Jump to content

Prosjekt: mørebas 7200 v200 hk

Gert84

Recommended Posts

Skal kjøre på med litt bilder :)

dette var det gamle tank opplegget.. må ha montert fast tank, har laget en mal så nu venter jeg på pris for tank i rustfritt.

2013-04-01_14.40.53.jpg

Rattet burte ha vert innfelt. som det er nå kan man ikke reise seg opp og styre.. så har sett litt på denne http://www.marineshop.no/Styring-Motor/Hydraulisk-styring/Tilbeh%C3%B8r/TELEFLEX-Infellingskit-for-rattpumper-HA5476-102521-p0000027563.aspx

2013-04-01_14.43.06.jpg

Må ryddes litt her..

2013-04-01_14.42.55.jpg

trekke om putene :) og lakke platene de ligger på.

2013-04-01_14.42.36.jpg

her skal tanken vere og der skal ryddes i slanger og kabler.

2013-04-01_14.42.09.jpg

vett ikke om jeg rekker å få gjort så masse her i år.. men må iallfall senke begge setene.. de er blitt litt for høye sådan at man dunke hovedet i targaen.. :(

2013-04-01_14.41.43.jpg

Likte din kommentar vedrørende setene, og at de må senkes ned. Jeg solgte nylig en Mørebas 7200, og noe av det deiligste er å kunne stå helt oppreist, og ikke dunke hodet i targabøylen når man kjøre. Eg blei alltid sittende bøyd fremover.

Ellers ser det jo ut til at din båt ikke har disse små korte hårene som drysser på alt, det er jo en stor fordel :) Helt utrolig at det fortsatt kan drysse hår etter 30 år, men det var jo bare en helt uendelig mengde av de hårene. De var over alt. Man kan fortsatt se på ting som ligger i kjelleren om de har vært i den båten eller ikke, i så tilfelle er det masse små grønne hår på de :)

Lykke til med prosjektet! Kommer til å følge dette med spenning!

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

• 4 uker senere...

syns det var lite tankkapasitet med det om du har 200 hk

Ja ble desverre kun plass til en 70 ltr. tank, men har å med en 30 ltr reservetank så kommer jo litt ut på sjøen med det ;)

Ka motor skal du ha i?

det er en 200 hk mariner v6, 2.5 ltr. 1994.. :crazy: så har begynt at sette av bensinpenger..

Likte din kommentar vedrørende setene, og at de må senkes ned. Jeg solgte nylig en Mørebas 7200, og noe av det deiligste er å kunne stå helt oppreist, og ikke dunke hodet i targabøylen når man kjøre. Eg blei alltid sittende bøyd fremover.

Ellers ser det jo ut til at din båt ikke har disse små korte hårene som drysser på alt, det er jo en stor fordel :) Helt utrolig at det fortsatt kan drysse hår etter 30 år, men det var jo bare en helt uendelig mengde av de hårene. De var over alt. Man kan fortsatt se på ting som ligger i kjelleren om de har vært i den båten eller ikke, i så tilfelle er det masse små grønne hår på de :)

:flag_da:

Lykke til med prosjektet! Kommer til å følge dette med spenning!

Hei Leif. nå har vi fått setene justert ned,og rattet felt inn, sånn man kan stå opp og sette ned uten at dunke hodet i targaen :) og jeg hadde også disse små korte hårene som snysser noe sykt.. men nå er de malt over med bengalakk.. :) hadde jo egntlig store planer men sommeren er rett rundt hjørnet så blir sånn middels oppussing nå, altså litt sånn halve løsninger sånn at jeg er passe fornøyd og kan ha en grei sommer på sjøen og så om der er penger og tid til vinteren rykker alt interiør ut.. kommer bilder senere, nå skal båten bunnsmøres :)

Redigert av Gert84 (see edit history)
  • 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

hei bjarneg.

kan legge ut noen bilder imora kveld :) forrig eier hadde 38 knop med den motoren.. har hatt 35 jeg men da begynner båten å bli ekkel ustabil.. legger seg på sidene.. alt for stor motor med 200 hk.. skulle gjerne hatt en nyrer 115-140 istedet.. er jo ikke akkurat noen speedbåt men er eller kjempe fornøyd me båten :)

Skal det være L eller XL stamme på båten ?

Denne hadde vel passa perfekt, men XL-stamme så må jo heises noget kanskje.... http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=45469350&searchclickthrough=true

Lav vekt og forbruk, men var jo rart at det var bytta powerhead på den. Men det er jo noen års garanti igjen da. Sikkert prutbar, annonsen har jo lagt leeeenge.

Men denne er jo også perfekt, for 4-takts entusiasten http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=44755057&searchclickthrough=true

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Skal det være L eller XL stamme på båten ?

Denne hadde vel passa perfekt, men XL-stamme så må jo heises noget kanskje.... http://www.finn.injectorinn/boat/motor/object?finnkode=45469350&searchclickthrough=true

Lav vekt og forbruk, men var jo rart at det var bytta powerhead på den. Men det er jo noen års garanti igjen da. Sikkert prutbar, annonsen har jo lagt leeeenge.

Men denne er jo også perfekt, for 4-takts entusiasten http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=44755057&searchclickthrough=true

Grunnen til at powerheaden på E Tec motoren er byttet er nok en injector feil, det er to måter en slik kan feile og det er ( open circuit) dette er mest vanlig og da vil denne gi for mye fuel, denne feilen er som regel ikke skadelig annet at denne sylinderen detter ut.

Verre er når en injector ikke leverer nok fuel pga smuss eller feil på denne da vil sylinden overopphetes med skjæring av denne som resultat( du får ikke noe forvarsel på dette). Dette har vært en gjennganger hos E Tec siden starten ( Merc Optimax og Yamaha HPDI er intet unntak) Men heldigvis er ikke ofte dette skjer, men det kan inntreffe.

• 6 måneder senere...

90 hk, det blir vel ikke stor over 20 knop marsjfart det ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Ja forsåvidt, jeg hadde 70 hk på min Mørebas 17 og klarte å presse den opp i 30 knop med nød og neppe.

Men de er sett med både 115 og 135 hk på hekken. Max motor var vel 85 hk.

Mørebas 7200 hadde som innlegget på forrige side viser, motorisering på 85-125 hk så 90 hk er iallefall ikke overmotorisering da.

Gammel design trenger ikke nødvendigvis være noe hemmer for stor motor og høy fart, noe Fjordling 17 vel er et av de beste eksempelene på.

Går så det griner med 150-300 hk men chine-walker en smule innimellom...

Redigert av teerex (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...