ikke lader batteriene helt opp. Den skal visst nok være av en intelligent type med flere trinn, men jeg lurer på om den går for fort over på vedlikeholdslading. Jeg har forøvrig lagt merke til at laderen på startbatteriet kjører spenningen vesentlig høyere før den går over på vedlikehold. Begge er Mascotladere, men jeg har ikke typebetegnelsene foran meg her nå, skal se om jeg finner dem...

Link to post
Share on other sites

Her detter jeg helt av lasset. Du lader 12V batterier med 24V lader og oppnår ca. 15V ladespenning ???

Det kan da ikke være særlig smart hverken med tanke på lader eller batterier ?

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Forklaringen på det er nok enkel, 5A er ikke nok til å løfte spenningen på så store batterier. Det må nok høyere strøm til for å få opp ladespenningen på så store batterier. Disse laderene er beregnet på en UV-scooter med 24A batterier :smiley:

 

Laderen har strømbegrensning slik at den ikke gir mer enn 5A, så den skal ikke ta skade av det. Denne overladingen er også beskjeden i forhold til en utjevningslading hvor spenningen løftes opp til 15,5 - 17,5V.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om noen er interessert, så har jeg laget en strømmåler som sender ut data om spenning og forbruk, samt et program som tar imot og viser dette i en graf. Strømtrekk lages enkelt, som beskrevet i denne tråden, med noen 12V spotlight pærer i passelig parallellkobling.

 

Vet ikke hvordan Komodo gjorde dette, men om det er plottet inn manuelt, kan det jo være enklere å bare la datamaskinen samle inn data.

 

Interessant lesning er det i alle fall. Kanskje den 24V/10A laderen i kjelleren kommer til sin rett om noen år likevel :-)

Link to post
Share on other sites

Oppdaget for øvrig at batteriene ble mer "sulten" på ladestrøm fra dynamoen etter denne behandlingen. Her er en måling av ladestrømmen fra dynamo etter oppstart. "Hestekuren" med 24V laderene blir tyttebær i forhold :giggle:

 

Hva slags dynamo har du?

 

18A er fortsatt veldig puslete hvis det skal lade 2x220Ah med batterier. 4% er for lavt til å sørge for nødvendig sirkulasjon av syren. Ekspertene sier minimum 10% hvis jeg ikke husker feil.

Link to post
Share on other sites

Om noen er interessert, så har jeg laget en strømmåler som sender ut data om spenning og forbruk, samt et program som tar imot og viser dette i en graf. Strømtrekk lages enkelt, som beskrevet i denne tråden, med noen 12V spotlight pærer i passelig parallellkobling.

 

Vet ikke hvordan Komodo gjorde dette, men om det er plottet inn manuelt, kan det jo være enklere å bare la datamaskinen samle inn data.

Det skal jeg legge meg på minnet :yesnod:

 

Tidligere i tråden har jeg beskrevet hvordan jeg tappet ned batteriene for å sjekke kapasiteten. Spenningen ble målt med jevne mellomrom og plottet inn i et skjema, altså helt manuelt.

Link to post
Share on other sites

Hva slags dynamo har du?

 

18A er fortsatt veldig puslete hvis det skal lade 2x220Ah med batterier. 4% er for lavt til å sørge for nødvendig sirkulasjon av syren. Ekspertene sier minimum 10% hvis jeg ikke husker feil.

 

Det er en 80A Hitachi dynamo, går for å være en bra sak.

 

Synes du 18A er puslete ladestrøm? (så du hva det stod på voltmeteret samtidig :wink: )

Link to post
Share on other sites

Utdrag fra Båtmagasinet, batteriskolen:

 

Trinn for trinnModerne, elektroniske batteriladere er bygget på teknikker (switchmode-teknologi) som gir en effektiv, men skånsom lading av batteriene. De gjennomfører rene psykoanalysen, stiller diagnose og starter så behandling. Sammenlignet med tidligere generasjoners ladere er de dessuten adskillig mer kompakt. Vi snakker gjerne om tre-trinns lading. Det innebærer at laderen først lader batteriet med en konstant strøm – 14,4 til 14,7 volt. 80 - 90% av ladingen foregår i dette trinnet. Deretter holder laderen spenningen på 14,4 til 14,7 volt en periode, typisk to til fire timer, for å utjevne nivåene i cellene og dermed toppe batteriet. Ladestrømmen synker så og laderen går over i vedlikeholdslading på cirka 13,7 volt.

