SY Golden Orchid Startet 1.April.2013 Del på Facebook Startet 1.April.2013 Under vårpussen dukket det opp en liten utfordring. Nederste delen av skegget på roret er et messingbeslag (eller noe i den duren). Den er skrudd på på begge sider av den nederste delen av skegget og fungerer som en avlaster/holder for den nederste delen av roret (eller mer presist: rorstaget). Tidligere var denne støpt inn i et tynt lagt med glassfiber og polyester med primer og bunnstoff utenpå. Glassfiberen var veldig løs så jeg fjernet det og pusset ned til slik man ser på bildet nå. I skjøten mellom kobber og resten av skegget er det brukt sikaflex (eller lignende). Det jeg står overfor nå er følgende "problem": Skal jeg støpe inn på nytt og gjøre det slik det var eller skal jeg finne en ny løsning. For meg virket det ikke som om denne løsningen var den beste og også heller unødvendig. Kan jeg la det stå slik det er nå, prime med to komponents epoxy og legge bunnstoff over? Holder det med bare dertil egnet bunnstoff? Og hvordan skal jeg behandle sikaflexen? Jeg regner med at jeg bare fyller igjen med epoxysparkel i det hullet man man ser den gjennomgående bolten. Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 Trodde ikke groe trivdes på kobber. Kobber er jo som kjent effektivt til å hindre mosebegroing, og antar at det samme gjelder under vann. Jeg ville prøvd først uten bunnstoff på denne delen. Sitér dette innlegget Link to post
SY Golden Orchid Svart 1.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2013 Ja, men nå vet jeg ikke om det er kobber eller hva det er. Noen som vet hva som er vanlig å bruke i slike beslag? Sitér dette innlegget Link to post
Adi Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 Om det er bronse eller messing så er vel hovedingridiensen kobber, men messing er iblandet sink og bronse er iblandet tinn. Utifra bildet å dømme ser dette ut som messing eller bronse. Sitér dette innlegget Link to post
SY Golden Orchid Svart 1.April.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2013 Ok. Det kan jo gi mening. Uansett så holder det med dertil egnet bunnstoff? Det samme jeg bruker på propell osv? Men hva med sikaflex-laget? Ka dere tru om det? Rett på med bunnstoff eller noe primer mellom? Sitér dette innlegget Link to post
valvolainen Svart 1.April.2013 Del på Facebook Svart 1.April.2013 Bare å kjøre på med bunnstoff. Dette går bra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.