Jump to content

Er det noen som har erfaringer med Brutons Autoprop?

Horst

Recommended Posts

Jeg har ikkeerfaring med langkjølet båt men er veldig godt fornøyd med min Autoprop. God kraft, samme fart med lavere turtall men det beste er kanskje stoppekraften. Kan holde høyere fart inn mot brygger i sterk vind for så å stoppe båten ganske kontant iforhold til den gamle fast propellen. Noe av dette skyldes nok også at jeg gikk fra 2 bladet fast til 3 bladet Autoprop.

Eneste ulempe jeg har opplevd var rur som satte seg på propellen og forhindret "pitching" i begynnelsen av sesongen ifjor (ikke noe problem i år). Dette gjorde at jeg ikke fikk opp turtall ordentlig før den hadde vært på land og blitt rengjort.

Kommer garantert å kjøpe denne igjen når det blir oppgradering av båt!

Jeg har erfart det stikk motsatte på familiens Granada 34 fots seilbåt med 27 hk. Manøvreringsegenskapene er elendige og det tar en lang evighet når en bakker og setter båten i gir fremover (eller motsatt). Dessuten overbelaster den motoren slik at motoren ikke oppnår maks turtall (og går varm). Vi har også erfart at effekten avtar ganske mye i motsjø fordi propellen ikke "pitcher" seg riktig. Dette hørte jeg også fra en annen båt som var på langtur. Eieren byttet til propell av annet fabrikat når de kom hjem. Dessuten er prisen utrolig høy

Hadde 2-blads Autoprop på Bavaria 36, 29 hk og var fornøyd med den. Økte toppfarten med en halv knop og marsjfarten ca. en knop ift. std. fast propell. Autoprop'en måtte riktignok ha mye turtall for å ta skikkelig "tak" ved havnemanøvre, men da opplevde jeg den til gjengjeld som bedre enn den faste propellen.

Enig i at den mister kraften litt for fort i motsjø/motvind. Det er det for øvrig andre foldepropeller som gjør også, så kanskje kan det være vel så avhengig av om man er heldig med propellvalget ift. båt og motor. Det ble ikke noe problem for vår del, da vi uansett slakket av i litt bølger, for å unngå de hardeste slagene i det flatbunnede forskipet...

Litt interessant med så vidt forskjellige erfaringer. Tipper båttype betyr endel, motor, 2 eller 3 bladet etc.

Jeg har ikke erfaring med andre propeller, men da jeg hadde byttet fra 2 bladet fast propell til 3 baldet autoprop så "tok" den så hard når jeg skulle gå fra bakk til forover at jeg nesten datt på sjøen. Når det blåser så går jeg med 3,5 knop inn i båsen og stopper båten med et hard pump i revers. Fast propell var ikke i nærheten.

Men, som sagt så er det nok flere faktorer som spiller inn.

Jeg har ikke vært ute i stor bølger med den men jeg holder 6,5 knop mot 16-17 m/s for motor med en 32 foter... og det er jeg jo ganske fornøyd med

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...