Jump to content

Kompetent mannskap ombord?


avmønstret5

Recommended Posts

Ut fra egen observasjon hjemme og ut fra mye lesing av innlegg her på baatplassen, lurer jeg på hvor mye vekt skipper legger i å ha kompetent mannskap med seg. I det legger jeg kompetanse til å ta seg av båt og evnt. øvrig mannskap dersom skipper blir satt ut av spill. Dvs. navigere, manøvre, bruka av VHF osv osv. Hvorfor jeg spør? Jeg har opplevd selv å bli satt ut av spill og priser meg lykkelig for å ha en kvalifisert co skipper. Derfor mener jeg det er viktig ut fra et sikkerhetsperspektiv. Noen meninger og/eller innspill på det?

Link to post

Det er vel så, men er det familie kan en ofte gjøre noe med det. En liten historie fra virkeligheten hvor en kom noe skjevt ut.

De kjøpet en rimelig seilbåt. "Hopp, kjerring" skreik han, når de skulle legge baugen til berget, helt 5 meter fra land. Hun hoppet falt og brakk beinet, avstanden var for lang. Oppgjørets time kom. Hun fikk huset, han fikk båten, en gammel trebåt.

Link to post

Det kan kanskje være en tommelfingerregel å sørge for at man har med et mannskap som er i stand til å redde seg selv (og gjerne skippern og) dersom man blir satt ut av spill. Altså minst en til som er i stand til å føre båten og eventuelt fortelle andre hva de skal gjøre dersom en selv blir "indisponert".

 

Men jeg må innrømme jeg tar kun moderat hensyn til dette. Når jeg har med andre voksne er som regel kravet over oppfyllt. Men jeg seiler også alene, en kan gjerne si at det innebærer større risiko, men så har jeg også kun ansvar for meg selv - i første omgang, når jeg gjør dette. Til slutt så hender det jeg seiler med kun barn ombord, og da gjelder det i veldig stor grad å ikke ta sjanser. Noen (mange?) vil nok avstå helt fra å gjøre dette, men de har altså en annen risikoterskel enn meg. Mye handler om god planlegging og risikovurdering, og da er det innenfor mine rammer forsvarlig å dra på seiltur eller mc-tur med barn, f.eks.

 

De risikovurderingene jeg gjør er basert på erfaring. På MC har jeg mange hundretusen km erfaring fra bil og mc å støtte meg til, tid tilbrakt på sjøen er nok desverre en god del mindre enn bak ratt/styre, men jeg har nå hatt seilbåt hele livet og jeg stoler mer på min egen erfaring enn hva alle andre "syns". Beskytte oss 100% mot risiki kan vi ikke, og etter min mening får vi veldig mye tilbake ved bare å fire veldig moderat på krava. F.eks. ved å slippe å dra på charterferie til syden hver eneste sommer ...

Link to post

En av mine største gleder til sjøs er å kunne mestre skuta uten å trenge hjelp av mannskap. Nesten alle mine turer foregår med meg alene ombord. For å få ekstra trening deltar jeg helst i shorthandklassen i regatta, og noen ganger stiller jeg singlehanded. Det kiler litt ekstra i magen skal jeg love når 20 båter kjemper om god plassering ved startmerket. Om vi seiler doublehanded har jeg normalt rattet, og får avlasting fra autopilot når jeg må gjøre noe annet. Makkeren har normalt viktigere gjøremål enn å holde rattet mens dette pågår.

 

På turseilas har jeg normalt ikke selskap av noe ivrig mannskap, så ferdighetene man utvikler som shorthandseiler er midt i blinken.

 

Det viktigste er gode forberedelser slik at man har utstyr som funker uten problemer, tilgang til klær, mat, drikke, unngå sjøsyke osv.

 

...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg tilhører en generasjon hvor det etter hvert er ganske vanlig med både dine, mine og våre barn. Det betyr at jeg har hatt med småbarn i båt forholdsvis mye lenger enn mange andre, og mitt inntrykk er at noe av det enkleste de lærer er å mestre en båt. De lærer fortere forskjell på styrbord/babord enn høyre/venstre.

 

Ganske enkle ting de gjør av oppgaver, men de er ikke store før jeg kan heise seilet mens de holder båten i vindøyet. Etter hvert klarer de fint å ta båten inn, starte og stoppe motor, ta ned seilet (opp er for tungt, men da er gjerne jeg til stede).

 

Barna elsker enkle oppgaver om bord, så selv om jeg som oftest er sammen med andre voksne (les fruen) gjør ofte barna sine oppgaver underveis og fra/til kai. Greit å stole på at båten kan komme til land uten min hjelp.

