Arne Startet 27.Mars.2003 Del på Facebook Startet 27.Mars.2003 Sinkanoder på ror er det noen regel for hvor store disse skal være ? Arne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 27.Mars.2003 Del på Facebook Svart 27.Mars.2003 Dette med størrelsen på anodene har jeg forstått slik at det bare er antall år de varer som varierer. Jeg innbiller meg at anoder med store flater tæres fortere (beskytter bedre) en små kompakte anoder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sagablott Svart 26.Desember.2003 Del på Facebook Svart 26.Desember.2003 Hei igjen alle sammen.Takk for svarene jeg fikk om wallas. Har flere ting jeg lurer på. Har en Saga 27 med en Perkins A4-108 motor i og lurer på hvor alle sinkanodene sitter i denne båten. Ha en fortsatt GOD JUL. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vanisian Svart 26.Desember.2003 Del på Facebook Svart 26.Desember.2003 Hei. På denne motoren er det vanlig at det er bare en offeranode, og den sitter på sv.kjølevannspumpe. Mvh Steinar Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
880 Svart 18.Mars.2004 Del på Facebook Svart 18.Mars.2004 Hvor bør zinkanoden plasseres på akselen. Jeg har forholdsvis lang "åpen" aksling fra hylse til propell. Helt bak med propellen er akslinge lagret opp i en brakett. Mellom propell og braketten er det plass til en anode av kuletypen. Forran braketten og frem til hylsa er det plass til maaaange. (ikke det at jeg trenger mere enn en anode) Det jeg lurer på er hvor er den beste plasseringen med tanke på at anoden kan lage forstyrrelser for propellen, eller bekjymrer jeg meg grunnløst... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post Share on other sites More sharing options...
MortenK Svart 18.Mars.2004 Del på Facebook Svart 18.Mars.2004 Nær propellen er etter min mening en fin plassering. Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 18.Mars.2004 Del på Facebook Svart 18.Mars.2004 Hei. Et lite tips. Mine akslingsanoder løsner også, noen ganger pga selve tæringen, men jeg oppdaget i høst også at den ene skruen hadde skrudd seg nesten helt løs av mutteren. Så denne gangen skal jeg skifte de vanlige muttrene ut med selvlåsende og dra til som bare fa . . Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
kai Svart 19.Mars.2004 Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Hvis man setter inn skruene og mutrene med silikon eller f.eks. biltema tetningsmasse, vil det ikke bli tæring i dette området, og sinken faller ikke av før selve sinkanoden er gjennomtæret. Det hindrer også skruene i å løsne. Meget effektivt. De henger på mye lenger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
giver Svart 19.Mars.2004 Del på Facebook Svart 19.Mars.2004 Hei Jeg har sett enkelte har lagt litt sikaflex under zink'n. Dette gjør at anoden ikke slenger på akselen når den begynner å tæres. Ikke legg så mye at anoden ikke får kontakt. :nono: mvh giver Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxe Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 Jeg har en Volvo Penta 260hk ,og lurer hvilken benevnelse den har.I verk.håndboka så står det utenpå: AQ211,AQ231,AQ271AQ311,BB231,BB261. Hvilken har jeg? Den er ferskvannkjølt og lurer hvor mange sinkanoder jeg har i motorrommet? Utvendig står det et 280 drev,og der har jeg funnet 2 sinkanoder.Stemmer det? MVH Faxe Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 17.April.2005 Del på Facebook Svart 17.April.2005 280 har 2 zink anoder ja, en foran propell, og en i underkant av øvre del av drevet. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand_550 Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 Har tatt opp båten for vask og polering i dag. ser at offeranodene er delvis tæret bort. Dvs halvparten av de er borte. Må de da skiftes til nye eller er det bare tegn på at alt er som det skal og at båten kan trygt ligge over sommeren ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjaas Svart 9.Mai.2005 Del på Facebook Svart 9.Mai.2005 (redigert) Nye sinkanoder er billig forsikring. At halvparten er borte betyr at de virker; noe annet går i filler hvis anodene ikke er der. Og det kan bli _veldig_ mye dyrere enn nye anoder. Siden båten er på land, ville jeg tatt byttet nå. Bjaas Redigert 9.Mai.2005 av bjaas (see edit history) Sitér dette innlegget - ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.