 

Ampere kapasitet lader skal være på ca 10 % av batteribank, som nevnt i innlegg over.

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvordan det blir med levetid på batterier ved å lade med så høy spenning? Er jo langt over det som normalt anbefales. :confused:

 

Ja, er fullt klar over det, men her må det totale bruksmønsteret også tas i betraktning. Jeg er klar over at dynamoen vår ikke gir en ideell ladesituasjon, men det er en kompromissløsning. Dynamoen er en ladekilde når vi forflytter oss mellom uthavnene på sommeren. Landstrøm ligger vi aldri på da, og som regel ligger vi ganske lenge på hver plass. Behovet vårt er derfor så mye lading på så kort tid som mulig. Lading fra dynamoen blir derfor å betrakte som bulklading, og for høy ladespenning vil ikke oppstå, eller kun kort tid. Strøm/spenningen som var målt på bildet var med fulladede batterier og motoren i gang, det skjer kun når vi forlater hjemhavn etter å ha ligget på landstrøm. Strømmen som ble målt på det bildet gikk også til startbatteriet (185Ah), og da er ikke 18A så mye lenger heller. For å unngå at spenningen skal bli for høy i en slik situasjon holder det med å kjøre trusteren 30 sekunder (SE80), da faller spenningen et par tiendeler og holder seg der til vi er framme på vår første holme. Jeg er derfor ikke så bekymret for at batteriet forvitrer i filler på grunn av for høy spenning. Det er for øvrig åpne syrebatterier, så jeg kan etterfylle vann etter behov. Det er ikke mye vann som forsvinner på en sesong.

 

Det jeg imidlertid er interessert i er hva som er årsaken til at jeg har hatt så lav hvilespenning på batteriene mine. Har du noen formening om det Røilen, du som er batteri- og ladeekspert?

Link to post
Share on other sites

Kan du ha ubalanse mellom cellene?

Jeg tror ditt lille eksperiment med 24V laderne ga deg litt "equalising" lading

 

tationary batteries are almost exclusively lead acid and some maintenance is required, one of which is equalizing charge. Applying an equalizing charge every six months or after 20 cycles brings all cells to similar levels by increasing the voltage to 2.50V/cell, or 10 percent higher than the recommended charge voltage.

 

An equalizing charge is nothing more than forced overcharge. It removes sulfation that may have formed during low-charge conditions. Battery manufacturers recommend first measuring sulfation. One method is to apply a saturated charge and then to compare the specific gravity readings (SG) on the individual cells of a flooded lead acid battery. Only apply equalization if the SG difference between the cells is 0.030. During equalizing charge, check the changes in the SG reading every hour and disconnect the charge when the gravity no longer rises. This is the time when no further improvement is possible, and a continued charge would cause damage. The battery must be kept cool and under close observation for unusual heat rise and excessive venting. Some venting is normal and the hydrogen emitted is highly flammable. The battery room must have good ventilation.

Link to post
Share on other sites

Er en redd for å kjøre med full dynamospenning over lange strekk/lang tid, vil jeg anbefale en PDAR regulator. Jeg har installert en slik, og satt den til å lade med opp til 14,8V i en time, før den regulerer ned til 13,65V. Dette passer mine Euroglobe heavy duty semi traction åpne bly/syre batterier utmerket.

 

Lars H.

webcam fra båten

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mht 24v ledeeksperimentet.

 

Denne laderen har nok gått i "overload" og strømbegrensning for å ikke ødelegge seg selv. I denne prosessen har den med stor sannsynlighet gått over i "grov" PWM pulsing for å strømbegrense.

 

Om noen husker "Batteridoktoren" Per Smith (RIP) designet han både regulatorer for dynamoer og stasjonære ladere som leverte firkantpulser ved lading (Foruten full 14.4/13.6) ladespenning uansett turtall på motor).

 

Han jobbet med problematikken desulfatering på bly-syre batterier helt tilbake fra 60 tallet og etter åresvis med evaluering og testing kom han frem til at firkantpulslading desulfaterte batterier og om sulfateringen ikke var gått over en viss grense ble batteriene som nye og holdt seg i perfekt stand i 20 år.Var sulfateringen gått for langt kunne store flak løsne, falle ned i bunnen av cellen og kortslutte den.

 

Det virker overveiende sannsynlig at 24v eksperimentet "kopierte" denne prosessen og at batteriene med det ble noe deulfatert.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...