Frese på Startet 1.April.2013 Link til dette innlegget Startet 1.April.2013 Er i dag lykkelig eier av en Windy 37 GM, som har gitt oss mye glede: Vakker skute, suveren uteplass, supre sjøegenskaper og super kvalitet. Men rederinnen ønsker seg separat dusjkabinett, eldstejenta begynner etter hvert å bli lei av å kampere sammen med sine to lillebrødre, og jeg er lei av å lage mat i kjelleren og bale med kalesje. Er derfor på jakt etter noe nytt (dvs brukt men nytt for meg). Kriteriene er da som følger: - 3 sovekabiner - separat dusj - byssa oppe - så lite, eller så letthåndterbar, kalesje som mulig - romslig akterdekk med god spiseplass (dersom lukket båt) - bør kunne marsje uanstrengt på et par og tjue - maks 40 fot (foretrekker å ligge i uthavn og gjerne med snuta mot land - forekommer meg at det er krevende med større og tyngre farkoster med mye vindfang) - maks 10 år og maks 2 mill Jeg har ingen erfaring med lukkede båter med eller uten takterasse. Jeg tiltrekkes i utgangspunktet av mye forskjellig, f.eks både Nord West 390 og Viknes 1080 (liker veldig godt den nye Saga 365, men den blir i dyreste laget). Alle tips og råd mottas med takk, både mht åpen båt vs lukket med og uten fly, drev vs aksling osv. Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 1.April.2013 Link til dette innlegget Svart 1.April.2013 Det ligger en Viknes 1080 på Finn nå, til 2.250' Noe over budsjettet ditt, men kanskje verdt å ta en titt på. Flott båt er det i hvertfall, og i mine øyne oppfyller den absolutt kriteriene dine. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Tor Arild Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Det ligger en Benetau Antares 13.80 ute til 2.1 mill. Den har ligget ute i snart 1,5 år - og regner med at du kan få den til under 2mill. Den bør vel dekke alle dine krav iflg listen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Som ejer af en NW 390 kan jeg varmt anbefale denne! Den opfylder alle dine krav og du bør kunne få en sådan til prisen - lidt afhængig af om du vil have D-motorer eller KAD-maskiner. Du kan læse min hentetråd her: https://baatplassen.no/i/topic/66168-ny-baad-nordwest-390-og-hentetraad/ Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Takk for respons. Benetau'n er absolutt en fin båt, men samtidig noe for stor og kanskje en smule ukurant. Viknes'n som ligger ute er i kikkerten og ser bra ut, dog noe optimistisk priset? Er det ellers noen som har praktisk erfaring med 1080'n - jeg synes f.eks kalesjeløsningen over akterdekket ser noe knotete ut? MajorAndy, hvordan vurderer du KAD vs D6 i NW'n? Forskjeller i drivstoffforbruk betyr lite i den store sammenhengen. Jeg er mer opptatt av ulikheter mht sjøegenskaper, teknisk holdbarhet (D-serien har jo ikke det beste ryktet - jeg har selv kun gode erfaringer med to KAD'er - men drevene er muligens bedre på D-versjonene mtp at 390'n jo er en relativt tung skute)? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Der står noget om dette i den (lange) tråd, jeg linkede til. Dette med D-seriens rygte er jo debatteret meget. Jeg har selv haft mine problemer med mange småting, men det er mit bestemte indtryk, at havarierne er holdt op. Hvilket jo er fint. Desuden er dette med havarierne næsten udelukkende et norsk fænomen. Når det kommer til sejlegenskaber, så er D-serien helt sikkert bedre end KAD-erne. Der er mere moment og flere kræfter generelt og forbruget er også lavere. Desuden er drevene sandsynligvis mere holdbare. Det siger i hvert fald min mekaniker. Jeg har ikke noget at klage over. Båden går fantastisk i søen og selv om den du har også er en god sø-båd, så kan du forvente endnu bedre sejlegenskaber i en 390. For mig er den vigtigste indikation at 390-erne med D-motorer går for markant højere priser både her i Danmark og i Sverige. Ofte er priserne 7-800.000 højere for en med D-motorer sammenlignet med en med KAD. Eneste problem er at 390-ere med D-motor hænger lidt agter, da båden er bygget til lidt lettere motorer. Det betyder, at der let kommer søsprøjt over badeplatformen og at hækankeret hænger lidt i vandet. Båden fungerer fint med både 8 og 10 personer ombord på grund af det store agterdæk. Prisen er, at salonen er mindre end i fx Princess. Desuden er flybridgen lidt besværligt indrettet, men ellers har den bare alt hvad man behøver: To ankerspil, inverter til 230 v, dieselvandvarmer, stævnstige, fuldt service etc etc Du kan se lidt fra vores bådliv her: . Sitér dette innlegget Link to post
