SY Golden Orchid Startet 1.April.2013 Link til dette innlegget Startet 1.April.2013 Jeg skal ut på langtur til sommeren med en Najad 34 og må oppgradere det elektriske systemet noen hakk. Har lest en del på eldre emner hvordan andre har gjort det, men jeg står fortsatt igjen med noen spørsmål. Er det noen som kunne tenkt seg å hjelpe meg litt med dette emnet? Jeg kan i utgangspunktet lite om elektrisitet, bortsett fra det jeg har lest i noen bøker og sett her på BP. Båten har ganske lite strømforbruk, sett i forhold til en del andre. Den har f.eks ikke kjøleskap og heller ikke mikro, tv eller slike ting. Jeg regner med at en forbruksbatteribank på omlag 200 Ah (bank 1) og en eget startbatteri (bank 2). Det jeg ønsker er følgende muligheter: - at ikke startbatteri blir brukt til annet enn start av motor (selvsagt) - lade opp batteribank 1 og 2 hver for seg eller sammen med de ulike ladeimputene (dynamo, landstrøm, vindmølle og slepegenerator) - bruke batteribank 1 for å starte motoren - overvåke hvor mye strøm det er på de to ulike bankene All hjelp, erfaringer og tips tas imot med stor takk. Her trenger jeg sårt noen som kan noe mer enn meg på området! Legger ved et bilde av hvordan oppsettet er på anlegget nå. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Er det autopilot eller skal du bruke vindror ? Dette er essensielt for strømforbruket ombord, med så lavt forbruk som du skisserer så er det vel da kun radar og LED lanterner som bruker strøm i den mørke delen av døgnet (ca12t) når du er underveis om du har vindror, og på anker så er det jo knapt noe som helst som bruker strøm. Jeg ville for alt i verden prøvd å unngå vindgenerator, og skulle jeg kjøpt en slik så ville jeg valgt en som gir endel effekt i høy vindstyrke samtidig som den ikke bråker og da kommer jeg bare på en eneste og det er eclectic energy D400. Har du targabøyle med plass til tre fire store solceller ? Sitér dette innlegget Link to post
SY Golden Orchid Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Vindror blir det, den ligger på Gardermoen og venter på meg i dette nu :) Radar har vi ikke, men AIS og PC og diverse andre småting. Det med bråk på vindmøllene er et problem har jeg skjønt. Har ikke sett så nøye på de ulike modellene enda. Solceller er definitivt en mulig løsning, men har ikke targabøyle (dette kan jo installeres). Slepegenerator skal vi nok ha uansett. Det beste er jo alle tre løsningene, men vi får se. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Jeg har en Air Breeze. Det er en pen sexy vindmølle men den bråker endel under 6ms vind, over det så bråker den ikke plagsomt men problemet med den er at når det blåser over 15ms så stopper den for å ikke begynne å bråke visstnok, automatikk fra fabrikk. Det betyr i realiteten at om man seiler slør eller kryss noe man gjør hele tiden i karibien så stopper den og er verdiløs store deler av tiden, det samme når man ligger for anker, kastevinder gjør at den stopper og så trenger dn kanskje ett minutt på å få summet seg ril å starte igjen og da kommer det en ny kastevind og sånn går dagene. Storesøstra Air X bråker som en kantklipper på fullt turtall. Og silentwind eller notsosilentwind er mye det samme, vel litt bedre men den står og pisker den også. Eneste som gir endel effekt er D400 av de som bråker lite og den veier mye, veldig mye til å være plassert 3meter over dekk på en 34foter. Slepegen er perfekt under seilas men mange jeg har snakket med dro den bare ombord til slutt da den hoppet og spratt og ikke fungerte i store bølger, og er den ikke i bruk da er det ikke noe effekt. Watt&sea sin er nok knallbra så en slik løsning er nok mye bedre. Targabøyle er ihvertfall topp etter min mening, da kan du få på masse solceller og har samtidig et sted å henge dingien hver kveld. Sitér dette innlegget Link to post
