Jump to content

Hvilken stålpropell til Yamarin 5810 m Yamaha Pro V 100?

4-Stroke

Recommended Posts

Hei,

Har en Yamarin 5810 (med Yamaha Pro V 100 2T), som forelåpig står i hagen for en omfattende vårpuss. Jeg har kun hatt en kort kjøretur med den, så har ikke fått testet allverden, men syntes at den kaviterte lett, og at motoren ble veldig "masete" da jeg forsøkte å gi flatt. Samtidig spretter den veldig lett i plan, nærmest uavhengig av tilt. Jeg vil tippe at propellen som sitter på nå er like shabby som den ser ut som. (Original 13" X 19"). Skal teste litt mer når jeg får den på sjøen igjen (Toppfart målt med gps samt maks turtall), og sende over info til div leverandører.

Jeg spør likevel her allerede nå, i tilfelle noen har erfaring med denne (eller tilnærmet lik) båt/motorkombinasjon. Har søkt litt, og utfra den lille infoen jeg har funnet ser det ut som en Ballistic 13 3/8" x 19 kan være et passende propell til mitt bruk. Motoren er hevet 1 hakk, og jeg kjører sjelden med full båt. (På bildene er motoren tiltet maks ut. Kavitasjonsplaten er ca i flukt med bunnen i "normalposisjon".

imag0221.jpgimag0220.jpg

Jeg har en sessa 19 med Yamaha 130 hk. Relativt lik din altså.

Jeg hadde 21" original og kjøpte 21" ballistic. Den ble alt for tung så måtte ned på 19".

Tror du og burde gå ned litt på stigning ved bytte til ballistic. Ellers er det en strålende propell:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Aha. Men hvordan var den med originalpropellen? Lå du langt nede i maks turtallsområde? Hvordan var aks? Og monteringshøyde? Greien er at jeg innbiller meg at propellen som står på nå er for lett, og bytte til en stålpropell med samme stigning vil gjøre den godt. (Selv om tommelfingerregelen er at man gjerne må ned i stigning ved bytte til stål). Hadde jeg bare kunnet teste. Da hadde jeg prøvd en 19", og da evt gått ned til 17 om det ble for tungt.

Utklipp fra Michigan sin brosjyre støtter strengt tatt den teorien og. (Selv om jeg har 19 fots båt, så er std propell 13 x 19):

michigan_utsnitt_yamaha_50-130hp.jpg

Min gikk greit med original også..

Litt bedre aks og toppfart med stål, men ikke mye.

Akser bra uansett med Såppas stor motor;)

Kam trimme den mye mer ut med stål da.

Om din er for lett kan nok samme Stigning funke..

Min hadde Ca 5350 med alu.. 4900 med 21" ballistic. 5450 med 19".. Kunne gjerne vært høyere..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 2 uker senere...

Liten update her: Første testtur etter sjøsetting gav meg et foreløpig resultat: 3200omdr/min = knappe 22 GPSknop. Dette var eneste hastighetsområdet jeg rakk å prøve. I forhold til den angitte toppfarten på 38+ knop, så skulle vel denne målingen tilsi drøyt 30 knop ved 4500 omdr/min, og drøyt 37 knop ved 5500 omdr/min. Skal teste enda litt mer når drittværet gir seg, men teorien om for liten propell består i hvertfall.

Ble testet med 2 velvoksne personer på totalt ca 180kg, samt ca 60 ltr bensin.

• 2 uker senere...

Jaja. Her "forskes" det videre. Viser seg at min initielle mistanke om for lett propell ikke stemmer helt. Jeg har nå (omsider) hatt en lengre kjøretur, der jeg også har fått kikket litt mer på turtallet. Båten viser seg å akselrere forholdsvis jevnt og greit, men den virker svært sårbar for tilt/sving/bølger i forhold til kavitering i høy fart. (Sannsynligvis var det dette som lurte meg sist, da jeg fikk følelsen av at den "gikk litt på nesen" i høy fart). Absolutt maks belastning gir 5000 omdr, hvilket ikke er mer enn det bør være. Kanskje 17" Ballistic likevel? (Ballisticpropellen er jo tross alt større. 13 3/8" mot 13" diameter originalt)

Farten er uansett ikke hva den burde vært. Her er bunnen strøken, og båten er forholdsvis lett lastet, så forholdene ligger til rette. Likevel havner jeg halvannen knop bak hva Yamarin lover (37+ knop. Mens noen hevder den skal gjøre nærmere 40 i praksis) med denne installasjonen:

bilde

Et bilde i fart (fra en filmsnutt):

bilde

Redigert av 4-Stroke (see edit history)
  • 2 uker senere...

Siste oppdatering her. Valget falt på en 17" Ballistic, etter iherdig googling i tolvte time. bla der jeg fant en propelltest fra Båtmagasinet, der de testet en Buster Magnum, med samme Yamahamotor som min. Etter testrunden laget jeg et nytt plot, som tilsier at valget var riktig:

bilde

Maks turtall er nå 5500 omdr/min, og toppfarten er økt med 2,6 knop. I tillegg oppleves motoren som mer harmonisk og "villig" i hele registeret. Den er også langt mindre følsom for brå sving og mye tilt. Hadde ikke trodd forskjellen skulle være så merkbar. Selvsagt kunne det vært spennende og sett hva jeg ville fått med en 19" Ballistic, siden turtallet steg såpass mye, men jeg tror jeg sier meg fornøyd tross alt. Den akselrerer lekende lett, og nå vil den orke mye selv ved full båt.

Virker forresten som om det spruter en del mer rundt motoren nå. Spesielt over 30 knop. Noen som har erfaring med det?

Farten er uansett ikke hva den burde vært. Her er bunnen strøken, og båten er forholdsvis lett lastet, så forholdene ligger til rette. Likevel havner jeg halvannen knop bak hva Yamarin lover (37+ knop. Mens noen hevder den skal gjøre nærmere 40 i praksis) med denne installasjonen:

har ikke kjørefakta på 5810, men ser at etterfølgeren 5910 oppgis i Yamaha kjørefakta 2004 til å gjøre 39.5 knop m/ F115 og 2 personer ombord.

Mener også å ha lest at 5910 var litegrann mer trimvillig enn 5810, ser du nevnte at med alu propellen så begynte propellen å miste grepet før du fikk trimma båten godt ut av vannet.

Så nå med 38 knop så vil jeg si du er der du bør være

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...