BårdK Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Hva med Flem/Spirit 360? Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Hva med denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=40111151 Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Jeg vil ikke være så bombastisk på D og KAD som MA er. Den ganske betydelig økte vekten mellom 2xD6 og 2xKAD tror jeg påvirker NW390 ganske mye. KAD motorene har vært av de bedre med få problemer Drevene på KAD sies å være mindre holdbare - og det er de nok også når du ser på de. På den andre siden er de betydelig billigere å bytte om noe skjer Uansett er NW390 en flott båt som er godt egnet som familiebåt og har en byggekvalitet få kan måle seg med. Vi hadde Windy 37 før - Windy har litt mer shiny innredning, men jeg synes NordWester holder bedre enn Windyer over tid. En del ting ved NW kvaliteten kommer frem etter litt tids bruk - feks hvordan ting er lagt opp slik at det skal være enkelt å komme til for å rette feil eller ta service/vedlikehold Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Jeg må understrege, at jeg ikke har prøvet en 390 med KAD. Mit indlæg bygger på hvad Nord West selv har sagt til mig flere gange - både før og efter jeg handlede :-) De priser også selv deres D-både markant over deres KAD'er. Men det kan der jo være mange grunde til. Så sent som i dag høre jeg det samme fra en båd-agent, der skal give et bud på at sælge min... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 IM til Evita IV kanskje? Han har hatt 390 mrd KAD. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 2.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Takker for flere tips! Princess 40 har bare to sovekabiner og den britiske stilen er liksom ikke helt tilpasset vår bruk eller smak, men absolutt en flott skute. Flem 360 blir for liten (og dessverre en smule ukurant), men er definitivt en godt plassutnyttet båt. Prøver en IM til Evita. Skulle også gjerne hørt fra noen som har erfaring med Viknes 1080 - må tilstå at jeg tiltrekkes av dennes tilsynelatende crossover-egenskaper (en motor og aksel medfører jo også betydelige besparelser i servicekostnader vs NW390 - en besparelse som kan brukes til håndtere årlige kapitalkostnader på noen hundretusener ekstra). Pussig hvordan man kan tiltrekkes av noe så ulikt som Viknes og NW, men det vel med båt som med damer... Sitér dette innlegget Link to post
All In Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Følger det med fiskekvote på Viknes? ;-) (Skal ikke si så mye, for det følger nok kvote med på min også) P40 har to kabiner ja, bare jeg som ikke tenkte helt. Hva med Azimut 43? Importere båt fra Italia har jeg hørt er veldig lønnsomt. Sent from my iPad using Tapatalk HD Sitér dette innlegget Link to post
Jørn Kynningsrud Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Du burde ta deg en titt på Marex 370 aft. Cabin cruiser. Det ligger vel en på finn nå i litt overkant 2 mill. Her har du alt du spurte etter. Enorm aktercabin med 3 senger. Frontlugar med dobbelseng. Samt stikklugar. Eget dusjrom. Slik at man kan dusje i fred mens andre kan gjøre sitt fornødende i et annet rom. Denne har en utrolig enkel kallesjeløsning. Marex sier selv de går fra full åpen båt til full luket på umder ett minutt. Hadde jeg hatt råd til en slik hadde jeg ikke vært i tvil. Den har også et utrolig bra sjøskrog kategori B. Også planer den med Strak aksel. Dette gir jo også lavere servicekostnader. Kan det overhodetbli bedre? Sitér dette innlegget Link to post
