Jump to content

Skuffet over webasto Top Air 3900

btt

Recommended Posts

Har montert ny webasto 3900 med 90mm rør hele veien.

Ca 2 meter til 2 stk 90mm utløp under Kalesje og ca 4 meter til 2 stk utløp inne i båten.

Ikke syntes jeg det blåser så mye å heller ikke så veldig varmt.

Stenger jeg slik at jeg kun har 1utløp nærmest varmer varmer det kanskje ok...

Er ikke mulig å få varm båt innvendig før etter minst 2-3 timer skulle jeg tro..

Hva er deres erfaringer som har slike ??

vel 4 utløp samtidig blir det ikkje mykje blåst av, det skulle nå vær rimelig opplagt. Men at luften ikkje skulle være så varm i alle fall i første utløp var underlig. Den skal nå være så varm det ikkje er mulig å holde hånda der mer en få sekunder. Men 4 meter er altfor langt, du må i så fall isolere slangene for at noe varme skal komme frem. Det beste med slike avstander hadde nok vært en vannvarmer og satt opp defrostere der du trenger varmen. Da får du blåst så det holder siden hvert sted har egen vifte og dermed utnyttet varmen bedre

Hei, dersom du ikke har justerbare dyser ute, burde du nok ha lagt opp 75mm her og 90mm frem slik at du hadde hatt bedre balanse i systemet. Evt. dropp det ene uttaket ute slik at mer luft kommer fremover. Som nevnt over bør du isolere rørene, da særlig de nærmest varmeren, men helst hele veien.

www.leahnis.net

Lufta mister litt fart vist du har mange grenrør på, men det høres alikevel litt snålt ut. 4meter er ingen betydelig lengde for ein dieselvarmerslange, men det kan nok lønne seg å isolere vist du får det til. Det høres ut som ca samme anntal meter og anntal dyser som eg har ombord, men alle mine uttak er 75mm, untatt den åpne som er 90mm og ligger ca 1,5m fra varmer. Eg vurderer evo3900 eller D4 nå, og håper du finner ut noko "feil" å oppdaterer oss.

Du er sikker på at dieselvarmeren får rikelig med luft? Eg var ombord i ein båt der varmeren stod montert inne i ein vegg. Det vart ein slags vakuum inni der. Eg monterte inn ventil slik at varmeren fikk meir luft , og då varma den betre.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

jeg skal ned å teste litt mer ut i dag :thumbsup: det er luft nok der varmer står.

når jeg tenker meg om etter montering ble det montert en T rett etter varmer.. å det er vel litt dumt så jeg har fått tak i en Y som jo vil gjøre så luft kommer betydelig lettere frem.... :yesnod: .

er jo slik boost funksjon på denne siden jeg har montert EVO M panel. så jeg skal sette den i gang med det og bruke litt klokke så enda mer fakta kommer på bordet ....

Jeg kjenner ikke til denne varmeren din, men har montert mange D4. Husker at det er en faktortabell i monteringsanvisningen. Der feks. 1 brå 90 graders sving, tilsvarer 3m rett lengde.

Det du vil ha er rette strekk! Stramme fine rør, og gjerne isolasjon.

Men ikke minst , tette og fine skjøter.

Etter hva jeg har lært er det bare bra at du har stor diameter på alle slangene. Det gir minst motstand, men man føler at hårføner effekten forsvinner.

Hadde det vært min båt skulle jeg behold justerbare dyser overalt. Men jeg vet at det nærmeste uttaket fra varmeren alltid skal være åpent, for det passer produsenten. Så slipper de alt for mange klager.

Siden jeg har prøvd såpass mange D4 apparater i nye båter, har jeg lyst til å si at det er noe med monteringen som ikke er helt topp. Men nå har du fått alle tipsene, så dette her blir bra.........

takker for det Taunus :clap: skal som sakt få fjernet den T som er rett etter webasto som nok ødelegger mye.....blir jo som en vegg etter 20 cm det å det var litte gjennom tenkt av meg :nonod: ellers så er rør veldig rett og fine svinger så jeg håper dette vil hjelpe mye.

denne varmeren bør jo ha kapasitet til å varme opp en middels stor båt.....

Jeg installerede en varmer ikke en Webasto. Den havde 80mm udgang, men jeg havde kun plads til 70mm slange. Jeg isoleresde slangerme med en strømpe og det giver en del mere temperatur ude ved dyserne. Min udgangs temparatur ved varmeren er 130 grader og 5 m længere væk ved dyserne har jeg ved fuld effekt 80 grader så det gør en del at isolere. Jeg har lukbar dysere undtagen et sted hvor dysen er fuld åben.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...