Link to post

Det var hyggelig å høre dhjerp. Det er en erfaring jeg også har med mine barn og nå også med mine barnebarn. Vi er langtur på 6.året og for oss vil det i alle fall være utenkelig at ikke vi begge kan håndtere alle sider med vårt båtliv.

At hun fikk huset og han båten. Hva har det med noe som helst i denne tråden å gjøre? var retten eninge i at herren var en dårlig skipper og ble fradømt retten til huset eller? dette er det dummeste eg har sett

Leit at det hørtes så dumt ut for deg, det er ikke sikker alle klarer å oppfattet poenger. Det handler om samspill med de man er i båt med. Noe som er avgjørende på sikt, men kanskje ikke så nødvendig for en helgetur. Det kan jo derfor tenkes at kona ble skikkelig forbanna på denne skipperen sin etter en tid og at det ran over da hun skadet seg. Hva retten lat til grunn vet ikke jeg, men avgjørelsen var et faktum.

Link to post

Da vi fik båd var det en beslutning at konen også tog bådcertifikatet. Desuden øvede vi regelmæssigt så hun også kunne sejle båden. En dag da vi var ude og bade fik jeg det ondeste mavetilfælde! Jeg har ikke haft noget lignende før eller siden. Jeg kastede eksplosivt op og var helt til rotterne. Da var jeg glad for at hun kunne overtage og sejle båden sikkert i havn!

 

Når jeg sejler med venner eller bekendte så finder jeg som regel de to mest oppegående personer og udnævner dem til henholdsvis fordæks- og agterdæksgast. Jeg underviser dem inden afgang i at tage og sætte fendre og at fortøje båden. Det gør til og fralægning meget nemmere at have to personer, der er undervist og som har et defineret ansvar. Har en eller flere desuden sejlerfaring får de også til at styre båden. Men kun under opsyn af mig.

Link to post

Som ti-åring på båtferie med mor og far fik far akutt blindtarmbetennelse. Mor kunne ikke håndtere båten. Da var det greit med en båtinteresert 'guttunge' ombord. Så ja, en som kan ta over roret og greie å ta båten til havn er greit å ha med ombord.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Dette faller innunder sikkerhet og etter min mening minst like viktig som CO-varsler, røykvarsler, alltid redningsvest på, VHF, bombrems, sikkerhetssele og line på dekk på seilbåter, alltid papirkart ombord selv om man har kartplotter (eller 2), automatisk lensepumpe, nødpeilesender, redningsflåte.........

Det kan handle om en nødsituasjon hvor skipper kan være satt ut av spill. Hvordan og hvem får skuta i havn. Da spiller det liten rolle om man glemmer å henge ut fendere eller om man treffer brygga eller nabobåten i 5 knop.

Eller får seilbåten opp mot vind så man kan få halt skippern om bord igjen.

Det at andre som er ombord kan håndtere skuta og får lov til å praktisere er i høyeste grad sikkerhet. Det bør være like naturlig at det faste mannskapet skifter på å håndtere skuta som at man skifter på å kjøre bil.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Er helt enig i at dette er viktig. Men de fleste klarer vel og styre båten i åpent farvann. Skulle da skipperne få et illebefinnende, får båt være båt og så får den som fører båten, sikte på båsen eller hvor det skal legges inntil. Blir det noen skrammer så blir det det. Personlig synes jeg det er minst like viktig at alle lærer seg å bruke VHF'en.

Link to post
Guest Avmønstret#

Det baller fort på seg egentlig. Det første er jo å klare å føre båten til land, eller tilsvarende, søke om hjelp vha VHF osv, det andre er jo å kunne klare å snu båten og evt også få en person ombord igjen. Ingen av tingene er en selvfølge og ingen av delene er enkelt om en ikke gjør noe som ligner sånn av og til/regelmessig.

 

Og er det snakk om seilbåt så kompliserer det kanskje tingene litt? På den andre siden så tror jeg kanskje (med urette?) at den bedre halvdel av mannskapet i en seilbåt kanskje er mer engasjert i selve seilinga (inklusive manøvrering) slik at de i større grad kanskje er i stand til å håndtere båten på egenhånd enn "motorfruer" kanskje er, sånn i snitt? Ser i allefall for meg at det er litt rart om far i huset har trumfet i gjennom at seilbåt skal det være uten at husfruen er interessert eller gidder å engasjere seg i seiling overhodet? Motorbåt er jo litt mer "bil" der far er sjåfør, som vanlig, og mor er passasjer, som vanlig.

 

Høyt sysnenivå her nå så ikke drep meg, men jeg tror "seilerfruer" deltar mer aktivt i båtføringa gennerelt enn "motorbåtfruer". Noe som kan være et stort pluss sikkerhetsmessig når den dagen kommer at skipperen er indisponert av en eller annen grunn.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...