Hansa666 Svart 2.April.2013 Link til dette innlegget Svart 2.April.2013 Hei! Har selv 4 barn fra 7 til 16 år og fikk et stort behov for større plass. Lette rundt etter en båt som kunne dekke mitt behov, og falt til slutt på en Rodman 44. Denne har 3 kabiner hvor alle sengene er separate, køyesenger i den ene lugaren. Videre har den to bad med skikkelig dusj og opphøyd kjøkken. Når det gjelder sjøegenskaper, fikk jeg testet dette skikkelig i vinter da jeg kjørte den sjøveien fra Tønsberg og til Bergen i stiv kuling, 5 til 6 meter bølger, rett og slett et mareritt av en tur. MEN pga høyt forskip, veldig gode sjøegenskapet og kraftige maskiner, gikk det heldigvis bra selv om det ikke blir gjentatt... Bruker båten som hytte om vinteren og har i helgen kjørt den til Bergen igjen for vårpussen. Uansett, er godt valg når du er på jakt etter en båt hvor du har 3 barn. Videre vil du merke at eldstemann ønsker å ta med seg venner, og da et det greit med plass. Er ikke happy med kabinløsninger hvor det er en stor madrass, da de små bandittene hadde en lei tendens til å herje til langt på kvelden. Forbruket ligger på ca 4.5l pr NM i 22 knop og med TAMD 74 maskiner får du noen skikkelig gode slitere. Jeg har aksling i min båt, veldig enkelt å billig ved vedlikehold. Har du noen spm ang denne båten, er det bare å sende meg en IM Sitér dette innlegget Link to post
Sitrin Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Hei Tror kanskje Galeon kan være et alternativ http://www.stavangermarinesenter.no/ Sitér dette innlegget Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350, Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening Link to post
Bitteliten Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 (redigert) Pussig hvordan man kan tiltrekkes av noe så ulikt som Viknes og NW, men det vel med båt som med damer... Jeg synes ikke det er pussig - men kona skjønner ikke at jeg liker Viknes 1080. Ellers har jeg en lei tendens til å bli gående rundt Targaer. Større Targaer er etter min mening ideelle barnefamiliebåter. Godt med senger, stor salong, trygt på dekk og sjøegenskaper som gjør at man ikke blir så særlig væravhengig. Redigert 3.April.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Pussig hvordan man kan tiltrekkes av noe så ulikt som Viknes og NW... Jeg har det på nøyaktig samme måte! Blir tiltrukket av opptil flere ulike båttyper, så det er jammen ikke godt å si hva jeg ender opp med neste gang... Ellers blir Marex 370 aft. nevnt i tråden her. Flott båt som jeg også kunne tenke meg (hvis jeg skal vekk fra lukket båt). Men det er bare 2 stk. på Finn for øyeblikket, og selv med prutningsmonn så ligger vel disse noe høyt i pris? Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Frese på Svart 3.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Rodmann 44 har jeg veldig sansen for - liker godt både planløsning og de macho linjene som kulminerer i en baug som er et marinefartøy verdig. Men båten blir for stor. Azimut 42 er også en mulighet. For så vidt også flere Galeon-modeller. Marex 370 har jeg lenge hatt sansen for, helt til jeg i høst tok med hele familien ut i Leangbukta for en prøvetur. Med hele familien ombord ble det åpenbart for meg at båten mangler uteplass - akterkabinen tar rett og slett for mye plass - og det blir for trangt. Og så ble jeg faktisk litt skuffet over fartsressursene (makset på 27 med nesten tomme tanker) og en smule sedat oppførsel i sjøen. Nå ville tilfeldighetene ha det til at jeg fikk en oppfølgingsmail fra Marex i deg, som jeg besvarte i tråd med nevnte vurderinger, hvorpå Marex repliserte med at de hadde en større nyhet på gang som ville møte mine ønsker spot on. Men da må jeg smøre meg med tålmodighet minst et år til. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Jeg deler havn med den danske Viknes-pusher og har derfor set mange gange på Viknes. Utrolig funktionel båd og god til mange formål. Jeg synes personligt at indretningen/apteringen er lidt for fersk, men det er jo smag og behag. Fruen, derimod, har det med Viknes som var hun Kina i FN's sikkerhedsråd. Der er veto hver gang. Det er noget med frontruden og fiskebådsudtrykket, der tænder hende helt af. Agterdækket på 1030 er virkelig stort og måske også for stort i forhold til størrelsen. Sunbridge-versionen ligner efter min mening lidt et misfoster. Ellers deler jeg Bittelitens svaghed for Targa, men synes at fly'en er alt for lille og ubrugelig. Jeg er til STOR flybridge. Men aptering og kvalitet er lækker på Targa. Galeon ville jeg have det svært med. Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Forbina 40 Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 3.April.