SY Golden Orchid Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Takk for inputen Enzo. Skal undersøke litt nærmere om de ulike modellene. Kan nok fort være at vi må ha en targabøyle, men det får bli en annen diskusjon. Akkurat nå må jeg jobbe for å skjønne det j..... strømsystemet ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Kanskje en Hydro Charger kan være en løsning? Sitér dette innlegget Link to post
SY Golden Orchid Svart 1.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Den er sikkert fin, men inputene på strømmen kommer jeg til senere. Først må jeg finne ut av de andre problemene. Takk for tipset Håp. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Kan dessverre ikke hjelpe deg, men bilder av komponenter pleier ofte å trigge de som har greie på det - og noen andre også... Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Du bør i alle fall ha mulighet å koble sammen begge batteribankene både når det gjelder lading og forbruk. Det er hovedstrømsbrytere som takler det, dvs bank1, felles, bank 2. Grunnen til det er at de kan oppstå tilfeller hvor det kan være nødvendig å trå til med alt for å starte motoren, når kapasiteten på startbatteri blir for lav. Vi har opplevd det noen ganger og det er ikke alltid like greit å vente på at sola tar opp batteriene. Jeg vil faktisk ha satset på ett billig aggregat som sikkerhet.. Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Her må det planlegges, regn ut forbruket ved og sjekke strømforbruk amper, kjøp en fluke eller lignende tangmeter veldig lett og bruke. Regn så alt sammen pluss det dere trenger av andre dubeditter, da vet du hvor stor batt bank dere trenger. Feks: lys,diesel varmer,kartplotter,autopilot,osv blir ca 7amper da er det 7 ah altså 7 a i timen. Og husk batteribank bør ikke bli mere enn 50% utladet. Tilbake til kartet ditt, det du trenger er et skillerele mellom batteribankene, på de fleste ladere nå kan du lade 2 batteribanker samtidig, vindgenerator er helt topp og solceller men kjøp kvalitet, og en liten veldig viktig ting bruk stor tverrsnitt på kablene og skikkelige kabelsko med krympestrømpe. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Ctek har vel en sak som samler flere ladekilder. Ingen erfaring med den, men leste om den mens jeg leita etter 230v lader. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 En skikkelig regulator til dynamoen på motoren ville jeg prioritert, det koster heller ikke mer enn 1500.- Og husk at batteriene skjelden blir ladet mer enn 90% fulle og samtidig er det gjerne ikke ønskelig å ta de ned under 50%. Ergo sitter du med 40% av kapasiteten til batteriene som reell bruksverdi. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 (redigert) Jeg har en Air Breeze. ... den bråker endel under 6ms vind, over det så bråker den ikke plagsomt...(?).... men problemet med den er at når det blåser over 15ms så stopper den for å ikke begynne å bråke visstnok, automatikk fra fabrikk. Det betyr i realiteten at om man seiler slør eller kryss noe man gjør hele tiden i karibien så stopper den og er verdiløs store deler av tiden, det samme når man ligger for anker, kastevinder gjør at den stopper og så trenger dn kanskje ett minutt på å få summet seg ril å starte igjen og da kommer det en ny kastevind og sånn går dagene. Storesøstra Air X bråker som en kantklipper på fullt turtall. Og silentwind eller notsosilentwind er mye det samme, ........ Hei igjen Enzo.Hva finner jeg her, har du ikke bestilt deg blåe blader til din Air likevel? Synd, fordi ellers ville du trolig ikke skrive på den måten. Hvis noe er klar da er det dette faktum at din gen kunne gå mye stillere enn nå, og det over hele turtallet. Og hvordan kan du skrive at det "er mye av det samme"? For det første står SW alltid mot vinden, den stopper ikke en gang ved full storm når de fleste andre har kastet vingene sine allerede. (Se Sverige i fjor). Det eneste som bremser SW helt sikkert er grensen til enten strøm eller spenning etter det som regulatoren ble justert på, thats it. For det