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Targa er konge - ingen mann kan være uenig i det - men man må liksom opp på 44 for å få nok plass. Og det blir litt stort og altfor dyrt. Viknes 1080 - som etter min vurdering både ser bedre ut og oppleves som mer praktisk enn 1030 - blir litt som folkevognsTarga å regne. Innbiller meg også at jeg med en 1080 vil la båten ligge ute og kunne brukes (=fiskebåt) hele året. Og vips slipper man opplagskostnadene. Men så var dette med lav WAF da. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.April.2013 Link til dette innlegget Svart 3.April.2013 Den Viknes 1080'en på Finn ville du nok blitt fornøyd med. Funksjonell båt, tilskrekkelig lugarplass og uteplass i dungevis der man kan holde et helt sluttet lag under kalesjen med varmer på. Ikke minst en problemfri og ukomplisert drivlinje, bra el.anlegg og stor inverter. Mye bra utstyr motert. Båten er jo faktisk 1160 lang så disse betegnelsene er jo litt så som så. Jeg så på en slik ny, men da jeg hadde pakket alt utstyret inn havnet den på rundt 3,6. Noe jeg syntes var drøyt ettersom det allerede var begynt å komme båter (1080) i bruktmarkedet til vesentlig lavere priser. Så jeg havnet istedet i bruktmarkedet på en nesten ubrukt, topp utstyrt, litt større FB-båt der det største tapet allerede var tatt. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 Jeg synes at det mest afgørende valg du må træffe er om der skal være flybridge eller ej. Det er to helt forskellige oplevelser og muligheder. Fly'en giver dig unik mulighed for at sidde ude når du sejler på en varm sommerdag eller ligger i havnen. Du sidder højt hævet over mange andre både og har mere udsigt. Støjniveauet er ofte også mindre oppe end inde i kabinen. Ulempen er, at du jo er ude i noget kaleche/overdækning som tager lidt tid at tage af og på. Båd uden fly er ofte lysere i salonen på grund af ovenlyset. Billigere da du ikke behøver dobbelt af alting på grund af to styrepositioner. Og du har bedre plads på agterdækket, da der ikke skal tages hensyn til en trappe op til 1. salen. Ulempen er her, at vi vel som oftest sejler mest når vejret er godt. Og der er altså virkelig forskel på at sidde inde og ude når vejret viser sig fra sin bedste side. Sikkert mange andre fordele/ulempe-elementer i spil også, men min pointe er, at dette er det første valg, du bør træffe, da det er helt afgørende for den videre proces. Min egen oplevelse er, at både kone og børn er VILDE med en flybridge. Under gang - men især i havnen. Stiller du dem overfor valget mellem en båd med og en uden fly er mit gæt, at det hurtigt lander på en "terassebåd". For vores kvinder er der jo ofte sådan, at det er tiden i havnen, der byder på de største oplevelser mens sejltiden er mere eller mindre transport. Og i havn er den min oplevelse, at flybridgen er et asset som virkelig tiltaler familien. Men - smag og behag...mit råd vil bare være at træffe denne beslutning først - ellers bliver det lidt som at sammenligne æbler og pærer. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.April.2013 Link til dette innlegget Svart 4.April.2013 (redigert) - 3 sovekabiner - separat dusj - byssa oppe - så lite, eller så letthåndterbar, kalesje som mulig - romslig akterdekk med god spiseplass (dersom lukket båt) - bør kunne marsje uanstrengt på et par og tjue - maks 40 fot (foretrekker å ligge i uthavn og gjerne med snuta mot land - forekommer meg at det er krevende med større og tyngre farkoster med mye vindfang) - maks 10 år og maks 2 mill Når jeg leser kriteriene dine slår det meg at du beskriver drømmebåten min ganske godt, nemlig en Vaagen 40, eller 42 som den heter nå. http://www.vaagenboats.no/index.php/2012-07-31-11-42-12/vaagen-42 Her får du også fordelene fra Viknes med singel installasjon og strak aksel. En annen fordel (også kontra de engelske) er at den står på V-gir, slik at motoren kommer under akterdekk i stedet for under salongen. Den har tre sovekabiner, og de er romslige! I tillegg har den isolert skrog (sandwich) og isolerglass i vinduer. Det har blitt nevnt i en tråd tidligere at det for noen er uaktuelt å kjøpe båt fra et så lite verft som Vaagen, og at verft som Nord West er mye tryggere å forholde seg til. Litt ironisk å se at Nord West går overende i den sammenheng... Redigert 4.April.2013 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.