andre, alle vind- eller mekaniske generatorer produserer støy. Den store forskjellen består bare i spørsmålet om hvordan og hvor mye. Forskjellen mellom Air-modellene og SW er med subjektiv -90% som de fleste oppfatter støyen trolig meget be-tydelig. Kanskje du burde stole mer på de mange historier og fortellinger av andre SW-eiere enn på den ene stakkars sjel som du siterer med "notsosilentwind". Da blir det også støy, men akseptabel støy og mye mer strøm også for deg. Et siste ting, D400, blir gjerne tatt inn i diskusjoner på båt. For det første koster den like mye "som den ha vekt", dvs. minst 3 - 5 ganger mer enn de fleste andre, og den gjør ikke mer enn andre mens den ikke kan gå rolig siden den sveiver ved sjøgang. I tillegg er den så grisetung (17kg i forhold til andre med 400W som veier ca. 6 til 8kg) at jeg helst ville ha hjelm på meg hvis den ikke er sikret mens seilasen går. Den er ganske så fint når man ligger for anker i en lyn bukt uten dønning, men ellers kunne egentlig ingen som jeg vet om forklare hvorfor den fortsatt sitter der den er. God tur der du er og alltid en hånd bred vann under kjølen ! Jørg Redigert 2.April.2013 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
ph. Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Air- generatorene har en fordel ved at de kan skrus av. Null støy når man foretrekker ro fremfor lading. p. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Gjør deg selv en tjeneste og sats på solceller. Helst mange mindre og med en totalkapasitet på ca 250 watt. Da klarer du deg. Ingen mekanikk som kan gå i stykker!! Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SY Golden Orchid Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Takk for alle tipsene om inputer på strøm. Det setter jeg veldig pris på, men nå lurer jeg altså på batteribankene og ikke alt annet, i denne omgang. Jeg vet det er fort gjort å gå OT på disse temaene. Input skal jeg ha uansett, ja også regulatorer. Sitér dette innlegget Link to post
Janda Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Jeg har en Silentwind fra Spreco. Er kjempefornøyd med lading og ikke minst at den bråker svært lite. Det finnes ikke lyd fra bladene, er kun lyd fra lagerene, som ikke gir resonans ned til skroget på båten. Har tidligere hatt en Rutland 913, som ga masse vibrasjoner, og når det båste svært mye, vridde bladene seg slik at lyden hørtes ut som et helikopter. Tror nok det er viktig med blader i sterkt ikke vridbart materiale som ikke endrer vinkel ved sterk vind. Må også si at en stor fordel med Silentwind er at regulatoren monteres inne i båten og at du på denne kan montere inn solpanel i tilegg. At bladene har mye å si for vibrasjoner fikk jeg erfare da jeg var uforsiktig med en spile fra seilet som laget ett lite hakk i det ene bladet, da var vibrasjonene der med en gang. Nytt blad fra Joerg kom meget raskt i posten, og mølla summet viddere uten lyd og vibrasjoner. Ligger en båt med Airbreeze i havna, og den er det ikke hyggelig å være i nærheten av når det båser litt, en jævla hylelyd fra bladene. Ligger også en D 400 der, lite lyd, men stor og mye vekt gjør at den må monteres lavt, og dermed utsatt for skader. Det mest positive med mølle synes jeg er når jeg krysser eller slører og får vinden mot, og bruker autopilot + plotter med mer, da ser jeg at mølla putter godt med strøm inn. Jeg har tidligere også suplert med solpanel og ville nok gått for det i tilegg hvis jeg skulle bevege meg på langtur. Blir selvfølgelig veldig subjektiv mening, men det er vel det en kan bidra best med, og som kan hjelpe andre når valget skal tas for det ene eller andre. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Jeg har en Air Breeze. ... den bråker endel under 6ms vind, over det så bråker den ikke plagsomt...(?).... men problemet med den er at når det blåser over 15ms så stopper den for å ikke begynne å bråke visstnok, automatikk fra fabrikk. Det betyr i realiteten at om man seiler slør eller kryss noe man gjør hele tiden i karibien så stopper den og er verdiløs store deler av tiden, det samme når man ligger for anker, kastevinder gjør at den stopper og så trenger dn kanskje ett minutt på å få summet seg ril å starte igjen og da kommer det en ny kastevind og sånn går dagene. Storesøstra Air X bråker som en kantklipper på fullt turtall. Og silentwind eller notsosilentwind er mye det samme, ........ Hei igjen Enzo. Hva finner jeg her, har du ikke bestilt deg blåe blader til din Air likevel Kanskje du burde stole mer på de mange historier og fortellinger av andre SW-eiere enn Jørg Etter å ha hørt SW "live" utallige ganger så ombestemte jeg meg, jeg trenger ikke de blå bladene da de ikke er stille nok til å være verdt pengene for min del. Jeg slår den uansett av når den ikke gir brukbar effekt. Min mening er at air breeze bråker lite når det blåser så mye at den gir brukbar effekt. Bare synd folk lar den stå og sveive når det blåser under ti knop for da er det null effekt og masse bråk. De som sitter med blåbladmøller og er fornøyd med støyen de har min velsignelse, det er sikkert veldig bra men for mye støy for min del. Noe oppsettet på neste båt vil vise. Det blir ingen propell der :) Jeg er sikkert bare overlei vindmøllestøy Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Jeg er sikkert bare overlei vindmøllestøy Mulig. Problemet er jo alltid å velge mellom alternativene. Unntatt solceller og brenselceller finnes det ikke noe (sivilt) som ikke lager støy i det hele tatt. Uansett blir det også ulemper med det og alle alternativer funker best som et samspill. Hvis man altså ser på alternativene som krever verken ferdsel, brensel, eller t.o.m. tilførsel av elektrisk strøm da har vi bare solar og vind som kan brukes på båt. Og da blir valgene enkelt siden det ikke finnes veldig mange alternativer som kan betegnes som brukbare også under tøffe forhold. I dette tilfellet snakker vi jo ikke bare om leketøy for store gutter, men om utstyr som gjerne må tåle en del. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 men nå lurer jeg altså på batteribankene og ikke alt annet, i denne omgang. Hvis du ønsker tips om batterier og opplegg da burde du først regne over det. Det du trenger er å regne over Wh eller også Ah som du trenger for å være uavhengig lading i perioden du tenker deg. Så snart du vet dette kan du regne over batterikapasiteten du trenger i forhold til type batterier du ønsker, eller også omvendt. 200Ah som forbruksbank synes jeg er veldig lite, senest med tanke hvis du kanskje ikke har regelmessig lading. Det blir da utladingsgrensen som er avgjørende for deg, husk det nøye hvis du også tenker på levetiden av batterier. Og viktig: Man kan aldri ha for mye kapasitet, men omvendt går det rask at det blir for lite. Skal du med seilbåt på langtur da burde du enten velge uavhengige ladekilder, som kan brukes regelmessig, eller øke batterikapasiteten om så mye at ikke bruken av batteriene tar knekken på dem straks du kommer i en situasjon med bare lite ladekapasitet. Husk alltid at batterier er kjemiske fabrikker, får de ikke det den skal da funker det bare ikke. Dette gjelder ganske spesielt mht. utladingsdybden, korrekt lade- og hvilespenning, og ikke minst nødvendig tid for både lading og utjevningslading. Begynn altså gjerne på faktor "nødvendig kapasitet", for så å arbeide deg oppover. Da ser du helt automatisk hva du egentlig trenger for å kunne fylle opp igjen i det hele tatt. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
SY Golden Orchid Svart 3.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Skal finregne litt på det Jørg. Takk for tipsene så langt. Det er en del andre ting rundt selve bankene som jeg lurer på. Som jeg skriver i første innlegget er det først og fremst oppsettet jeg lurer på. Må innrømme at jeg synes dette er ganske vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.